AutoRai

Suzuki Splash - vlot, jong, aantrekkelijk en veelzijdig

(7/5/2007)
Suzuki Motor Corporation â marktleider in het segment van compacte autoâs â introduceert de Splash. Met dit geheel nieuwe model bouwt Suzuki voort op het succes van de populaire Swift. Na de Swift, de Grand Vitara en de SX4 is de Splash het vierde nieuwe model binnen drie jaar. En ook de Splash belichaamt Suzukiâs âWay of Life!â-filosofie: autoâs produceren die bij klanten over de gehele wereld zeer in de smaak vallen.

De Splash wordt geproduceerd in Esztergom in Hongarije, door de Magyar Suzuki Corporation Ltd. Deze dochtermaatschappij van Suzuki produceert onder meer ook de Swift en de SX4. Suzuki bouwt ook de opvolger van de huidige Opel Agila in deze fabriek.

De Splash en de Agila van de tweede generatie zijn technisch gelijk aan elkaar; verschillen tussen de Splash en de Agila zijn zichtbaar aan de voorzijde (motorkap, spatborden, koplampen en bumper) en aan de achterzijde (achterklep, achterlichten en bumper).

Suzuki verwacht jaarlijks circa 60.000 exemplaren in Europa te verkopen. De fabriek in Esztergom heeft sinds zijn opening in 1992 al meer dan een miljoen Suzukiâs geproduceerd.

De Splash kan niet worden beschouwd als de opvolger van de Wagon R+. âDe Splash is ontwikkeld op basis van compleet andere criteriaâ, vertelt Toshihiro Suzuki, Chief Engineer van de Splash. âHet model voldoet vooral aan de eisen die Europese klanten stellen aan een auto.â De Splash heeft een aantrekkelijk ontwerp, uitstekende rijeigenschappen, een perfecte kwaliteit en is compact en milieuvriendelijk.

Tijdens de eerste fase van Suzukiâs âWereldstrategieâ lag de nadruk op sportiviteit. De Splash is het eerste model van de tweede fase van die strategie, die gericht is op jonge gezinnen. Behalve aan frisse en sportieve stijl, hechten jonge gezinnen, met of zonder kinderen, ook veel waarde aan ruimte, flexibiliteit en spaarzaamheid. In plaats van een puur functionele auto te maken, hebben de ontwerpers de Splash de styling gegeven die zijn naam en de begrippen cool, jeugd, fris en passend bij deze tijd eer aandoet.

Styling:
Hoofdverantwoordelijke voor de styling van de Splash is Akira Kamio (44). Hij speelde ook al een grote rol bij de vormgeving van de Swift. Al in 2003 onderzocht hij wat de belangrijkste kenmerken moesten zijn van een toekomstige Europese mini-MPV (Multi Purpose Vehicle). Hij kwam er al gauw achter dat de auto weliswaar niet moet lijken op een verkleinde fullsize-MPV, maar wel alle voordelen van een MPV moet bieden, zoals de hoge zitpositie en goed uitzicht, het aangename gevoel van veel ruimte en veel gebruiksmogelijkheden, waardoor de kofferruimte eenvoudig om te toveren is tot een enorme bagageruimte.

Om een goed gevoel te krijgen van de Europese smaak, reisden tien ontwerpers van Suzuki in januari 2004 voor zes maanden naar Duitsland. In deze periode bestudeerden zij de Europese trends op het gebied van autoâs, mode, lifestyle en design. Op basis van hun bevindingen zijn er drie modellen ontwikkeld die in zogenoemde âcar clinicsâ aan een testpanel werden getoond. Uiteindelijk gaf het panel de voorkeur aan het model dat sportiviteit combineert met jeugdige styling, een positieve uitstraling en optimaal gebruiksgemak.

Suzuki presenteerde het âProject Splashâ eind september vorig jaar tijdens de Autosalon van Parijs. De conceptauto lichtte een tipje van de sluier op voor wat betreft het uiterlijk van de toekomstige productieversie van de Splash. Uit de bijzonder positieve reacties van het publiek bleek wel dat Akiro Kamio en zijn team op de juiste weg waren. Eén ding is zeker: de Splash wordt een belangrijke speler in het segment van de mini-MPVâs. Door zijn lengte van 3,72 meter past de Splash in krappe parkeerplekken, maar biedt hij ook voldoende interieurruimte voor vijf inzittenden en hun sport- en vrijetijdsartikelen.

Behalve van een aansprekend uiterlijk is deze nieuwe Suzuki ook voorzien van de beste techniek. Een veilig en betrouwbaar rijgedrag, voortreffelijk rijcomfort, oog voor het milieu en optimale passieve en actieve veiligheid. De Splash is gebaseerd op het onderstel van de Swift, Suzukiâs huidige verkooptopper, dat echter met dertig millimeter is ingekort. Het onderstel, de stuurinrichting en de remmen zijn aangepast aan het beoogde gebruik van deze mini MPV. Met de Splash werden vele duizenden testkilometers gemaakt over diverse wegentypes in Europa â van Engelse kinderkopjes, bochtige weggetjes in zuidelijk Spanje en de Duitse autobahn.

Motoren:
De Splash beleeft in september zijn debuut tijdens de IAA van Frankfurt. In het voorjaar van 2008 staat de Splash bij de dealers. De klant heeft keuze uit drie motoren â twee benzine en een diesel. De benzinemotoren zijn volledige Suzuki-producten en zijn verkrijgbaar als 1.0-liter driecilinder met een vermogen van 48 kW/65 pk en als 63 kW/86 pk viercilinder met een cilinderinhoud van 1.2 liter. Met hun moderne techniek met vier kleppen per cilinder bieden de benzinemotoren een verfijnde combinatie van souplesse, trekkracht bij lage toerentallen en zuinigheid.

Dieselliefhebbers kiezen voor de 1.3-liter direct ingespoten, common-rail dieselmotor. Deze wordt geleverd met DPF-roetfilter. De viercilinder, die 55 kW/75 pk levert, wordt geproduceerd in Suzukiâs splinternieuwe motorenfabriek in India.

Het drietal motoren wordt gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 86 pk sterke benzineversie kan ook worden besteld met een viertrapsautomaat. Alle motoren voldoen aan de strenge Euro4-emissienorm. De CO -uitstoot van de drie krachtbronnen varieert met handgeschakelde transmissie tussen 120 en 140 gram per kilometer.

Veiligheid:
Suzuki heeft tijdens de ontwikkeling van de Splash in het bijzonder rekening gehouden met de veiligheid. De Splash wordt geleverd met actieve veiligheidsvoorzieningen als ABS, remassistent, elektronische remkrachtverdeling en desgewenst met ESP*. Verder wordt de Splash geleverd met passieve veiligheidsitems als zes airbags (dubbele airbags voor de voorpassagiers, dubbele zijairbags en dubbele gordijnairbags) en een crashbestendige, stijve carrosserie. De voorste inzittenden mogen rekenen op veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzing en gordelspanners. Om het risico op letsel bij voetgangers zo veel mogelijk te beperken is de voorzijde van de Splash voorzien van energieabsorberende elementen.