06-07-2007
APK-plan Eurlings niet goed voor verkeersveiligheid
BOVAG, RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland (VVN) zien in de
afkeurcijfers geen enkele aanleiding om de frequentie van de APK voor
benzineautos te verlagen, zoals het kabinet vandaag heeft besloten.
Minister Eurlings wil dat nieuwe benzineautos voortaan pas na vier
jaar voor het eerst een APK hoeven te ondergaan en vervolgens eens per
twee jaar. Vanaf een leeftijd van acht jaar moet de keuring dan weer
jaarlijks plaatsvinden (de zogenoemde 4-2-2-1 frequentie; nu is de
frequentie nog 3-1-1). Een onverstandig plan, vinden BOVAG en RAI
Vereniging. Grofweg een op de vijf benzineautos (18,5% *) wordt bij de
APK in het vijfde jaar afgekeurd. Als het plan van minister Eurlings
om de APK-frequentie voor benzineautos te verlagen door de Kamer wordt
overgenomen, hoeven deze autos met gladde banden, niet goed
functionerende remmen, stuurinrichting of verlichting dus pas een jaar
later langs de garage voor een APK. Met alle gevolgen van dien voor de
verkeersveiligheid.
De kans dat al deze autos in het APK-loze jaar bij een autobedrijf
langskomen voor een reguliere onderhoudsbeurt is klein: 60 procent van
de autobezitters zegt onderhoud een jaar uit te stellen als de APK
tweejaarlijks wordt, zo bleek onlangs uit onderzoek in opdracht van
BOVAG en RAI Vereniging.
De voorgenomen verlaging van de APK-frequentie is bedoeld om de
zogenoemde administratieve lasten voor de burger te verlagen. De winst
van een lagere frequentie, wordt echter teniet gedaan door de hogere
maatschappelijke kosten als gevolg van extra verkeersslachtoffers. Dat
is door het ministerie van Verkeer & Waterstaat zelf becijferd**.
BOVAG, RAI Vereniging en VVN pleiten voor handhaving van de huidige
3-1-1 frequentie en aanscherping van de APK-eisen. De keuring moet
worden uitgebreid met eisen voor onderdelen als ESP, airbags, ABS,
motormanagementsysteem, katalysator en roetfilter, die cruciaal zijn
voor de veiligheid en milieuprestaties van de auto. Voorts moet de
APK-roetmeting bij diesels worden aangescherpt.
Keuren in een frequentie van 4-2-2-1 is voldoen aan het Europese
minimum. Nederland zet daarmee echter een stap achteruit op het gebied
van verkeersveiligheid. Niet voor niets hebben landen waar strenger
wordt gekeurd dan het Europese minimum, zoals Nederland en Zweden, een
relatief hoge verkeersveiligheid en bijbehorend laag aantal
verkeersslachtoffers.
* Bron: RDW. Statistiek van bedrijvend die alleen keuren en dus niet
repararen is nog verontrustender: afkeur 24%.
** zie Afwegingskader RAL burgers V&W inzake de APK
Bron: BOVAG persbericht
Datum: 06-07-2007
BOVAG