PCM Uitgevers


03/07/2007
Groei oplage PCM dagbladen in eerste kwartaal 2007

Vandaag publiceert HOI de oplagecijfers van het eerste kwartaal 2007. De traditionele oplage van PCM dagbladen neemt met 9,0% toe tot 702.604. In vergelijking met het 1e kwartaal 2006 stijgt de totale oplage met 58.284

Deze groei is enerzijds het gevolg van de lancering in maart 2006 van nrc.next, maar ook de verspreide oplage van Trouw (+ 3.226) draagt bij aan de oplagegroei. NRC Handelsblad verliest 3,8% en heeft een verspreide oplage van 234.394. De Volkskrant zakt met 3,7% naar 280.265.

2007

2006

Verschil

in %

de Volkskrant

280.265

290.925


-/- 10.660


-/- 3,7%

NRC Handelsblad

234.394

243.688


-/- 9.294


-/- 3,8%

Trouw

112.933

109.707


+ 3.226


+ 2,9%

Nrc.next

75.012


-


+ 75.012

Totaal

702.604

644.320


+ 58.284


+ 9,0%

Ofschoon de oplages van de Volkskrant en NRC Handelsblad afnemen, groeit het aantal betalende afnemers door middel van nieuwe abonnementsvormen.

Het webabonnement, beter bekend als E-paper, is uitgegroeid tot een serieuze abonnementsvorm voor lezers. De Volkskrant heeft in het eerste kwartaal van 2007 jaar 15.750 abonnees, terwijl NRC Handelsblad er ruim 6.200 telt.

Het aantal weekendabonnementen ontwikkelt zich bevredigend. Zo heeft NRC Handelsblad in het eerste kwartaal 38.525 weekendabonnementen (vrijdag en zaterdag), een stijging van 13 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2006. Het aantal deelabonnementen (donderdag, vrijdag en zaterdag) van de Volkskrant bedraagt 13.000.

Volkskrant Banen ten slotte heeft in het eerste kwartaal van 2007 een gemiddelde oplage van 120.641 exemplaren, een stijging ten opzichte van het 4^e kwartaal 2006 met 9,1%.

Bron: PCM Dagbladen