Gemeente Lansingerland
ZoRobus in Lansingerland, informatieavond 9 juli
ZoRo bus
De ZoRobus (Zoetermeer-Rotterdam bus) zal volgens planning eind 2008
gaan rijden.
ZoRo staat voor Zoetermeer en Rotterdam. De ZoRobus vervoert reizigers
over een eigen grotendeels vrijliggend tracé van 7 kilometer vanaf
Zoetermeer Centrum-West langs Bleiswijk en Bergschenhoek naar halte
Rodenrijs. Daar kan worden overgestapt op RandstadRail in de richting
Rotterdam of Den Haag.
Het is de bedoeling dat er om de 10 minuten een bus gaat rijden. In
Zoetermeer maakt de bus nog voornamelijk gebruik van bestaande wegen
en busbaantrajecten. Richting de Bleiswijkse Anthuriumweg wordt een
nieuwe vrije busbaan aangelegd. Tussen de Anthuriumweg en de
Wildersekade wordt het tracé van de HSL gevolgd.
Tracéwijziging
In 2001 was besloten om de ZoRo-busbaan via de Landscheiding te laten
lopen (vanaf de grens met Zoetermeer tot halte Rodenrijs). Medio 2003
stemden de 3B-gemeenteraden in met een tracéoptimalisatie. De essentie
hiervan was een bundeling met de HSL aan de oostzijde, tussen de
Anthuriumweg en de Wildersekade. Echter, bundeling aan de oostzijde
van de HSL blijkt bij nadere uitwerking niet mogelijk omdat er
onvoldoende ruimte beschikbaar is ter hoogte van een
glastuinbouwbedrijf.
Een studie naar alternatieve tracés geeft aan dat een verschuiving van
de busbaan van de oost- naar de westzijde van de HSL een goede
oplossing biedt. Door gebruik te maken van de reservering van de
ZoRotrein die voorlopig toch niet wordt aangelegd is ook aan de
westzijde een strakke bundeling met de HSL mogelijk. Omdat bij het
ontwerp van de viaducten over de HSL rekening is gehouden met
bundeling van de HSL en ZoRotrein hoeft in het gebied slechts één weg,
de Berkelseweg, gelijkvloers gekruist te worden. Aangezien de vrije
busbaan is gelegen tussen de HSL en het Landscheidingspark heeft de
busbaan geen rechtstreekse invloed op de plannen voor het
Landscheidingspark.
Ook blijkt uit geluidsberekeningen dat de ZoRo-busbaan zover van de
bebouwing is gelegen dat woningen in bijvoorbeeld de Edelsteenbuurt en
Parc Rodenrijs geen geluidsoverlast ondervinden.
Vlinderstrik
De Bewonersvereniging Vlinderstrik heeft voorstellen gedaan voor
tracé's die ook in het gebied van de Vlinderstrik (tussen Wildersekade
en halte Rodenrijs) bundelen met de HSL. De alternatieven zijn
onderzocht door een onafhankelijk adviesbureau. Mede op basis van de
resultaten van dit onderzoek is de Stadsregio Rotterdam van mening dat
langere bundeling met de HSL zoals door de bewonersvereniging is
voorgesteld niet haalbaar is. Dit heeft vooral te maken met het feit
dat een busbaan in het gebied niet te verenigen is met de ecologische
doelstellingen. Wel is het mogelijk om ter hoogte van de Penninghlaan
45 meter in oostelijke richting op te schuiven zodat hiermee aan de
belangrijkste bezwaren van de bewoners tegemoet wordt gekomen.
Stadsregio
De vaststelling van het tracé zoals het nu wordt voorgesteld is een
verantwoordelijkheid van de Stadsregio Rotterdam. Het dagelijks
bestuur van de stadsregio heeft met de tracéwijziging ingestemd.
De stadsregio vraag het gemeentebestuur van Lansingeland nu om
instemming. Dit gebeurt op 19 juli tijdens de raadsvergadering.
Het college van Lansingerland vraagt de raad, op verzoek van de
Stadsregio, in te stemmen met de tracéwijzigings-voorstellen om:
* de ZoRobusbaan niet direct ten oosten maar direct ten westen van
het tracé van de HSL (tussen de Anthuriumweg en de Wildersekade)
te realiseren.
* de busbaan ter hoogte van de Penninghlaan in Berkel en Rodenrijs
ongeveer 45 meter in oostelijke richting op te schuiven.
Begin juni is hier al in de Commissie Wonen en Werken van de gemeente
over gesproken.
Na verkregen instemming van het gemeentestuur van Lansingerland wordt
het voorstel tot tracéwijzigingen door het dagelijks bestuur van de
Stadsregio voorgelegd aan de Commissie Verkeer en Vervoer van de
Stadsregio. Daarna stelt het dagelijks bestuur het tracé definitief
vast.
Verdere uitwerking
Zodra het tracé definitief is vastgesteld, wordt het verder
uitgewerkt. Hier zullen overheden, maatschappelijke organisaties en de
bewonersvereniging Vlinderstrik bij worden betrokken. Bij de
uitwerking wordt onder andere aandacht besteed aan de bereikbaarheid
en de sociale veiligheid van de haltes.
Na vaststelling van het tracé start de planologische artikel
19-procedure. In het kader van de te voeren procedure kan gebruik
worden gemaakt van bezwaar- en beroepsmogelijkheden. De
inspraakperiode wordt op de gebruikelijke manier gepubliceerd, in het
Gemeentenieuws van Lansingerland in de Heraut.
Informatieavond
Heeft u behoefte aan meer informatie over de ZoRobus en over het
tracé, de inpassing in het landschap en de aanlanding bij de
RandstadRail-halte Rodenrijs? Dan bent u van harte welkom op de
informatieavond op maandag 9 juli in 't Raedthuys, Westersingel 80 in
Berkel en Rodenrijs. De avond duurt van 20.00 - 21.30 uur. Vanaf 19.30
uur bent u welkom.
Te downloaden:
* 25 - 06 Zorobus.pdf (1.74 MB)