BOVAG

06-07-2007
APK-plan Eurlings niet goed voor verkeersveiligheid

BOVAG, RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland (VVN) zien in de afkeurcijfers geen enkele aanleiding om de frequentie van de APK voor benzineautos te verlagen, zoals het kabinet vandaag heeft besloten.

Minister Eurlings wil dat nieuwe benzineautos voortaan pas na vier jaar voor het eerst een APK hoeven te ondergaan en vervolgens eens per twee jaar. Vanaf een leeftijd van acht jaar moet de keuring dan weer jaarlijks plaatsvinden (de zogenoemde 4-2-2-1 frequentie; nu is de frequentie nog 3-1-1). Een onverstandig plan, vinden BOVAG en RAI Vereniging. Grofweg een op de vijf benzineautos (18,5% *) wordt bij de APK in het vijfde jaar afgekeurd. Als het plan van minister Eurlings om de APK-frequentie voor benzineautos te verlagen door de Kamer wordt overgenomen, hoeven deze autos met gladde banden, niet goed functionerende remmen, stuurinrichting of verlichting dus pas een jaar later langs de garage voor een APK. Met alle gevolgen van dien voor de verkeersveiligheid.
De kans dat al deze autos in het APK-loze jaar bij een autobedrijf langskomen voor een reguliere onderhoudsbeurt is klein: 60 procent van de autobezitters zegt onderhoud een jaar uit te stellen als de APK tweejaarlijks wordt, zo bleek onlangs uit onderzoek in opdracht van BOVAG en RAI Vereniging.

De voorgenomen verlaging van de APK-frequentie is bedoeld om de zogenoemde administratieve lasten voor de burger te verlagen. De winst van een lagere frequentie, wordt echter teniet gedaan door de hogere maatschappelijke kosten als gevolg van extra verkeersslachtoffers. Dat is door het ministerie van Verkeer & Waterstaat zelf becijferd**.

BOVAG, RAI Vereniging en VVN pleiten voor handhaving van de huidige 3-1-1 frequentie en aanscherping van de APK-eisen. De keuring moet worden uitgebreid met eisen voor onderdelen als ESP, airbags, ABS, motormanagementsysteem, katalysator en roetfilter, die cruciaal zijn voor de veiligheid en milieuprestaties van de auto. Voorts moet de APK-roetmeting bij diesels worden aangescherpt.

Keuren in een frequentie van 4-2-2-1 is voldoen aan het Europese minimum. Nederland zet daarmee echter een stap achteruit op het gebied van verkeersveiligheid. Niet voor niets hebben landen waar strenger wordt gekeurd dan het Europese minimum, zoals Nederland en Zweden, een relatief hoge verkeersveiligheid en bijbehorend laag aantal verkeersslachtoffers.


* Bron: RDW. Statistiek van bedrijvend die alleen keuren en dus niet repararen is nog verontrustender: afkeur 24%.


** zie Afwegingskader RAL burgers V&W inzake de APK Bron: BOVAG persbericht
Datum: 06-07-2007