ABVAKABO FNV

Eerste cao-actie op Second Life

Een aantal medewerkers van KPN contact (callcenters) voert actie op SecondLife. Avatars (zo heten de poppetjes op Second Life) van de medewerkers demonstreren bij het KPN plein op Second Life. Het spontane initiatief van leden toont aan dat het hoog tijd is voor een betere cao: om aan te geven hoezeer zij zich uitgekleed voelen, zijn sommige Avatars bloot of in onderbroek.

image
Een van de blote actievoerders op het KPN-plein

Ludieke actie voor een serieuze zaak

De medewerkers van KPN contact voeren al enige tijd actie voor een eerlijke cao.
Om te tonen dat zij zich de kaas niet langer van het brood laten eten lunchten zij op de stoep van de werkgever. Met een estafette-actie door het hele land wilden de werknemers aandacht vragen voor het onrechtvaardige loonbod dat zij hebben gekregen. Na jaren van stilstand en zelfs achteruitgang is het bod volstrekt onvoldoende: KPN biedt 2% structureel voor twee jaar, de bonden eisen 3% structureel per jaar. De estafette actie is net afgerond. Blijven nieuwe gesprekken uit, dan zullen uiteindelijk zwaardere acties volgen.

Callcentermedewerkers worden door de werkgever gezien als goedkope, tijdelijke werkkrachten. Maar het is inmiddels een volwassen beroepstak, waar een volwassen, eerlijke cao bij hoort.

Omdat de acties zwaarder worden naarmate de tijd verstrijkt, sluiten de bonden niet uit dat consumenten hinder gaan ondervinden van de acties bij de contactcenters.
06-07-2007, Koninklijke KPN NV | Meer over: KPN, actie, telecom |