AutoRai

Chevrolet zegeviert in straten van Porto met 1-2-3 overwinning

(7/9/2007)
Chevrolet heeft vandaag tijdens de eerste WTCC-race in de straten van Porto een historische âtrippelâ overwinning behaald. Alain Menu, Rob Huff en Nicola Larini finishten de eerste race in de volgorde zoals ze van start gingen (1, 2 en 3) en gaven geen van de concurrenten ook maar een kans om het podium te bereiken.

Het was de eerste keer sinds de start van het Chevrolet WTCC-avontuur in 2005 dat drie Nubiraâs beslag legden op het podium. Voor Alain Menu betekende het zijn derde overwinning dit seizoen en daarmee is hij de eerste coureur die dit jaar zo succesvol is. Rob Huff noteerde zijn eerste podiumpositie van het seizoen en realiseerde bovendien de snelste raceronde in Race 1. Nicola Larini, de hoogst geklasseerde Chevrolet-coureur in de kampioenschapstand en tevens de snelste coureur in een voorwielaangedreven auto, consolideerde zijn positie door in de eerste race meer punten te scoren dan zijn directe concurrenten.

In de tweede race in Porto was er opnieuw podiumsucces voor Chevrolet. Vanwege de omgekeerde startvolgorde van de eerste acht coureurs in Race 1 startten de drie Nubiraâs als zesde, zevende en achtste. Rob Huff en Nicola Larini eindigden beide na een dominante race helaas in de banden, waarna Huff zijn weg nog kon vervolgen, maar Alain Menu wist opnieuw een podiumplaats voor zich op te eisen. In de laatste ronde passeerde hij nog de Nederlander Tom Coronel en stelde daarmee plek drie op het ereschavot veilig.

Alain Menu (1e/3e): âVandaag was een prachtige dag voor Chevrolet en het RML-team en ik ben zeer blij voor hen. Wanneer je terugkijkt naar waar we in 2005 stonden, en waar we nu staan â eerste, tweede en derde⦠Bovendien heb ik in Race 2 eveneens een goed resultaat neergezet met een derde plek. Voor het kampioenschap speel ik geen rol van betekenis, omdat ik naast de drie overwinning nauwelijks punten heb kunnen scoren doordat ik veel pech heb gehad. Maar vandaag was een mooie dag op een stratencircuit dat de Chevrolet Nubira uitstekend ligt.â

Rob Huff (2e/11e): âZoals ik gisteren al heb gezegd hebben we tijdens de kwalificatie de taart gebakken en hebben we vandaag gezorgd voor de slagroom en de kersen. Het was een fantastische dag, vooral voor de jongens die zoveel werk hebben verzet. Alain en ik hebben bij de start direct druk gezet, maar we wisten dat geen van ons drieën een gekke actie zou uithalen. Ik had twee van âs werelds beste coureurs voor en achter me, dus ik wist dat ik me helemaal kon concentreren op mijn tweede plaats. Jammer dat ik in de tweede race in de banden terecht kwam en daardoor veel plekken verloor, maar het resultaat van Race 1 was vandaag het optimaal haalbare en daar hebben we voor gezorgd.â

Nicola Larini (3^e/DNF): âZoals Rob al uitlegde zouden we het onszelf niet moeilijk maken. Gezien het extra gewicht in mijn auto was het vasthouden van de derde positie het beste waarop ik kon hopen. Bij de volgende race is mijn auto waarschijnlijk nog zwaarder, maar mijn doel voor iedere race is zoveel mogelijk punten scoren. Race 2 zag er wat dat betreft perfect uit, doordat ik na mijn inhaalmanoeuvre op Coronel het podium binnen handbereik had. Door een stuurfout belandde ik helaas in de banden.â

Ray Mallock: âEen geweldig resultaat voor het team. Vandaag heeft ons opnieuw een belangrijke mijlpaal gebracht, waarbij de professionaliteit van het team en de manier waarop we het best mogelijke resultaat realiseren duidelijk gebleken zijn.â

Eric Nève: âWat een prachtige dag. Chevrolet en RML hebben in dit vriendelijke land duidelijk bewezen hoe betrouwbaar de Nubira is in zijn natuurlijke element: de openbare weg.â