Ministerie van Defensie



Postbus 20701 2500 ES Den Haag Telefoon (070) 318 81 88 Fax (070) 318 78 88

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2

2511 CR Den Haag

Datum 5 juli 2007
Ons kenmerk P/2007018855
Onderwerp Brief naar aanleiding van ordedebat over militairen voor de klas

Naar aanleiding van het verzoek van het lid Poppe tijdens het ordedebat op 12 juni 2007 beantwoorden wij hierbij de vragen over "militairen voor de klas".

In het kader van de werving kent Defensie al langere tijd de zogenaamde instroom- opleidingen. Deze opleidingen geven jongeren een goede basis om een startkwalificatie te behalen op een ROC en om kennis te maken met Defensie als werkgever. Er zijn verschillende instroomopleidingen zoals "Vrede en Veiligheid", "Sport en Beweging", "ICT" en "Medische verzorging". Vanwege het succes van deze opzet wordt nu gewerkt aan uitbreiding van deze trajecten, zowel in aantal als qua niveau (ook naar MBO 2- en 3/4-niveau).

Militaire instructeurs zullen vanwege hun specifieke expertise als docent optreden in de instroomopleidingen. Deze instructeurs zijn bevoegd en geschoold. De vertegenwoordigers van ROC's waarmee wordt samengewerkt onderschrijven de meerwaarde van de specifieke expertise van de militaire instructeur, de praktijkkennis en andere vaardigheden.

Bij beantwoording datum, ons kenmerk en onderwerp vermelden.

Pagina 1/2

Ministerie van Defensie

Datum
Ons kenmerk
In overleg tussen het ministerie van Defensie en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap worden de plannen voor de samenwerking met de ROC's verder uitgewerkt. De verdergaande samenwerking tussen het ministerie van Defensie en de ROC's door uitbreiding van de instroomopleidingen, beoogt enerzijds bij te dragen aan de aanpak van de schooluitval en anderzijds aan het verbeteren van de instroom bij Defensie. In het najaar zult u hierover nader worden geïnformeerd.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Bij beantwoording datum, ons kenmerk en onderwerp vermelden. Pagina 2/2


---- --