Chevrolet zegeviert in straten van Porto met 1-2-3 overwinning
(7/9/2007)
Chevrolet heeft vandaag tijdens de eerste WTCC-race in de straten van
Porto een historische âtrippelâ overwinning behaald. Alain Menu, Rob
Huff en Nicola Larini finishten de eerste race in de volgorde zoals ze
van start gingen (1, 2 en 3) en gaven geen van de concurrenten ook
maar een kans om het podium te bereiken.
Het was de eerste keer sinds de start van het Chevrolet WTCC-avontuur
in 2005 dat drie Nubiraâs beslag legden op het podium. Voor Alain Menu
betekende het zijn derde overwinning dit seizoen en daarmee is hij de
eerste coureur die dit jaar zo succesvol is. Rob Huff noteerde zijn
eerste podiumpositie van het seizoen en realiseerde bovendien de
snelste raceronde in Race 1. Nicola Larini, de hoogst geklasseerde
Chevrolet-coureur in de kampioenschapstand en tevens de snelste
coureur in een voorwielaangedreven auto, consolideerde zijn positie
door in de eerste race meer punten te scoren dan zijn directe
concurrenten.
In de tweede race in Porto was er opnieuw podiumsucces voor Chevrolet.
Vanwege de omgekeerde startvolgorde van de eerste acht coureurs in
Race 1 startten de drie Nubiraâs als zesde, zevende en achtste. Rob
Huff en Nicola Larini eindigden beide na een dominante race helaas in
de banden, waarna Huff zijn weg nog kon vervolgen, maar Alain Menu
wist opnieuw een podiumplaats voor zich op te eisen. In de laatste
ronde passeerde hij nog de Nederlander Tom Coronel en stelde daarmee
plek drie op het ereschavot veilig.
Alain Menu (1e/3e): âVandaag was een prachtige dag voor Chevrolet en
het RML-team en ik ben zeer blij voor hen. Wanneer je terugkijkt naar
waar we in 2005 stonden, en waar we nu staan â eerste, tweede en
derde⦠Bovendien heb ik in Race 2 eveneens een goed resultaat
neergezet met een derde plek. Voor het kampioenschap speel ik geen rol
van betekenis, omdat ik naast de drie overwinning nauwelijks punten
heb kunnen scoren doordat ik veel pech heb gehad. Maar vandaag was een
mooie dag op een stratencircuit dat de Chevrolet Nubira uitstekend
ligt.â
Rob Huff (2e/11e): âZoals ik gisteren al heb gezegd hebben we tijdens
de kwalificatie de taart gebakken en hebben we vandaag gezorgd voor de
slagroom en de kersen. Het was een fantastische dag, vooral voor de
jongens die zoveel werk hebben verzet. Alain en ik hebben bij de start
direct druk gezet, maar we wisten dat geen van ons drieën een gekke
actie zou uithalen. Ik had twee van âs werelds beste coureurs voor en
achter me, dus ik wist dat ik me helemaal kon concentreren op mijn
tweede plaats. Jammer dat ik in de tweede race in de banden terecht
kwam en daardoor veel plekken verloor, maar het resultaat van Race 1
was vandaag het optimaal haalbare en daar hebben we voor gezorgd.â
Nicola Larini (3^e/DNF): âZoals Rob al uitlegde zouden we het onszelf
niet moeilijk maken. Gezien het extra gewicht in mijn auto was het
vasthouden van de derde positie het beste waarop ik kon hopen. Bij de
volgende race is mijn auto waarschijnlijk nog zwaarder, maar mijn doel
voor iedere race is zoveel mogelijk punten scoren. Race 2 zag er wat
dat betreft perfect uit, doordat ik na mijn inhaalmanoeuvre op Coronel
het podium binnen handbereik had. Door een stuurfout belandde ik
helaas in de banden.â
Ray Mallock: âEen geweldig resultaat voor het team. Vandaag heeft ons
opnieuw een belangrijke mijlpaal gebracht, waarbij de
professionaliteit van het team en de manier waarop we het best
mogelijke resultaat realiseren duidelijk gebleken zijn.â
Eric Nève: âWat een prachtige dag. Chevrolet en RML hebben in dit
vriendelijke land duidelijk bewezen hoe betrouwbaar de Nubira is in
zijn natuurlijke element: de openbare weg.â
AutoRai