Ingezonden persbericht


Persbericht

Rotterdam, 9 juli 2007

Verbatim neemt fabrikant van storagemedia SmartDisk over

Verbatim, de specialist in opslagmedia, en het moederbedrijf Mitsubishi Kagaku Media (MKM) hebben SmartDisk Corporation overgenomen. SmartDisk is één van de toonaangevende, Amerikaanse producenten van storageproducten en vooral bekend om zijn externe harddrives en zijn producten voor digital imaging. Dankzij de overname kan Verbatim zijn klanten een nog uitgebreider assortiment van storageproducten aanbieden.

SmartDisk is met een omzet van 44 miljoen dollar in 2006 één van de belangrijkste aanbieders van multimedia storageproducten en -technologieën in Amerika. Het hoofdkantoor van het bedrijf gevestigd in Ft. Myers in de Amerikaanse staat Florida. De overname omvat niet alleen de activiteiten op het gebied van externe harddrives en digital imaging, maar ook alle technologie, patenten en merken. Door de combinatie van de producten van SmartDisk en het bestaande productassortiment van Verbatim, dat onder meer bestaat uit CD's, DVD's, USB-sticks, flash memory cards en externe harddrives, kan Verbatim een uitgebreide lijn van optische, magnetische en flash memory opslagmedia aanbieden. Naast de technologie en de patenten krijgt Verbatim ook de beschikking over de resources van SmartDisk in Amerika op het gebied van productontwikkeling, marketing en sales. Die zullen worden ingezet voor de verdere groei van de activiteiten van Verbatim in de USA.

"De activiteiten met betrekking tot externe en portable hard disks van SmartDisk vormen een goede aanvulling op de bestaande activiteiten van Verbatim", zei Shigenori Otsuka, president van MKM in een toelichting. "Er worden nu al plannen ontwikkeld om onze toonaangevende positie op het gebied van removable storage producten met behulp van onze gezamenlijke technologie, productontwikkeling en marketingactiviteiten verder uit te breiden. De moderne consument en werknemer vragen namelijk om een complete range van draagbare opslagproducten, die varieert van hard disks, optische opslagmedia en flash memory. Met een complete lijn van technisch geavanceerde, maar ook betaalbare, oplossingen kunnen we in al hun wensen voorzien."

De behoefte aan een snelle en gemakkelijke manier om datafiles, presentaties, foto's, muziek en video op te slaan, te transporteren en uit te wisselen leidt tot een explosieve groei van de verkoop van removable storage apparatuur. IDC voorspelt bijvoorbeeld, dat er in 2008 meer dan 6 miljoen externe hard drives verkocht zullen worden. Dat is een stijgijng van 58 procent ten opzichte van de 3,8 miljoen exemplaren, die in 2006 verkocht werden. Verbatim hoopt met zijn technisch geavanceerde oplossingen en nieuwe functionaliteit, die voor consumenten en bedrijven extra toegevoegde waarde heeft, een substantieel deel van die markt te kunnen bedienen.


---

Noot voor de pers: meer informatie over Verbatim is te vinden op www.verbatim-europe.com. Voor nadere informatie over de overname kunt u contact opnemen met Gary Milner (telefoon: +44 (0)178-4439-781 of per-email: gmilner@verbatim-europe.com) en Rüdiger Theobald (telefoon: +49 (0)6196-9001-30 of per e-mail: rtheobald@verbatim-europe.com).

Over Verbatim
Sinds 1969 houdt Verbatim zich bezig met de ontwikkeling van datastorage technologie; van floppy disks en optisch/magnetische opslagmedia tot en met de laatste CD- en DVD-formaten, USB-sticks, flash memory cards en computer accessoires. Verbatim is onderdeel van Mitsubishi Chemical Corporation Group en kan voor productontwikkeling gebruik maken van de toonaangevende research & development afdelingen van het concern. Met zijn innovaties speelt Verbatim een cruciale rol in de markt voor opslagmedia. Stringente kwaliteitscontroles tijdens het productieproces bieden garantie voor de hoge kwaliteit van de Verbatim-producten, die niet voor niets als winnaar tevoorschijn gekomen zijn uit talrijke internationale productvergelijkingen en tests. Verbatim is Europees marktleider voor optische opslagmedia. In Nederland heeft Verbatim een vestiging in Rotterdam.

Ingezonden persbericht