Drie nieuwe versies smart fortwo: micro hybrid drive (mhd), hybrid drive
(hd) en electric drive (ed)
(7/9/2007)
Zoals van een jong en innovatief merk als smart mag worden verwacht,
blijven de ingenieurs en technici werken aan nieuwe technieken. Dat
resulteerde, kort na de introductie van de nieuwe smart fortwo, in
drie nieuwe versies die uitblinken door hun geringe verbruik en lage
uitstoot: de smart fortwo micro hybrid drive (mhd), voorzien van een
start/stopfunctie, de smart fortwo hybrid drive (hd), die beschikt
over een verbrandingsmotor en een elektromotor, en de smart fortwo
electric drive (ed), die, zoals de naam al aangeeft, volledig wordt
aangedreven door een elektromotor.
De productie van de smart fortwo micro hybrid drive (mhd) start medio
oktober van dit jaar in de fabriek in het Franse Hambach. Vanaf eind
dit jaar wordt het model als coupé en als cabrio leverbaar in
alledrie de lines: pure, pulse en passion. Bovendien komt er een
speciale gelimiteerde serie ter gelegenheid van de introductie.
De smart fortwo micro hybrid drive is voorzien van een speciale
functie die de motor uitschakelt wanneer er geen gas wordt gegeven,
bijvoorbeeld voor verkeerslichten, drempels of in stop-and-go-verkeer.
Hierdoor worden brandstofverbruik, uitstoot van uitlaatgassen en
geluidsproductie tijdelijk tot nul gereduceerd. In combinatie met de
automatische handgeschakelde versnellingsbak, standaard in de smart
fortwo, kunnen bestuurders gemakkelijk van dit systeem gebruik maken.
Uit onderzoek blijkt dat autoâs in het normale, dagelijkse verkeer
gemiddeld elke 1,3 kilometer stil staan. Met het oog op
brandstofverbruik en comfort wordt de motor uitgeschakeld bij
snelheden lager dan 8 km/u wanneer de bestuurder het rempedaal
indrukt, als teken dat er gestopt gaat worden. Zo gauw het rempedaal
wordt losgelaten, wordt de motor weer gestart. Indien gewenst kan de
start-/stopfunctie met behulp van een knop op de middenconsole worden
uitgeschakeld.
Hart van het systeem is een startergenerator die stroom levert aan het
elektrisch systeem van de auto en tegelijkertijd als startmotor
fungeert. Zo gauw de bestuurder het rempedaal loslaat, wordt de motor
binnen een fractie van een seconde soepel gestart. Hierdoor is een
normale startmotor op het vliegwiel niet langer nodig. De smart fortwo
micro hybrid drive heeft een brandstofverbruik dat volgens de
NEDC-norm gemiddeld zoân acht procent lager ligt dan bij de normale
smart fortwo. In stadsverkeer kan de besparing zelfs oplopen tot 13
procent. Het verbruik per 100 km is met 0,4 liter gereduceerd van 4,7
tot 4,3 liter.
Ook de uitstoot van koolstofdioxide (CO ) wordt minder, van circa
112 naar circa 103 gram per kilometer.
Het start-/stopsysteem is ontwikkeld door smart, in samenwerking met
Valeo GmbH en de Gates Corporation.
De belangrijkste technische gegevens van de smart fortwo micro hybrid
drive op een rij:
Cilinders/kleppen: drie cilinders in lijn, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud: 999 cc
Boring x slag: 72 x 81,8 mm
Vermogen: 52 kW/71 pk bij 5.800 omw./min.
Max. koppel: 92 Nm bij 4.500 omw./min.
0-100 km/u: 13,3 seconden
Topsnelheid: 145 km/u
Brandstofverbruik: 4,3 l/100 km (voorlopige waarde, NEDC-norm)
Brandstofbesparing: gemiddeld circa 8%, in stadsverkeer circa 13%
(voorl.)
CO -uitstoot: 103 g/km (voorlopige waarde)
smart fortwo hybrid drive concept (hd): 12 % minder verbruik en
uitstoot
Dankzij de combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor is
de smart fortwo hybrid drive nog zuiniger en milieuvriendelijker dan
ooit. Het hybride-concept vermindert verbruik en uitstoot voor zowel
de diesel- als de benzineversie met zoân 12 procent. Zo verbruikt de
smart fortwo hybrid drive diesel volgens NEDC-norm geen 3,3, maar
slechts 2,9 liter per 100 km. De uitstoot van kooldioxide neemt af van
88 tot 77 gram per gereden kilometer. Daarmee zet de CO -kampioen
nieuwe maatstaven voor âdrieliterautoâsâ: geen andere auto met
dieselmotor is zuiniger en klimaatvriendelijker.
De smart fortwo hybrid drive heeft een 33 kW/45 pk sterke
verbrandingsmotor en een 20 kW/27 pk elektromotor die wordt
aangedreven door een nikkel-hybride accu (1 kWh). Beide motoren kunnen
samen of afzonderlijk van elkaar werken. Wanneer er alleen op de
elektromotor wordt gereden, wordt er brandstofbesparend en geheel
zonder uitstoot gereden in het stadsverkeer. Met beide motoren samen
is er beduidend meer vermogen en koppel beschikbaar. De
verbrandingsmotor levert 33 kW/45 pk en een maximum koppel van 110 Nm,
de elektromotor levert 20 kW/27 pk en een koppel van 50 Nm.
Samen komen ze tot een vermogen van 53 kW/72 pk. De onderbreking van
de trekkracht bij het schakelen, vooral bij het opschakelen van de
eerste naar de tweede versnelling, wordt gecompenseerd door het
gelijktijdig gebruik van beide aandrijvingsvormen. Zo trekt de smart
fortwo hybrid drive zoân vier seconden sneller op van 0-100 km/u dan
de smart fortwo cdi.
De belangrijkste technische gegevens van de smart fortwo hybrid drive
op een rij:
Cilinders/kleppen: drie cilinders in lijn, twee kleppen per cilinder
Cilinderinhoud: 799 cc (diesel)
Boring x slag: 65,5 x 79 mm
Vermogen: 33 kW/45 pk verbrandingsmotor
20 kW/27 pk elektromotor
gecombineerd: maximum vermogen 53 kW/72 pk
Max. koppel: 110 Nm 2.000-2.500 omw./min. (verbrandingsmotor)
50 Nm (elektromotor)
0-100 km/u: 15,8 seconden
Topsnelheid: 135 km/u
Brandstofverbruik: 2,9 l/100 km (diesel, NEDC-norm)
Brandstofbesparing: circa 12%
CO -uitstoot: 77 g/km (diesel)
0 g/km (wanneer alleen de elektromotor wordt gebruikt)
smart fortwo electric drive (ed) concept: geen uitstoot in de stad
De smart fortwo electric drive wordt aangedreven door een krachtige
hoge-temperatuur-accu die is gemaakt van sodium-nikkel-chloride, dat
niet milieubelastend is. De accu is ondergebracht in de bodemplaat,
zodat de interieurruimte niet wordt aangetast.
Met een verbruik volgens NEDC-norm van slechts 12 kilowattuur per 100
kilometer en geen uitstoot van kooldioxide is de smart fortwo electric
drive het zuinigste en milieuvriendelijkste alternatief voor
stadsverkeer. Wanneer de accu volledig is opgeladen, heeft de auto een
actieradius van rond de 115 km. Wanneer de accu leeg is, kan deze via
elk normaal stopcontact weer worden opgeladen, tenminste 1000 keer. De
accu gaat tot tien jaar mee. Het opladen tot 80 procent van de
volledige capaciteit duurt vier uur, volledig opladen duurt acht uur.
De verbruikskosten volgens NEDC-norm bedragen slechts ⬠0,02 per
kilometer, ver onder het niveau van een verbrandingsmotor, hoewel de
elektromotor vrijwel dezelfde prestaties levert. De acceleratie van
0-60 km/u is vrijwel gelijk aan die van versies met benzinemotor en de
auto heeft een topsnelheid van 112 km/u. Bovendien biedt de smart
fortwo electric drive als âzero emission carâ in veel landen een
belastingvoordeel en valt hij buiten lokale heffingen, zoals de
zogeheten âcongestion chargeâ in Londen.
De belangrijkste technische gegevens van de smart fortwo electric
drive op een rij:
Vermogen: 30 kW/41 pk
0-60 km/u: 5,7 seconden
Topsnelheid: circa 112 km/u
Verbruik: 12 kWh/100 km (NEDC-norm)
CO -uitstoot: 0 g/km
AutoRai