Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n)
6 juli 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk DIZ/2007/350 - Onderwerp
Verslag Transportraad 7/8 juni 2007

Geachte voorzitter,

Hierbij informeren wij u over de uitkomsten van de Transportraad die op 7-8 juni 2007 plaatsvond. De volgende Transportraad zal plaatsvinden op 1-2 oktober 2007.

De Transportraad besteedde de meest tijd, zoals verwacht, aan Galileo. De Raad aanvaarde unaniem, in de vorm van een Raadsresolutie, dat de onderhandelingen met het consortium worden afgebroken en dat de verdere bouw publiek management en publieke middelen zal vergen. De Transportraad zal in oktober een geïntegreerd besluit over de toekomst van Galileo nemen. Een essentiële voorwaarde hiervoor is overeenstemming over de wijze van financiering. Hierover zal Ecofin eerst een besluit dienen te nemen (waarschijnlijk in september). Tijdens de discussie heb ik het belang van Galileo voor onafhankelijkheid, technologie en hoogwaardige toepassingen onderstreept. Ik heb aangegeven dat Nederland aanvaardt dat publiek-private samenwerking voor dit moment niet meer aan de orde is, maar dat de ogen moeten open blijven voor de kansen die de private sector in een latere fase biedt. Ik heb de Raad herinnerd aan de uitspraak van de Raad uit 2002, dat het project de lidstaten geen extra geld mag kosten en dat de uitgaven binnen de plafonds van de EU-begroting moeten worden gefinancierd. Nederland houdt hier aan vast. Daarnaast is een goed risico-management nodig om de kosten en de planning te bewaken.
Zowel in het informele overleg voorafgaand aan de Raad als in de Raad zelf bleek dat geen van de lidstaten de concept-resolutie van het Duitse Voorzitterschap wilde openbreken. Daarom heeft Nederland samen met het VK de onderstaande verklaring afgegeven:
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DIZ/2007/350

"Galileo has been designed as a public private partnership (PPP) since the Nice European Council in December 2000. The principle of a PPP was reconfirmed as recently as the March 2007 Transport Council. In May, the 4th Space Council supported the establishment of a `commercially sustainable' GNSS.

In March 2002, the Council agreed that member states would not be requested to make direct financial contributions to the programme from national resources, and that any further public sector funding of Galileo should be met by redeployment under the appropriate ceilings of the Financial Perspectives then in force. We emphasise that we are still fully committed to this position.

We agree that the current concession negotiations have failed. We remain strongly committed to the PPP principle for major infrastructure projects, including space applications and services, where these offer best value for money. We believe that public procurement of the Galileo system is likely to increase rather than reduce the long term net cost, and also to increase the risks to the Community budget. We underline the need for competition and regular competitive tendering throughout the programme. If Galileo needs more funding, other programmes may suffer.

We strongly support the request in the Resolution that the Commission provides thorough assessments of costs, risks, revenues and timetables, to reassess the business case for Galileo. These assessments should include a cost benefit comparison, on the same evidential basis, between public procurement plus an operating concession, and a PPP for procurement and operation, as originally planned. The comparison should cover the planned project lifetime, with replenishment as foreseen, and be based on the most up to date information.

We emphasise that the new management structure for the Galileo project must ensure sound risk management."

Tijdens de Transportraad van oktober zal wederom over Galileo worden gesproken. Dan liggen voorstellen op tafel omtrent de voortgang van het project voor wat betreft financiering, publiek beheer, risicomanagement en publieke aanbesteding.

Verder werd door de Transportraad overeenstemming bereikt over een groot aantal andere dossiers.

Met betrekking tot de maritieme onderwerpen werden op drie onderwerpen van het derde pakket maritieme veiligheid zonder veel discussie politieke akkoorden bereikt, te weten over de herziening van de richtlijn inzake een communautair monitorings- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart, de richtlijn havenstaatcontrole en de richtlijn tot vaststelling van de grondbeginselen voor het onderzoek van ongevallen in de zeescheepvaartsector. De Raad nam nota van de voortgangsrapportage over de verordening betreffende de aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over zee en de binnenwateren bij ongevallen, ook onderdeel van het derde pakket maritieme
---

DIZ/2007/350

veiligheid. Het Portugese voorzitterschap zal verder gaan met de behandeling van dit dossier.

De Transportraad kon verder zonder discussie instemmen met de algemene oriëntatie over het intrekken van de verordening inzake het ratificeren of toetreden van lidstaten tot de VN-Conventie voor lijnvaartconferences (UNCTAD-Code).

Meer tijd werd besteed aan de oprichting van een Europees LRIT (Long Range Identification & Tracking) datacentrum. Het Duitse voorzitterschap had op de valreep dit onderwerp toegevoegd aan de agenda om hierover een principebesluit te nemen. LRIT is een wereldwijd identificatie- en lokaliseringssysteem voor de scheepvaart dat in 2008 verplicht wordt. Het LRIT-systeem kent een structuur van (diverse) datacentra. Landen hebben zich internationaal verplicht de schepen onder hun vlag te laten rapporteren aan één datacentrum, een nationaal, regionaal of internationaal datacentrum.
Een groot aantal lidstaten, waaronder Nederland, gaf tijdens de Transportraad aan in principe een Europees LRIT datacentrum te steunen maar dat er, voordat er een definitief besluit genomen kan worden, meer duidelijkheid dient te bestaan over onder meer de kosten/baten en de kostenverdeling. Nederland heeft daarnaast expliciete aandacht gevraagd voor de verhouding tot andere volgsystemen, zoals AIS. Het Voorzitterschap concludeerde dat er brede steun bestaat bij de lidstaten voor de oprichting van een Europees datacentrum. De Europese Commissie zegde toe de gevraagde informatie te zullen gaan uitwerken.

De Transportraad heeft Raadsconclusies aangenomen over een Europese energiestrategie voor vervoer. In deze Raadsconclusies wordt vastgelegd dat alle vervoersmodaliteiten een bijdrage moeten leveren aan het bereiken van een energie- efficiënt transportsysteem en het terugdringen van de emissies. Ik kon de conclusies volledig ondersteunen maar ik heb wel aangegeven dat de lat voor wat betreft bronbeleid wel wat hoger had mogen liggen.

Over de richtlijn vervoer gevaarlijke stoffen werd zonder discussie en wijziging van de tekst een algemene oriëntatie bereikt. Dit voorstel heeft tot doel de Europese wetgeving over het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor en de binnenwateren verder te harmoniseren.

De Raad nam nota van de voortgangsrapportage over de wederzijdse erkenning van rollend materiaal (spoor). Het was niet mogelijk gebleken vanwege de technische complexiteit dit dossier onder Duits voorzitterschap af te ronden. Het Portugese Voorzitterschap zal verder gaan met de behandeling van dit dossier.

Op het gebied van luchtvaart werd zonder discussie een politiek akkoord bereikt over de wijziging van de verordening tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart. Over dit voorstel had de Transportraad al in december 2006 een algemene oriëntatie bereikt. Een algemene oriëntatie werd bereikt over de
---

DIZ/2007/350

verordening inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtvervoersdiensten in de Gemeenschap. Hiermee wordt bestaande regelgeving op het gebied van de interne luchtvaartmarkt vereenvoudigd. Ook wordt op Europees niveau bewerkstelligd dat er transparantie over ticketprijzen ontstaat.

De Raad aanvaardde, tenslotte, zonder discussie Raadsconclusies over SESAR (ontwikkeling nieuwe generatie luchtverkeersleidingssystemen) en over de Europese inzet inzake emissiehandel luchtvaart tijdens de Algemene Vergadering van ICAO. De Europese inzet zal er op gericht zijn dat ICAO zich blijft inzetten op een aanzienlijke reductie van de broeikasgasemissies van de internationale luchtvaart. Een in ICAO- kader te bereiken overeenkomst mag bovendien geen belemmering vormen voor de Europese intenties om internationale luchtvaart op te nemen in het emissiehandelssysteem.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT VERKEER EN WATERSTAAT

Camiel Eurlings mw. J.C. Huizinga-Heringa


---