Persbericht
Productschap Granen, Zaden en Peulvruchten
Den Haag, 6 juli 2007
Stadhoudersplantsoen 12
Postbus 29739
2502 LS Den Haag
Tel. 070 - 370 83 21 Bakkerijketen scoort met aanpak meelstofallergie
Fax 070 - 370 84 44
E-mail gzp@hpa.agro.nl
www.gzp.nl De bakkerijketen scoort met de aanpak van meelstofallergie. De afgelopen
jaren besteedden de bedrijven er veel aandacht aan. Ze troffen ook maat-
regelen om de blootstelling aan meelstof te verminderen. Het effect is over
het algemeen positief, al zijn verdere verbeteringen mogelijk. Dit blijkt uit
de evaluatie die het Productschap Granen, Zaden en Peulvruchten (GZP)
namens de branchebegeleidingscommissie van het Arboconvenant
Grondstofallergie liet uitvoeren naar het resultaat van het convenant.
Alle bedrijven in de industriële bakkerij en de maal- en grondstofindustrie stelden
een stofbeheersingsplan op. Van de ambachtelijke bakkers deed 85% dit. De
overgrote meerderheid van alle bedrijven nam ook maatregelen om blootstelling
aan meelstof te voorkomen. Vaak gaat het om betere ventilatie of het gebruik
van afgesloten mengkuipen of andere grondstoffen. Het effect is dat in veel ge-
vallen de piekbelasting fors afnam. In het algemeen is echter de blootstelling nog
verder terug te dringen, wijst onderzoek uit.
Circa 90% van de werkgevers en werknemers hecht er aan blijvend aandacht te
besteden aan de aanpak van meelstofallergie. De afgelopen vier jaar werkte de
sector aan het probleem dat bij stofblootstelling een kwart van de werkenden
treft. Van hen heeft tien procent echt last van de `beroepsastma'. Zij hebben ver-
schijnselen als loopneus, droge huid, hevige jeuk en/of chronisch hoesten.
De evaluatie en het onderzoek vormen de afsluiting van het Arboconvenant
Grondstofallergie. De evaluatie leert dat de campagne `Blij met Stofvrij!' aan-
toonbaar bijdroeg aan de positieve resultaten. Die campagne bestond uit de ge-
lijknamige website, nieuwsbrieven, voorlichters voor individueel advies en een
werknemersdag in Walibi vorig jaar april. Van alle werknemers kent driekwart de
campagne met het roze stofmannetje. Voor deze groep droeg de campagne bij
aan bewustwording, meldt eveneens 75%.
Van de werkgevers beoordeelt ook driekwart de informatievoorziening en de
activiteiten als (zeer) goed. Naast de campagne en de stofbeheersingsplannen
gaat het onder meer om een handboek, een cursus en het gezondheidsbewa-
kingssysteem. Bij dit systeem vullen werknemers een vragenlijst in. De antwoor-
den geven een beeld van de gezondheidsrisico's die ze op de werkplek lopen.
De werknemer kan aanvullend klinisch onderzoek uit laten voeren. Indien nodig
kan vervolgonderzoek later uitsluitsel geven of de gezondheidstoestand veran-
dert als gevolg van blootstelling aan meelstof.
Het Productschap GZP voerde de convenantactiviteiten uit. Verder waren de
ondernemersorganisaties NBOV, NEBAFA, NVB en NVM, de vakbonden CNV
BedrijvenBond en FNV Bondgenoten en het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid er nauw bij betrokken. Gezien de goede resultaten én het
draagvlak in de sector gaat dit convenant een vervolg krijgen, zo besloten de
partijen gezamenlijk. Voor meer informatie, zie www.blijmetstofvrij.nl.
---