Suzuki Splash - vlot, jong, aantrekkelijk en veelzijdig
(7/5/2007)
Suzuki Motor Corporation â marktleider in het segment van compacte
autoâs â introduceert de Splash. Met dit geheel nieuwe model bouwt
Suzuki voort op het succes van de populaire Swift. Na de Swift, de
Grand Vitara en de SX4 is de Splash het vierde nieuwe model binnen
drie jaar. En ook de Splash belichaamt Suzukiâs âWay of
Life!â-filosofie: autoâs produceren die bij klanten over de gehele
wereld zeer in de smaak vallen.
De Splash wordt geproduceerd in Esztergom in Hongarije, door de Magyar
Suzuki Corporation Ltd. Deze dochtermaatschappij van Suzuki produceert
onder meer ook de Swift en de SX4. Suzuki bouwt ook de opvolger van de
huidige Opel Agila in deze fabriek.
De Splash en de Agila van de tweede generatie zijn technisch gelijk
aan elkaar; verschillen tussen de Splash en de Agila zijn zichtbaar
aan de voorzijde (motorkap, spatborden, koplampen en bumper) en aan de
achterzijde (achterklep, achterlichten en bumper).
Suzuki verwacht jaarlijks circa 60.000 exemplaren in Europa te
verkopen. De fabriek in Esztergom heeft sinds zijn opening in 1992 al
meer dan een miljoen Suzukiâs geproduceerd.
De Splash kan niet worden beschouwd als de opvolger van de Wagon R+.
âDe Splash is ontwikkeld op basis van compleet andere criteriaâ,
vertelt Toshihiro Suzuki, Chief Engineer van de Splash. âHet model
voldoet vooral aan de eisen die Europese klanten stellen aan een
auto.â De Splash heeft een aantrekkelijk ontwerp, uitstekende
rijeigenschappen, een perfecte kwaliteit en is compact en
milieuvriendelijk.
Tijdens de eerste fase van Suzukiâs âWereldstrategieâ lag de nadruk op
sportiviteit. De Splash is het eerste model van de tweede fase van die
strategie, die gericht is op jonge gezinnen. Behalve aan frisse en
sportieve stijl, hechten jonge gezinnen, met of zonder kinderen, ook
veel waarde aan ruimte, flexibiliteit en spaarzaamheid. In plaats van
een puur functionele auto te maken, hebben de ontwerpers de Splash de
styling gegeven die zijn naam en de begrippen cool, jeugd, fris en
passend bij deze tijd eer aandoet.
Styling:
Hoofdverantwoordelijke voor de styling van de Splash is Akira Kamio
(44). Hij speelde ook al een grote rol bij de vormgeving van de Swift.
Al in 2003 onderzocht hij wat de belangrijkste kenmerken moesten zijn
van een toekomstige Europese mini-MPV (Multi Purpose Vehicle). Hij
kwam er al gauw achter dat de auto weliswaar niet moet lijken op een
verkleinde fullsize-MPV, maar wel alle voordelen van een MPV moet
bieden, zoals de hoge zitpositie en goed uitzicht, het aangename
gevoel van veel ruimte en veel gebruiksmogelijkheden, waardoor de
kofferruimte eenvoudig om te toveren is tot een enorme bagageruimte.
Om een goed gevoel te krijgen van de Europese smaak, reisden tien
ontwerpers van Suzuki in januari 2004 voor zes maanden naar Duitsland.
In deze periode bestudeerden zij de Europese trends op het gebied van
autoâs, mode, lifestyle en design. Op basis van hun bevindingen zijn
er drie modellen ontwikkeld die in zogenoemde âcar clinicsâ aan een
testpanel werden getoond. Uiteindelijk gaf het panel de voorkeur aan
het model dat sportiviteit combineert met jeugdige styling, een
positieve uitstraling en optimaal gebruiksgemak.
Suzuki presenteerde het âProject Splashâ eind september vorig jaar
tijdens de Autosalon van Parijs. De conceptauto lichtte een tipje van
de sluier op voor wat betreft het uiterlijk van de toekomstige
productieversie van de Splash. Uit de bijzonder positieve reacties van
het publiek bleek wel dat Akiro Kamio en zijn team op de juiste weg
waren. Eén ding is zeker: de Splash wordt een belangrijke speler in
het segment van de mini-MPVâs. Door zijn lengte van 3,72 meter past de
Splash in krappe parkeerplekken, maar biedt hij ook voldoende
interieurruimte voor vijf inzittenden en hun sport- en
vrijetijdsartikelen.
Behalve van een aansprekend uiterlijk is deze nieuwe Suzuki ook
voorzien van de beste techniek. Een veilig en betrouwbaar rijgedrag,
voortreffelijk rijcomfort, oog voor het milieu en optimale passieve en
actieve veiligheid. De Splash is gebaseerd op het onderstel van de
Swift, Suzukiâs huidige verkooptopper, dat echter met dertig
millimeter is ingekort. Het onderstel, de stuurinrichting en de remmen
zijn aangepast aan het beoogde gebruik van deze mini MPV. Met de
Splash werden vele duizenden testkilometers gemaakt over diverse
wegentypes in Europa â van Engelse kinderkopjes, bochtige weggetjes in
zuidelijk Spanje en de Duitse autobahn.
Motoren:
De Splash beleeft in september zijn debuut tijdens de IAA van
Frankfurt. In het voorjaar van 2008 staat de Splash bij de dealers. De
klant heeft keuze uit drie motoren â twee benzine en een diesel. De
benzinemotoren zijn volledige Suzuki-producten en zijn verkrijgbaar
als 1.0-liter driecilinder met een vermogen van 48 kW/65 pk en als 63
kW/86 pk viercilinder met een cilinderinhoud van 1.2 liter. Met hun
moderne techniek met vier kleppen per cilinder bieden de
benzinemotoren een verfijnde combinatie van souplesse, trekkracht bij
lage toerentallen en zuinigheid.
Dieselliefhebbers kiezen voor de 1.3-liter direct ingespoten,
common-rail dieselmotor. Deze wordt geleverd met DPF-roetfilter. De
viercilinder, die 55 kW/75 pk levert, wordt geproduceerd in Suzukiâs
splinternieuwe motorenfabriek in India.
Het drietal motoren wordt gecombineerd met een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. De 86 pk sterke benzineversie kan ook worden
besteld met een viertrapsautomaat. Alle motoren voldoen aan de strenge
Euro4-emissienorm. De CO -uitstoot van de drie krachtbronnen
varieert met handgeschakelde transmissie tussen 120 en 140 gram per
kilometer.
Veiligheid:
Suzuki heeft tijdens de ontwikkeling van de Splash in het bijzonder
rekening gehouden met de veiligheid. De Splash wordt geleverd met
actieve veiligheidsvoorzieningen als ABS, remassistent, elektronische
remkrachtverdeling en desgewenst met ESP*. Verder wordt de Splash
geleverd met passieve veiligheidsitems als zes airbags (dubbele
airbags voor de voorpassagiers, dubbele zijairbags en dubbele
gordijnairbags) en een crashbestendige, stijve carrosserie. De voorste
inzittenden mogen rekenen op veiligheidsgordels met
spankrachtbegrenzing en gordelspanners. Om het risico op letsel bij
voetgangers zo veel mogelijk te beperken is de voorzijde van de Splash
voorzien van energieabsorberende elementen.
AutoRai