Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
5 juli 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/ZZL/U.07.00086 -
Onderwerp
Hanzelijn
Geachte voorzitter,
Bij het AO Netwerkaanpak vanmiddag ben ik uitgebreid ingegaan op de oproep vanuit uw
Kamer om te kijken naar de mogelijkheden van een tunnel in de Hanzelijn bij Hattem in plaats
van een brug. Ik wil nogmaals aangeven begrip te hebben voor de argumentatie van
kamerleden, inwoners van Hattem en andere betrokkenen. Ik ben mij er van bewust dat zij
zich de afgelopen jaren hiervoor met veel energie hebben ingezet. Ik zou op uw vragen graag
positief reageren, maar zie daartoe helaas geen mogelijkheden zonder forse vertragingen en
aanzienlijke meerkosten.
Ik heb u een nadere onderbouwing toegezegd van de vertraging die zou optreden indien
voor de kruising van de Hanzelijn met de IJssel alsnog zou worden gekozen voor een
tunneloplossing. In mijn brief van 27 juni 2007 (kamerstuk 27 569 nr. 21) meldde ik u al
dat die vertraging minstens 4 à 5 jaar zou bedragen en informeerde ik u over de
(on)mogelijkheden van een tijdelijke oplossing.
Tunnel in plaats van brug:
Ik kan u de volgende onderbouwing geven voor deze raming van de vertraging.
· 0,5 jaar voor de keuze van een tunnelvariant. In de brief van 18 maart 2002 zijn
10 tunnelvarianten aangegeven. Deze moeten nader worden uitgewerkt om tot
een gefundeerde keuze te komen over de variant(en) die in de tracé/m.e.r.
procedure worden meegenomen.
· 1,5 jaar TB-procedure. (OTB/MER, inspraak, TB)
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/ZZL/U.07.00086
· 3 jaar voor de uitwerking van het TB tot een concrete beschikkingsaanvraag, het
verlenen van de beschikking, verwerven van gronden en aanbesteding.
· 3,5 jaar ruwbouw (op basis van bouwtijd ruwbouw Drontermeertunnel, bouw
IJsseltunnel is echter complexer vanwege handhaven doorstroomprofiel,
waterwingebied Zwolse zijde, doorsnijding hoofdwaterkering)
· 2 jaar aanleg bovenbouw en ingebruikname testen.
Totaal 10,5 jaar vanaf het moment van het principe-besluit om een tunnel in plaats van
een brug aan te leggen. Als medio 2007 gestart wordt met de aanpassing komt de
ingebruikname uit op eind 2017(dienstregeling 2018) in plaats van 2012 (dienstregeling
2013). Per saldo dus 4 tot 5 jaar vertraging.
Tijdelijke oplossing ofwel gefaseerde aanleg:
De (on)mogelijkheid van een gefaseerde aanleg, waarbij de Hanzelijn tijdelijk op de
huidige Veluwelijn wordt aangesloten en de huidige beweegbare IJsselbrug hangt samen
met:
· Strijdigheid met het tracébesluit. Het TB voorziet niet in een lage ligging. Een
aanpassing van het Tb is dus nodig en zou 1,5 à 2 jaar kosten en daarmee, los van
de technische problemen die het zou opleveren (waar ik hierna op inga), hoe dan
ook voor een significante vertraging van de Hanzelijn zorgen.
· Bouwtechnisch problemen omdat de ongelijkvloerse aansluiting tussen Hanzelijn en
Veluwelijn en de kruising met de IJssel één geheel vormen. Het is dus fysiek niet
mogelijk om eerst een tijdelijke ongelijkvloerse aansluiting op de Veluwelijn en de
bestaande brug te bouwen en deze later alsnog om te bouwen naar een
tunneloplossing.
· Bovendien blijft bij een tijdelijke oplossing gedurende ca. 5 jaar sprake van een
capaciteitsknelpunt als gevolg van de huidige (lage) beweegbare IJsselbrug. Voor
de beroepsvaart blijven de brugopeningen noodzakelijk. Dit conflicteert met de
extra capaciteit die op het spoor nodig is zodra de Hanzelijn in gebruik wordt
genomen.
In het debat werd een gelijkvloerse intakking voorgesteld. Hiervoor gelden ook de
bovengenoemde punten. Tevens wordt het genoemde capaciteitsknelpunt nog vergroot.
De treinen naar het noorden over de Hanzelijn kruisen dan gelijkvloers de treinen vanuit
Zwolle naar Amersfoort. Tenslotte moet er rekening mee worden gehouden dat de
ombouw van een tijdelijke naar een definitieve situatie langdurige buitendienststellingen
met zich mee brengt.
Volgens de huidige planning (gericht op ingebruikname in 2012) is de gunning van de
brug in de loop van augustus/september 2007 voorzien. Opschorting van het lopende
proces (op welke manier dan ook) leidt tot vertraging.
---
DGP/ZZL/U.07.00086
Gelet op het bovenstaande acht ik het ongewenst om alsnog de keuze voor een tunnel te
maken.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat