PCM Uitgevers
03/07/2007
Groei oplage PCM dagbladen in eerste kwartaal 2007
Vandaag publiceert HOI de oplagecijfers van het eerste kwartaal 2007.
De traditionele oplage van PCM dagbladen neemt met 9,0% toe tot
702.604. In vergelijking met het 1e kwartaal 2006 stijgt de totale
oplage met 58.284
Deze groei is enerzijds het gevolg van de lancering in maart 2006 van
nrc.next, maar ook de verspreide oplage van Trouw (+ 3.226) draagt bij
aan de oplagegroei. NRC Handelsblad verliest 3,8% en heeft een
verspreide oplage van 234.394. De Volkskrant zakt met 3,7% naar
280.265.
2007
2006
Verschil
in %
de Volkskrant
280.265
290.925
-/- 10.660
-/- 3,7%
NRC Handelsblad
234.394
243.688
-/- 9.294
-/- 3,8%
Trouw
112.933
109.707
+ 3.226
+ 2,9%
Nrc.next
75.012
-
+ 75.012
Totaal
702.604
644.320
+ 58.284
+ 9,0%
Ofschoon de oplages van de Volkskrant en NRC Handelsblad afnemen,
groeit het aantal betalende afnemers door middel van nieuwe
abonnementsvormen.
Het webabonnement, beter bekend als E-paper, is uitgegroeid tot een
serieuze abonnementsvorm voor lezers. De Volkskrant heeft in het
eerste kwartaal van 2007 jaar 15.750 abonnees, terwijl NRC Handelsblad
er ruim 6.200 telt.
Het aantal weekendabonnementen ontwikkelt zich bevredigend. Zo heeft
NRC Handelsblad in het eerste kwartaal 38.525 weekendabonnementen
(vrijdag en zaterdag), een stijging van 13 procent in vergelijking met
hetzelfde kwartaal in 2006. Het aantal deelabonnementen (donderdag,
vrijdag en zaterdag) van de Volkskrant bedraagt 13.000.
Volkskrant Banen ten slotte heeft in het eerste kwartaal van 2007 een
gemiddelde oplage van 120.641 exemplaren, een stijging ten opzichte
van het 4^e kwartaal 2006 met 9,1%.
Bron: PCM Dagbladen