Reclame Code Commissie: ringtone-reclame misleidend


Klacht stichting Mijn Kind Online gegrond verklaard

AMSTERDAM, 20070706 -- De ringtone-reclames van Celldorado op internet zijn misleidend en in strijd met de Reclame Code en de Kinder- en Jeugdreclamecode. Tot die conclusie komt de Reclame Code Commissie, die zich gisteren uitsprak over een klacht van stichting Mijn Online.

Mijn Kind Online krijgt regelmatig verontruste mails van ouders met kinderen die denken een gratis ringtone te downloaden maar vervolgens vastzitten aan een prijzig beltoon-abonnement.

Het merk Celldorado is van ringtone-aanbieder Blinck. Deze adverteert door middel van banners, buttons en tekst-links op sites voor kinderen en jongeren voor een Celldorado-ringtone-abonnementsdienst. Onder andere op TMF.nl, maar ook op sites waar jonge kinderen komen, zoals Spele.nl, Spelletjes.nl en Digidier.nl.

Naar aanleiding van de Mijn Kind Online-klachten stelde de SP kamervragen, waarop het Ministerie van Economische Zaken een meldpunt instelde voor consumenten om hun beklag te doen.

Houd rekening met bevattingsvermogen van kinderen
De Reclame Code Commissie is duidelijk: de ringtone-reclame van Blinck zet kinderen op het verkeerde been. "Reclame die geheel of gedeeltelijk tot kinderen wordt gericht, mag volgens artikel 1 van de Kinder- en Jeugdreclame Code, niets in woord, geluid of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wijze worden misleid over de mogelijkheid en eigenschappen van het aangeboden product", schrijft de Reclame Code Commissie. "Rekening dient te worden gehouden met het bevattingsvermogen en verwachtingspatroon van kinderen."

"Door de vormgeving en de prominent en groot afgebeelde tekst: `Gratis realtone op je mobiel' (...) Vul nu je 06-nummer in. Klik op verstuur." wordt de indruk gewekt dat een ringtone wordt aangeboden terwijl in werkelijkheid een abonnementsdienst wordt aangeboden."

"Ook (...) de klein onder in beeld en bovendien in grijze letters weergegeven tekst waaruit blijkt dat sprake is van een abonnement, vallen nauwelijks op. Voorts is deze tekst zelf onvoldoende duidelijk voor kinderen door het volwassen taalgebruik en omdat hieruit onvoldoende blijkt hoeveel de kosten van het abonnement bedragen."

Onduidelijkheid over toestemming ouders
Verder oordeelt de Commissie dat adverteerder Artiq Mobile kinderen onvoldoende aanspoort hun ouders om toestemming te vragen voor het sluiten van een overeenkomst. Artikel negen van de Kinder- en Jeugdreclamecode bepaalt dit. "De onderaan de uiting staande tekst waarin onder meer staat: "Om zich aan te melden voor en gebruik te kunnen maken van de dienst moet u 16 jaar of ouder zijn en/of toestemming hebben van een van de ouders is onduidelijk voor kinderen", aldus de Reclame Code Commissie.

Reclame ook misleidend voor volwassenen
Niet alleen worden kinderen op het verkeerde been gezet, ook volwassenen. De Commissie acht de reclame in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.

Celldorado is slechts een van de vele gratis-ringtonereclames op internet. De Reclame Code Commissie beveelt de adverteerder aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken. In het uiterste geval heeft de stichting Reclame Code het mandaat om reclame van radio of tv te verwijderen, maar voor internet geldt dat mandaat vooralsnog niet.

Klagen helpt
In een interview met Mijn Kind Online (zie deze week op Ouders Online: www.ouders.nl/mdiv2007-digireclame.htm) riep directeur van de stichting Reclame Code Prisca Ancion ouders op om meer te klachten in te dienen over reclame op internet. "Men moet meer klagen bij ons. Alleen dan ontstaat er jurisprudentie. En die is nodig. Hoe beter de klacht is geformuleerd, hoe eerder we de onverantwoorde materie boven tafel hebben en een uitspraak kunnen doen. Iedereen mag klagen. Klagen kan via onze website. Dat is in principe gratis."





stichting Mijn Kind Online