Ministerie van Financiën

Antwoorden op kamervragen over de activiteiten van Strukton

Kamervragen | 06-07-2007 | nr FIN07-450

Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Datum


Uw brief (Kenmerk)


Ons kenmerk

6 juli 2007


Fin 2007-00450

Onderwerp

Nederlandse Spoorwegen - Beantwoording vragen kamerlid De Krom

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat, de antwoorden op schriftelijke vragen van het kamerlid De Krom over de ambities van Strukton Railinfra.

Hoogachtend,

de minister van Financiën,

Wouter Bos

Beantwoording schriftelijke vragen van het Kamerlid De Krom (VVD) aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en van Financiën over de ambities van Strukton Railinfra (ingezonden 7 juni 2007 (2060717620)).


1 Kent u het persbericht "Strukton Railinfra versterkt belang in Noorwegen"? 1)

Ja.


2 Kunt u een totaal overzicht geven van de belangen van Strukton in buitenlandse ondernemingen?

Een overzicht van de buitenlandse belangen is hieronder weergegeven:

Naam


Statutaire zetel


aandeel in geplaatst kapitaal

Strukton Railinfra NV


Merelbeke (Bel)


100

Svensk Banproduktion AB


Stockholm (Zwe)


100

Jernbaneservice AS


Oslo (Nor)


100

Strukton Railinfra A/S


Copenhagen (Den)


100

Costruzioni Linee Ferroviarie spa


Bologna (Ita)


40

Georg Reisse GmbH & Ko.KG


Kassel (Dui)


100

La Mondiale NV1


Kortrijk (Bel)


100


1 Dit betreft een vastgoedproject.


3 Kunt u aangeven welke financiële en commerciële risico's ontstaan voor Strukton door de overnames in het buitenland, zoals van Jernbaneservice AS?

Bij buitenlandse overnames worden de financiële risico's beperkt tot de betaalde overnameprijs. Het financiële risico is daarmee beperkt. Daarnaast is het uitgangspunt dat de overnames in het buitenland zich beperken tot ondernemingen met een beperkte omvang. Dit geldt dus ook voor Jernbaneservice. De overnameprijs voor Jernbaneservice bedraagt in totaal ¤ 4 miljoen.

De buitenlandse activiteiten van Strukton, zoals in het geval van Jernbaneservice, betreffen hoofdzakelijk Railinfra activiteiten en zijn vergelijkbaar met de activiteiten in Nederland (spoorbouw, onderhoud, beveiliging). De commerciële risico's daarvan zijn soortgelijk als die van de Nederlandse activiteiten, waarbij gedacht moet worden aan het (niet) sluiten van contracten, reputatieschade, kostenbeheersing, stagnatie van de markt, tijdigheid van oplevering.


1) www.struktonrailinfra.nl, 4 juni 2007


4 Kunt u aangeven of u het überhaupt wenselijk acht dat een volle dochter van de Nederlandse Spoorwegen in het buitenland bouwbedrijven overneemt? Zo neen, welke maatregelen bent u bereid te nemen?


5 Kunt u aangeven hoe u de ambities van Strukton beoordeelt om een full-service provider van railsystemen in Europa te worden?


6 Kunt u aangeven of u het wenselijk acht dat een commercieel, internationaal opererend bouwbedrijf onderdeel uitmaakt van de Nederlandse Spoorwegen?


7 Kunt u aangeven of u overweegt om Strukton te verzelfstandigen en te privatiseren? Zo ja, op welke termijn? Zo neen waarom niet?

Antwoord op vraag 4 - 7:

De aandelen van Strukton zijn volledig in handen van de Nederlandse Spoorwegen, waarvan de aandelen volledig in handen zijn van de Staat der Nederlanden. De invloed die ik als aandeelhouder heb op Strukton is dan ook indirect.

In het debat dat ik in maart met uw Kamer heb gevoerd, heb ik toegelicht dat ik het aandeelhouderschap actiever wil benutten. Zeker ook in het geval van de Nederlandse Spoorwegen ben ik in dit licht ook voornemens met de NS in overleg te treden over de strategie ten aanzien van Strukton. Een belangrijk ui tgangspunt zal voor mij zijn dat de Nederlandse Spoorwegen zich primair richt op haar kernactiviteiten, te weten het op tijd veilig en comfortabel vervoeren van reizigers via aantrekkelijke stations, en dat de focus van het management hiermee in lijn is. Bij het aangaan van deelnemingen en/of de ontwikkeling van nieuwe activiteiten, mag de continuïteit van de kernactiviteiten geen gevaar lopen. Vanzelfsprekend moeten hierbij altijd de financiële belangen van de Staat adequaat worden geborgd.

Meer informatie

o Brief aan de Tweede Kamer
Bijlage | 06-07-2007 | PDF bestand, 25.0 kb