Consumentenbond



5 juli 2007

Ook recht op reparatie buiten garantietermijn

Heb je één jaar garantie op je nieuwe desktop PC, gaat deze na dertien maanden kapot. Net buiten de garantietermijn dus. Als consument heb je dan zeker niet altijd pech. Producten moeten namelijk zo lang meegaan als je normaal gesproken mag verwachten. Hoelang een computer meegaat, is onder andere afhankelijk van de technische levensduur van een apparaat. De Consumentenbond heeft samen met de vereniging van computergebruikers HCC! en Computer!Totaal van een aantal apparaten de technische levensduur op een rijtje gezet. Een overzicht hiervan is terug te vinden in De Digitaalgids van juli 2007.

Over de technische levensduur van producten bestaat bij consumenten en bij winkeliers veel onduidelijkheid. Fabrikanten weten doorgaans precies hoelang de technische levensduur van een bepaald apparaat is. De bond heeft samen met HCC! deze gegevens opgevraagd en op een rijtje gezet. Hieruit blijkt dat een harde schijf bij normaal gebruik (dus niet extreem intensief of verkeerd gebruik, bijvoorbeeld door het te laten vallen) vijf jaar meegaat en een MP3-speler drie jaar.

Gaat een apparaat eerder dan verwacht kapot en is dat niet te wijten aan verkeerd gebruik, ga dan met het betreffende product terug naar de winkel. Neem de bon of rekening mee. Je hebt recht op reparatie van het product als het eerder dan verwacht kapot gaat en als het defect niet wordt veroorzaakt door slijtage of je eigen schuld. Meebetalen aan de reparatie kan redelijk zijn, met name als daardoor de levensduur van een product verlengd wordt. Wil de winkelier (een deel van) de kosten van de reparatie niet voor zijn rekening nemen dan bestaat de mogelijkheid het geschil voor te leggen bij de rechter of bij een van de geschillencommissies als de winkelier daarbij is aangesloten.

Consumenten hebben altijd recht op een goed product, ook na afloop van de garantieperiode. Een goed product betekent dat het voldoet aan de verwachtingen. Die verwachtingen worden onder andere bepaald door het soort product (nieuw of tweedehands), de prijs of de mededelingen van de winkelier of de fabrikant over bijvoorbeeld de levensduur van een product. Vraag hier dus naar! Soms belooft een winkelier of fabrikant dat een apparaat wel 10 jaar meegaat, als consument sta je dan in recht als het apparaat eerder kapot gaat. Belofte maakt schuld, ook in dit geval.