05/07/2007 16:31 Rubriek: Binnenland Organisatie:
Filmmuseum IPTC: Kunst, Cultuur, Media en Entertainment / Ontspanning
(algemeen)-Kunst, Cultuur, Media en Entertainment / Film-Kunst,
Cultuur, Media en Entertainment / Theater-Kunst, Cultuur, Media en
Entertainment / animation / animatie
Amsterdam, 5 juli 2007 Het Filmmuseum en Filmhuis Den Haag presenteren deze zomer een retrospectief en tentoonstelling rond Romy Schneider. De Oostenrijkse actrice, die vijfentwintig jaar geleden op 43-jarige leeftijd overleed, werd beroemd met klassiekers als Sissi (1955) en César et Rosalie (1972). Ze werkte met tal van grote regisseurs en acteurs. Zowel Filmhuis Den Haag als het Filmmuseum wijden in dezelfde periode een tentoonstelling aan Romy Schneider, met in het Filmmuseum onder meer originele Sissi-kostuums, affiches, fanmemorabilia en portretfoto's van gerenommeerde fotografen. César et Rosalie (1972) wordt door het Filmmuseum uitgebracht in de Nederlandse filmtheaters. Romy Schneider, 5 juli t/m 1 augustus in Filmhuis Den Haag en 5 juli t/m 29 augustus in het Filmmuseum (Amsterdam). Een selectie uit het programma is in juli en augustus te zien in Lantaren/Venster (Rotterdam), Plaza Futura (Eindhoven) en 't Hoogt (Utrecht). César et Rosalie, vanaf 28 juni in het Filmmuseum, Filmhuis Den Haag en Lantaren/Venster. Daarna elders in het land. Romy Schneider (Wenen, 1938), dochter van de acteurs Magda Schneider en Wolf Albach-Retty, debuteerde op vijftienjarige leeftijd naast haar moeder in Wenn der weisse Flieder wieder Blüht (1953). Op haar zeventiende brak ze internationaal door als de Oostenrijkse keizerin Elisabeth in de Sissi-trilogie (1955-1957). Een vierde deel wilde ze niet opnemen, zelfs niet toen haar een miljoen mark werd geboden. 'Ik stikte in die rol', zei ze jaren later in een interview. Het Sissi-imago bleef Schneider achtervolgen; tot aan haar dood werd ze kwaad wanneer iemand haar niet als Romy Schneider, maar als Sissi herkende. Schneider ontworstelt zich aan de tot dan toe sterke invloed van haar moeder wanneer ze op de set van de film Christine (1958) de Franse acteur Alain Delon ontmoet. Prompt verlooft ze zich met hem. Via Delon leert Schneider de Italiaanse regisseur Luchino Visconti kennen, die haar een eerste serieuze en tamelijk gewaagde rol bezorgt in het vierluik Boccaccio '70 (1962). In hetzelfde jaar regisseert Orson Welles haar in de Kafka-verfilming The Trial. Nadat Romy Schneider in de jaren zestig met wisselend succes in een reeks Hollywood-films heeft gespeeld, wordt ze in 1968 opnieuw gecast tegenover Delon (met wie de relatie inmiddels verbroken is) in de zwoele thriller La piscine. Tijdens de opnamen ontmoet Schneider de Franse regisseur Claude Sautet, met wie zij vijf films maakt, waaronder Les choses de la vie (1969) en César et Rosalie (1972). Sautet bezorgt haar naar eigen zeggen 'echte vrouwenrollen met diepte'. Na César et Rosalie speelt ze in Visconti's Ludwig (1972) opnieuw de rol van keizerin Elisabeth tegenover Helmut Berger als de extravagante, decadente monarch Ludwig II van Beieren. Nu zet Schneider de keizerin neer als een door het leven getekende, getroubleerde vrouw. Halverwege de jaren zeventig verkeert Romy Schneider op het toppunt van haar roem, terwijl ze in haar privé-leven onder grote druk staat: ze lijdt aan depressies en een alcohol- en drugsverslaving. Haar huwelijk met de Duitse acteur/toneelregisseur Harry Meyen loopt op de klippen en ook een tweede huwelijk, met haar secretaris Daniel Biasini, houdt geen stand. In 1981 slaat het noodlot toe wanneer haar tienerzoon David bij een tragisch ongeval om het leven komt. Romy Schneider overlijdt een jaar later, op 43-jarige leeftijd, volgens de officiële lezing aan een hartstilstand. De ontwikkeling van Romy Schneider als actrice laat zich lezen als een geschiedschrijving van de naoorlogse Europese cinema: van de Duitse en Oostenrijkse publieksfilm uit de jaren vijftig tot de internationaal gewaardeerde Franse en Italiaanse auteurscinema van de jaren zestig en zeventig, met een aantal gelegenheidsuitstapjes naar Hollywood. In deze films werkt ze met tal van grote regisseurs als Claude Sautet, Orson Welles en Luchino Visconti en acteurs als Alain Delon, Michel Piccoli, Yves Montand en Philippe Noiret. Programmainformatie Het Romy Schneider-retrospectief in Filmhuis Den Haag en het Filmmuseum biedt ruimte aan de publieksfilms en de artistieke successen uit Schneiders carrière. In het Filmmuseum worden vijfentwintig titels uit haar oeuvre van in totaal 57 films vertoond, waaronder de Sissi-trilogie en nagenoeg alle films van Schneider met Visconti en Sautet. Daarnaast zal het Filmmuseum César et Rosalie (Claude Sautet, 1972) in nieuwe kopieën uitbrengen in de Nederlandse filmtheaters. Filmhuis Den Haag toont een selectie uit het retrospectief. Tentoonstelling Zowel Filmhuis Den Haag als het Filmmuseum wijden tijdens het retrospectief een tentoonstelling aan Romy Schneider. In Filmhuis Den Haag wordt de collectie fanmemorabilia tentoongesteld van de Nederlandse Romy Schneider-kenner Albert Wulffers. In het Filmmuseum zijn behalve een aantal originele Sissi-kostuums ook affiches, plakboeken en portretfoto's te zien van internationaal vermaarde fotografen als Dennis Stock, Robert Lebeck en Werner Bokelberg. Het Romy Schneider-programma wordt mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van Alliance Fran(cc)aise, de Ambassade de France aux Pays-Bas, de Ambassade van Oostenrijk, het Nederlands Fonds voor de Film, TV5Monde, het VSBfonds en vele fans van Romy Schneider.