KNWV

Nieuwsbericht Watersportverbond

5-7-2007

Watersportverbond wil overleg over gevraagde spitssluiting

Het Watersportverbond heeft met verbazing kennis genomen van het op 4 juli gepubliceerde bericht over een mogelijke spitssluiting van bruggen.

Op woensdag 4 juli bracht de Tweede Kamer de boodschap aan minister Eurlings dat bruggen tijdens de spits minder vaak geopend moeten worden voor boten van recreanten. De Tweede Kamer wil daarmee
automobilisten ontzien. Voor de beroepsvaart zouden bruggen in de spits wel open kunnen.

Openen van bruggen is maatwerk
Het Watersportverbond erkent dat er sprake is van een
mobiliteitsprobleem in ons land. Maar vraagt zich af welk aandeel brugopening daadwerkelijk heeft in het mobiliteitsvraagstuk. Ze verwacht zeker niet dat met een spitssluiting van bruggen voor recreatievaarders dit probleem wordt opgelost. Het Watersportverbond vindt dat de Tweede Kamer voorbij gaat aan het feit dat de
dienstregelingen van brugopeningen altijd maatwerk zijn en om een zorgvuldige afweging van de diverse belangen vragen. Overigens is bij bruggen in snelwegen het aantal openingen nu al uiterst summier. Het bouwen van aquaducten is volgens het Watersportverbond een effectieve manier om het mobiliteitsprobleem aan te pakken.

Het Watersportverbond verwacht, dat er door het minder vaak openen van bruggen tijdens de spits nieuwe problemen op de vaarwegen zullen ontstaan, zoals ophoping van wachtende boten, een daardoor toenemend gebrek aan voldoende afmeervoorzieningen en mogelijke conflicten tussen pleziervaart en beroepsvaart als gevolg van ruimtegebrek. Uiteindelijk leidt dat tot een afnemende veiligheid op de waterwegen.

Verdere scheiding tussen beroepsvaart en pleziervaart ongewenst. Spitssluiting is geen nieuw gegeven. Voor tal van bruggen en sluizen is al vele jaren sprake van een beperkte bediening voor de
pleziervaart tijdens de spits en tegelijkertijd wel een permanente bediening voor de beroepsvaart. In die gevallen kan de pleziervaart altijd meevaren als een beroepsvaartboot buiten de vaste
bedieningstijden passeert. Als de Tweede Kamer dit wil gaan uitsluiten tijdens de spits, dan wordt er een onaanvaardbare scheiding tussen beide sectoren aangebracht. Wellicht is de Tweede Kamer onvoldoende bekend met de bestaande regelingen en afspraken op het gebied van brug- en sluisbediening en de grote economische betekenis van de pleziervaart.

Goed overleg
De gisteren gepubliceerde wens van de Tweede Kamer heeft het
Watersportverbond niet eerder bereikt. Het Watersportverbond heeft een goede verstandhouding en overlegsituatie met zowel het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, als de onderdelen van Rijkswaterstaat waar normaliter dit soort onderwerpen besproken worden. Het
Watersportverbond gaat contact opnemen met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat over de achtergronden van dit bericht

E-mailadres:yvonne.vlek@watersportverbond.nl