Nieuwe uitgave reken- en wiskundedidactiek voor pabostudenten
05/07/2007 10:31 Rubriek: Binnenland Organisatie:
ThiemeMeulenhoff IPTC: Onderwijs / Onderwijzen en leren-Onderwijs /
Scholen / HBO-universiteiten
Hele getallen, het tweede deel van de nieuwe serie reken- en wiskundedidactiek, is nu verkrijgbaar. Deze serie bestaat uit vier delen: Gebroken getallen, Hele getallen, Verhoudingen en procenten en Meten en meetkunde en maakt pabostudenten wegwijs in het onderwijzen van deze uiteenlopende onderwerpen aan leerlingen van de basisschool. Met deze serie komt ThiemeMeulenhoff tegemoet aan een al jaren gehoorde oproep vanuit vakdidactici: rekenen en wiskunde zijn een belangrijk onderdeel van het basisonderwijs en het is daarom noodzakelijk voor pabostudenten om ook na het eerste studiejaar nog aandacht te besteden aan gecijferdheid. Zodat ze die kennis vervolgens expliciet in kunnen zetten voor het ontwikkelen van didactische noties. Hele getallen biedt een nieuwe manier om pabostudenten erin te bekwamen kinderen actief bij de leerstof te betrekken. Het bijzondere aan de serie is dat herkenbare situaties uit het dagelijks leven zijn gekoppeld aan opleidingsdidactiek en dat reflectie een belangrijk deel uitmaakt van het leerproces van de studenten. Lange leerlijn voor aanleren basisvaardigheden Tellen en getalbegrip zijn basisvaardigheden. Om deze vaardigheden goed in de vingers te krijgen is het goed dat kinderen er op speelse wijze vertrouwd mee raken en dat herhaling deel uitmaakt van het leerproces. Hele getallen omvat daarom een lange leerlijn die al bij kleuters begint. Inhoudelijk ligt de nadruk op hoofdrekenen volgens vaste procedures, met aandacht voor schattend, handig en kolomsgewijs rekenen. Ook het gebruik van een rekenmachine en de plaats van cijferen komen aan bod. Nieuwe inzichten rond opleidingsdidactiek Als toekomstig leerkracht moet een pabostudent niet alleen zelf heel goed kunnen rekenen. Ze moet ook in staat zijn om in te spelen op het abstractievermogen van kinderen en weten hoe hun leerprocessen te stimuleren. In Hele getallen komen alle vaardigheden die daarvoor nodig zijn aan bod. Daarbij is veel ruimte ingeruimd voor reflectie en gevorderde gecijferdheid. Niet alleen sommetjes maken, maar vraagstukken van alle kanten benaderen en doordenken, kijken op welke wijze kinderen tot een oplossing komen en nagaan hoe reken- en wiskundemethodes de materie aanbieden. Belangrijk is ook dat de pabostudent leert vast te stellen waar gemaakte fouten uit voortkomen en welke remediërende activiteiten ondernomen kunnen worden. Het leerproces van de student als uitgangspunt Hele getallen volgt dezelfde inhoudelijke opbouw als de andere titels uit de reeks. De navigatie door het boek heeft veel weg van het doorklikken op een link van een website. Hele getallen hoeft niet chronologisch van voor tot achter doorgewerkt te worden; de student kan beginnen in deel A (Activiteiten), B (Bronnen) of C (geCijferdheid). De delen verwijzen steeds naar elkaar en de student kan zo kriskras door het boek gaan om uiteindelijk zoveel mogelijk over een bepaald onderwerp aan de weet te komen en gericht te trainen. Bij iedere opdracht staat altijd de moeilijkheidsgraad genoemd. Ondersteunende website De serie reken- en wiskundedidactiek vormt samen met RekenWijzer modern, functioneel lesmateriaal. Op de website www.paborekenen.nl staat aanvullende informatie. Zo kunnen pabostudenten alle competenties die zij in de praktijk nodig hebben, ontwikkelen in een tempo en op een manier die het best bij hen past. Bibliografische gegevens Hele getallen Auteurs: Marc van Zanten (redactie), Petra van den Brom (redactie), Jos van den Bergh, Resi Meijer en Adrie Vrolijk 224 blz. Prijs 33,50 euro ISBN 978 90 06 95505 7 Over ThiemeMeulenhoff Onderwijs, dat is werken aan de ontwikkeling van mensen, werken aan de samenleving. ThiemeMeulenhoff ontwikkelt samen met auteurs uit de praktijk leermiddelen voor basisonderwijs tot volwasseneneducatie waarvan de kwaliteit verzekerd is: leer- en werkboeken, cd-roms, docentenhandleidingen, dvd's, luistermateriaal en internetsites.