Gemeente Lansingerland


ZoRobus in Lansingerland, informatieavond 9 juli ZoRo bus

De ZoRobus (Zoetermeer-Rotterdam bus) zal volgens planning eind 2008 gaan rijden.

ZoRo staat voor Zoetermeer en Rotterdam. De ZoRobus vervoert reizigers over een eigen grotendeels vrijliggend tracé van 7 kilometer vanaf Zoetermeer Centrum-West langs Bleiswijk en Bergschenhoek naar halte Rodenrijs. Daar kan worden overgestapt op RandstadRail in de richting Rotterdam of Den Haag.

Het is de bedoeling dat er om de 10 minuten een bus gaat rijden. In Zoetermeer maakt de bus nog voornamelijk gebruik van bestaande wegen en busbaantrajecten. Richting de Bleiswijkse Anthuriumweg wordt een nieuwe vrije busbaan aangelegd. Tussen de Anthuriumweg en de Wildersekade wordt het tracé van de HSL gevolgd.

Tracéwijziging

In 2001 was besloten om de ZoRo-busbaan via de Landscheiding te laten lopen (vanaf de grens met Zoetermeer tot halte Rodenrijs). Medio 2003 stemden de 3B-gemeenteraden in met een tracéoptimalisatie. De essentie hiervan was een bundeling met de HSL aan de oostzijde, tussen de Anthuriumweg en de Wildersekade. Echter, bundeling aan de oostzijde van de HSL blijkt bij nadere uitwerking niet mogelijk omdat er onvoldoende ruimte beschikbaar is ter hoogte van een glastuinbouwbedrijf.

Een studie naar alternatieve tracés geeft aan dat een verschuiving van de busbaan van de oost- naar de westzijde van de HSL een goede oplossing biedt. Door gebruik te maken van de reservering van de ZoRotrein die voorlopig toch niet wordt aangelegd is ook aan de westzijde een strakke bundeling met de HSL mogelijk. Omdat bij het ontwerp van de viaducten over de HSL rekening is gehouden met bundeling van de HSL en ZoRotrein hoeft in het gebied slechts één weg, de Berkelseweg, gelijkvloers gekruist te worden. Aangezien de vrije busbaan is gelegen tussen de HSL en het Landscheidingspark heeft de busbaan geen rechtstreekse invloed op de plannen voor het Landscheidingspark.

Ook blijkt uit geluidsberekeningen dat de ZoRo-busbaan zover van de bebouwing is gelegen dat woningen in bijvoorbeeld de Edelsteenbuurt en Parc Rodenrijs geen geluidsoverlast ondervinden.

Vlinderstrik

De Bewonersvereniging Vlinderstrik heeft voorstellen gedaan voor tracé's die ook in het gebied van de Vlinderstrik (tussen Wildersekade en halte Rodenrijs) bundelen met de HSL. De alternatieven zijn onderzocht door een onafhankelijk adviesbureau. Mede op basis van de resultaten van dit onderzoek is de Stadsregio Rotterdam van mening dat langere bundeling met de HSL zoals door de bewonersvereniging is voorgesteld niet haalbaar is. Dit heeft vooral te maken met het feit dat een busbaan in het gebied niet te verenigen is met de ecologische doelstellingen. Wel is het mogelijk om ter hoogte van de Penninghlaan 45 meter in oostelijke richting op te schuiven zodat hiermee aan de belangrijkste bezwaren van de bewoners tegemoet wordt gekomen.

Stadsregio

De vaststelling van het tracé zoals het nu wordt voorgesteld is een verantwoordelijkheid van de Stadsregio Rotterdam. Het dagelijks bestuur van de stadsregio heeft met de tracéwijziging ingestemd.

De stadsregio vraag het gemeentebestuur van Lansingeland nu om instemming. Dit gebeurt op 19 juli tijdens de raadsvergadering.

Het college van Lansingerland vraagt de raad, op verzoek van de Stadsregio, in te stemmen met de tracéwijzigings-voorstellen om:
* de ZoRobusbaan niet direct ten oosten maar direct ten westen van het tracé van de HSL (tussen de Anthuriumweg en de Wildersekade) te realiseren.

* de busbaan ter hoogte van de Penninghlaan in Berkel en Rodenrijs ongeveer 45 meter in oostelijke richting op te schuiven.

Begin juni is hier al in de Commissie Wonen en Werken van de gemeente over gesproken.

Na verkregen instemming van het gemeentestuur van Lansingerland wordt het voorstel tot tracéwijzigingen door het dagelijks bestuur van de Stadsregio voorgelegd aan de Commissie Verkeer en Vervoer van de Stadsregio. Daarna stelt het dagelijks bestuur het tracé definitief vast.

Verdere uitwerking

Zodra het tracé definitief is vastgesteld, wordt het verder uitgewerkt. Hier zullen overheden, maatschappelijke organisaties en de bewonersvereniging Vlinderstrik bij worden betrokken. Bij de uitwerking wordt onder andere aandacht besteed aan de bereikbaarheid en de sociale veiligheid van de haltes.

Na vaststelling van het tracé start de planologische artikel 19-procedure. In het kader van de te voeren procedure kan gebruik worden gemaakt van bezwaar- en beroepsmogelijkheden. De inspraakperiode wordt op de gebruikelijke manier gepubliceerd, in het Gemeentenieuws van Lansingerland in de Heraut.

Informatieavond

Heeft u behoefte aan meer informatie over de ZoRobus en over het tracé, de inpassing in het landschap en de aanlanding bij de RandstadRail-halte Rodenrijs? Dan bent u van harte welkom op de informatieavond op maandag 9 juli in 't Raedthuys, Westersingel 80 in Berkel en Rodenrijs. De avond duurt van 20.00 - 21.30 uur. Vanaf 19.30 uur bent u welkom.

Te downloaden:

* 25 - 06 Zorobus.pdf (1.74 MB)