Nieuwsbericht Watersportverbond
5-7-2007
Watersportverbond wil overleg over gevraagde spitssluiting
Het Watersportverbond heeft met verbazing kennis genomen van het op 4
juli gepubliceerde bericht over een mogelijke spitssluiting van
bruggen.
Op woensdag 4 juli bracht de Tweede Kamer de boodschap aan minister
Eurlings dat bruggen tijdens de spits minder vaak geopend moeten
worden voor boten van recreanten. De Tweede Kamer wil daarmee
automobilisten ontzien. Voor de beroepsvaart zouden bruggen in de
spits wel open kunnen.
Openen van bruggen is maatwerk
Het Watersportverbond erkent dat er sprake is van een
mobiliteitsprobleem in ons land. Maar vraagt zich af welk aandeel
brugopening daadwerkelijk heeft in het mobiliteitsvraagstuk. Ze
verwacht zeker niet dat met een spitssluiting van bruggen voor
recreatievaarders dit probleem wordt opgelost. Het Watersportverbond
vindt dat de Tweede Kamer voorbij gaat aan het feit dat de
dienstregelingen van brugopeningen altijd maatwerk zijn en om een
zorgvuldige afweging van de diverse belangen vragen. Overigens is bij
bruggen in snelwegen het aantal openingen nu al uiterst summier. Het
bouwen van aquaducten is volgens het Watersportverbond een effectieve
manier om het mobiliteitsprobleem aan te pakken.
Het Watersportverbond verwacht, dat er door het minder vaak openen van
bruggen tijdens de spits nieuwe problemen op de vaarwegen zullen
ontstaan, zoals ophoping van wachtende boten, een daardoor toenemend
gebrek aan voldoende afmeervoorzieningen en mogelijke conflicten
tussen pleziervaart en beroepsvaart als gevolg van ruimtegebrek.
Uiteindelijk leidt dat tot een afnemende veiligheid op de waterwegen.
Verdere scheiding tussen beroepsvaart en pleziervaart ongewenst.
Spitssluiting is geen nieuw gegeven. Voor tal van bruggen en sluizen
is al vele jaren sprake van een beperkte bediening voor de
pleziervaart tijdens de spits en tegelijkertijd wel een permanente
bediening voor de beroepsvaart. In die gevallen kan de pleziervaart
altijd meevaren als een beroepsvaartboot buiten de vaste
bedieningstijden passeert. Als de Tweede Kamer dit wil gaan uitsluiten
tijdens de spits, dan wordt er een onaanvaardbare scheiding tussen
beide sectoren aangebracht. Wellicht is de Tweede Kamer onvoldoende
bekend met de bestaande regelingen en afspraken op het gebied van
brug- en sluisbediening en de grote economische betekenis van de
pleziervaart.
Goed overleg
De gisteren gepubliceerde wens van de Tweede Kamer heeft het
Watersportverbond niet eerder bereikt. Het Watersportverbond heeft een
goede verstandhouding en overlegsituatie met zowel het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat, als de onderdelen van Rijkswaterstaat waar
normaliter dit soort onderwerpen besproken worden. Het
Watersportverbond gaat contact opnemen met het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat over de achtergronden van dit bericht
E-mailadres:yvonne.vlek@watersportverbond.nl
KNWV