Eerste cao-actie op Second Life
Een aantal medewerkers van KPN contact (callcenters) voert actie op
SecondLife. Avatars (zo heten de poppetjes op Second Life) van de
medewerkers demonstreren bij het KPN plein op Second Life. Het
spontane initiatief van leden toont aan dat het hoog tijd is voor een
betere cao: om aan te geven hoezeer zij zich uitgekleed voelen, zijn
sommige Avatars bloot of in onderbroek.
image
Een van de blote actievoerders op het KPN-plein
Ludieke actie voor een serieuze zaak
De medewerkers van KPN contact voeren al enige tijd actie voor een
eerlijke cao.
Om te tonen dat zij zich de kaas niet langer van het brood laten eten
lunchten zij op de stoep van de werkgever. Met een estafette-actie
door het hele land wilden de werknemers aandacht vragen voor het
onrechtvaardige loonbod dat zij hebben gekregen. Na jaren van
stilstand en zelfs achteruitgang is het bod volstrekt onvoldoende: KPN
biedt 2% structureel voor twee jaar, de bonden eisen 3% structureel
per jaar. De estafette actie is net afgerond. Blijven nieuwe
gesprekken uit, dan zullen uiteindelijk zwaardere acties volgen.
Callcentermedewerkers worden door de werkgever gezien als goedkope,
tijdelijke werkkrachten. Maar het is inmiddels een volwassen
beroepstak, waar een volwassen, eerlijke cao bij hoort.
Omdat de acties zwaarder worden naarmate de tijd verstrijkt, sluiten
de bonden niet uit dat consumenten hinder gaan ondervinden van de
acties bij de contactcenters.
06-07-2007, Koninklijke KPN NV | Meer over: KPN, actie, telecom |
ABVAKABO FNV