Verkeersafwikkeling appartementen Tramsingel via Kastanjestraat
Het verkeer van en naar het nieuwe appartementencomplex aan de
Tramsingel 88 gaat via de Kastanjestraat rijden.
Het college van burgemeester en wethouders van Breda neemt hiermee de
voorkeursvariant van een onafhankelijk verkeersadviesbureau over. De
achterliggende wijk wordt, conform de wens van de wijkraad, niet
belast met extra verkeer en er komt geen extra aansluiting op de
drukke Tramsingel.
Met dit besluit komt Breda grotendeels tegemoet aan de wensen van de
wijkraad. De wijkraad wil graag een extra directe ontsluiting op de
Tramsingel via de uitgang van de nieuw aan te leggen parkeergarage
onder het complex, tussen Kastanjestraat en de Beekstraat. De gemeente
vindt een extra ontsluiting rechtstreeks op de Tramsingel niet
wenselijk vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid.
Wethouder Ruimtelijke Ordening, Janus Oomen: `In dit plan kiezen we de
gulden middenweg. Zo min mogelijk verkeer in de achterliggende buurt,
zoals de wijkraad wil. En geen gevaarlijke en onoverzichtelijke extra
aansluiting op de Tramsingel. Bovendien is het alsnog mogelijk
gebleken om bij dit alternatief de bestaande speelplaats aan het
Kastanjeplein op een veilige wijze te behouden.'
Begin 2006 stelde het college voor om de ontsluiting van het
nieuwbouwcomplex via de achterliggende wijk plaats te laten vinden. De
wijkraad stelde voor om een extra, rechtstreekse aansluiting op de
Tramsingel te maken om het extra verkeer in de wijk te beperken. Het
college zegde vervolgens toe om een onafhankelijk verkeersadviesbureau
een second opinion uit te laten voeren naar de
ontsluitingsmogelijkheden bij het nieuwbouwcomplex, en conformeert
zich nu aan de uitkomsten.
De voorkeursvariant wordt op 28 augustus 2008 besproken in de
commissie Bouwen en wonen.
Breda, 6 juli 2007
Gemeente Breda