Romy Schneider, films en tentoonstelling: 5 juli t/m 29 augustus


05/07/2007 16:31 Rubriek: Binnenland Organisatie: Filmmuseum IPTC: Kunst, Cultuur, Media en Entertainment / Ontspanning (algemeen)-Kunst, Cultuur, Media en Entertainment / Film-Kunst, Cultuur, Media en Entertainment / Theater-Kunst, Cultuur, Media en Entertainment / animation / animatie

Amsterdam, 5 juli 2007

Het Filmmuseum en Filmhuis Den Haag presenteren deze zomer een
retrospectief en tentoonstelling rond Romy Schneider. De Oostenrijkse
actrice, die vijfentwintig jaar geleden op 43-jarige leeftijd
overleed, werd beroemd met klassiekers als Sissi (1955) en César et
Rosalie (1972). Ze werkte met tal van grote regisseurs en acteurs.
Zowel Filmhuis Den Haag als het Filmmuseum wijden in dezelfde periode
een tentoonstelling aan Romy Schneider, met in het Filmmuseum onder
meer originele Sissi-kostuums, affiches, fanmemorabilia en
portretfoto's van gerenommeerde fotografen. César et Rosalie (1972)
wordt door het Filmmuseum uitgebracht in de Nederlandse filmtheaters.
Romy Schneider, 5 juli t/m 1 augustus in Filmhuis Den Haag en 5 juli
t/m 29 augustus in het Filmmuseum (Amsterdam). Een selectie uit het
programma is in juli en augustus te zien in Lantaren/Venster
(Rotterdam), Plaza Futura (Eindhoven) en 't Hoogt (Utrecht).
César et Rosalie, vanaf 28 juni in het Filmmuseum, Filmhuis Den Haag
en Lantaren/Venster. Daarna elders in het land.

Romy Schneider (Wenen, 1938), dochter van de acteurs Magda Schneider
en Wolf Albach-Retty, debuteerde op vijftienjarige leeftijd naast haar
moeder in Wenn der weisse Flieder wieder Blüht (1953). Op haar
zeventiende brak ze internationaal door als de Oostenrijkse keizerin
Elisabeth in de Sissi-trilogie (1955-1957). Een vierde deel wilde ze
niet opnemen, zelfs niet toen haar een miljoen mark werd geboden. 'Ik
stikte in die rol', zei ze jaren later in een interview. Het
Sissi-imago bleef Schneider achtervolgen; tot aan haar dood werd ze
kwaad wanneer iemand haar niet als Romy Schneider, maar als Sissi
herkende.

Schneider ontworstelt zich aan de tot dan toe sterke invloed van haar
moeder wanneer ze op de set van de film Christine (1958) de Franse
acteur Alain Delon ontmoet. Prompt verlooft ze zich met hem. Via Delon
leert Schneider de Italiaanse regisseur Luchino Visconti kennen, die
haar een eerste serieuze en tamelijk gewaagde rol bezorgt in het
vierluik Boccaccio '70 (1962). In hetzelfde jaar regisseert Orson
Welles haar in de Kafka-verfilming The Trial.

Nadat Romy Schneider in de jaren zestig met wisselend succes in een
reeks Hollywood-films heeft gespeeld, wordt ze in 1968 opnieuw gecast
tegenover Delon (met wie de relatie inmiddels verbroken is) in de
zwoele thriller La piscine. Tijdens de opnamen ontmoet Schneider de
Franse regisseur Claude Sautet, met wie zij vijf films maakt,
waaronder Les choses de la vie (1969) en César et Rosalie (1972).
Sautet bezorgt haar naar eigen zeggen 'echte vrouwenrollen met
diepte'. Na César et Rosalie speelt ze in Visconti's Ludwig (1972)
opnieuw de rol van keizerin Elisabeth tegenover Helmut Berger als de
extravagante, decadente monarch Ludwig II van Beieren. Nu zet
Schneider de keizerin neer als een door het leven getekende,
getroubleerde vrouw.

Halverwege de jaren zeventig verkeert Romy Schneider op het toppunt
van haar roem, terwijl ze in haar privé-leven onder grote druk staat:
ze lijdt aan depressies en een alcohol- en drugsverslaving. Haar
huwelijk met de Duitse acteur/toneelregisseur Harry Meyen loopt op de
klippen en ook een tweede huwelijk, met haar secretaris Daniel
Biasini, houdt geen stand. In 1981 slaat het noodlot toe wanneer haar
tienerzoon David bij een tragisch ongeval om het leven komt. Romy
Schneider overlijdt een jaar later, op 43-jarige leeftijd, volgens de
officiële lezing aan een hartstilstand.

De ontwikkeling van Romy Schneider als actrice laat zich lezen als een
geschiedschrijving van de naoorlogse Europese cinema: van de Duitse en
Oostenrijkse publieksfilm uit de jaren vijftig tot de internationaal
gewaardeerde Franse en Italiaanse auteurscinema van de jaren zestig en
zeventig, met een aantal gelegenheidsuitstapjes naar Hollywood. In
deze films werkt ze met tal van grote regisseurs als Claude Sautet,
Orson Welles en Luchino Visconti en acteurs als Alain Delon, Michel
Piccoli, Yves Montand en Philippe Noiret.

Programmainformatie
Het Romy Schneider-retrospectief in Filmhuis Den Haag en het
Filmmuseum biedt ruimte aan de publieksfilms en de artistieke
successen uit Schneiders carrière. In het Filmmuseum worden
vijfentwintig titels uit haar oeuvre van in totaal 57 films vertoond,
waaronder de Sissi-trilogie en nagenoeg alle films van Schneider met
Visconti en Sautet. Daarnaast zal het Filmmuseum César et Rosalie
(Claude Sautet, 1972) in nieuwe kopieën uitbrengen in de Nederlandse
filmtheaters. Filmhuis Den Haag toont een selectie uit het
retrospectief.

Tentoonstelling
Zowel Filmhuis Den Haag als het Filmmuseum wijden tijdens het
retrospectief een tentoonstelling aan Romy Schneider. In Filmhuis Den
Haag wordt de collectie fanmemorabilia tentoongesteld van de
Nederlandse Romy Schneider-kenner Albert Wulffers. In het Filmmuseum
zijn behalve een aantal originele Sissi-kostuums ook affiches,
plakboeken en portretfoto's te zien van internationaal vermaarde
fotografen als Dennis Stock, Robert Lebeck en Werner Bokelberg.

Het Romy Schneider-programma wordt mede mogelijk gemaakt dankzij
bijdragen van Alliance Fran(cc)aise, de Ambassade de France aux
Pays-Bas, de Ambassade van Oostenrijk, het Nederlands Fonds voor de
Film, TV5Monde, het VSBfonds en vele fans van Romy Schneider.