Ingezonden persbericht


Bezoekadres
Stadhuis, Amstel 1
1011 PN Amsterdam

Postbus 202 Directie Communicatie Directie Communicatie 1000 AE Amsterdam
Telefoon 020 552 29672117
Telefoon 020 552 2117
Fax 020 624 5550
www.amsterdam.nl

Persbericht
Datum 6 juli 2007
Kenmerk 129

Concessie in Amsterdam voor vrachttram

Het college van B&W heeft deze week ingestemd met het verlenen van een concessie van 10 jaar aan het bedrijf CityCargo voor goederenvervoer per tram. Wethouder Marijke Vos (Milieu) en directeur Peter Hendriks (CityCargo) tekenen daartoe maandag een concessie overeenkomst. Met GVB wordt een convenant getekend voor de operationele afspraken. Amsterdam is de eerste stad in Nederland waar het goederenvervoer per tram kan plaatsvinden.

De vrachttram past goed in de milieuambitie van Amsterdam om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Het heeft een directe link met het actieplan goederenvervoer waarin andere manieren van bevoorraden worden gestimuleerd en een milieuzone wordt ingesteld waar uitsluitend vrachtverkeer dat aan bepaalde milieu eisen voldoet wordt toegelaten.

Wethouder Marijke Vos: `Het mogelijk maken van een vrachttram als alternatief voor het goederenvervoer is een belangrijke stap om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. Het past uitstekend in alle gemeentelijke plannen om het goederenvervoer in de stad schoner te maken en efficiënter'.

Peter Hendriks: `Met de ondertekening van de concessie is de eerste stap gezet voor een wereldprimeur op het gebied van goederentransport. De vrachttram maakt Amsterdam meer leefbaar, schoner en ook de stadseconomie krijgt een impuls.'

Voorwaarden en afspraken CityCargo gaat voornamelijk gebruik maken van het huidige tramnet. In één vrachttram past de inhoud van 4 vrachtwagens van 7,5 ton. Op bepaalde plekken, zoals de laad- en loslocaties van de vrachttram, worden extra sporen aangelegd. Het is de bedoeling dat vrachtwagens rijden tot aan de rand van de stad. De goederen worden daar in containers overgeladen op vrachttrams die tot het centrum rijden. De containers worden aan de rand van het centrum overgeladen op elektrisch aangedreven wagens, E-cars. Deze rijden de vracht naar de winkels in de stad. De E-cars moeten zich houden aan de venstertijden die voor al het vrachtverkeer gelden (voor het kernwinkelgebied is dat 7:00-11:00 uur, maandag t/m zaterdag). E-cars zijn schoon, compact en stil.

De vrachttram mag alleen rijden op die delen van het tramnet waar nog capaciteit is. Er zal alleen gereden worden op de tijden waarop de passagierstrams van GVB ook rijden.

GVB en CityCargo zullen in goed overleg dagelijks samenwerken op het tramnet. Het openbaar vervoer heeft te allen tijde voorrang op het vrachtvervoer. Het openbaar vervoer in de stad bepaalt de ruimte voor de vrachttram. Het rijschema van het GVB is uitgangspunt om vast te stellen welke capaciteit vrij is voor CityCargo. Persberichten van de gemeente Amsterdam zijn ook te vinden onder: http://www.amsterdam.nl/persberichten. Een RSS-feed is beschikbaar op het adres: http://www.amsterdam.nl/xml/latestnews.xml

5 juni 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 085 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2

CityCargo krijgt geen subsidie van de stad Amsterdam en is zelf verantwoordelijk voor de acquisitie van klanten.

Status
CityCargo is in gesprek met de stadsdelen rond de Singelgracht voor het inrichten van laad- en loslocaties. Stadsdelen moeten daar toestemming voor geven. Een loslocatie is een apart stuk spoor van zo'n 35 meter waar geen personentram rijdt met een strook asfalt ernaast voor de E-cars.

Het is de verwachting dat de eerste 10 vrachttrams van CityCargo gaan rijden vanaf de tweede helft van 2008, mits de ruimte op het tramnet dit toelaat. Volgens CityCargo mikt het concept bij succesvolle exploitatie op een reductie van tot mogelijk 2500 vrachtwagens ten opzichte van de huidige situatie in de stad. De positieve bijdrage op de doorstroming van verkeer en de luchtkwaliteit is in dat geval evident.

Voorgeschiedenis
CityCargo Amsterdam is in 2005 begonnen met het ontwikkelen van het plan voor de bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad per vrachttram naar Duits voorbeeld. De gemeente Amsterdam heeft daarop randvoorwaarden opgesteld waarbij het waarborgen van de verkeerveiligheid en het voorkomen van vertragingen voor het personenverkeer voorop staan. Ook is een analyse gemaakt van de capaciteit van het Amsterdamse tramnet om te bekijken waar er ruimte is om een vrachttram te laten rijden. Begin 2007 heeft een pilot plaatsgevonden met 2 trams. De evaluatie van deze pilot was positief.

Pb-129