Gemeente Tilburg

5-7-2007
Nieuwe parkeergarages voor Oude stad en Stappegoor Tilburg investeert miljoenen extra in parkeervoorzieningen

Het Tilburgs college wil de leefbaarheid voor bewoners in de Oude Stad verbeteren door te investeren in parkeergarages. Vooral oudere woongebieden kennen een groot tekort aan parkeerplaatsen. Zonder deze maatregelen bestaat het risico dat de kwaliteit van woonbuurten op de tocht komt te staan. Al teveel parkeerbeperkingen veroorzaken milieuhinder, onveiligheid en gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden. Ook voor een nieuwe parkeervoorziening in het gebied Stappegoor investeert het college fors: 8,5 miljoen euro.

Oude Stad
Overlast in de Oude Stad verdwijnt als veel van de geparkeerde auto's kunnen verhuizen naar een garage. Een betere leefbaarheid ontstaat als plaatsen op straat kunnen worden opgeheven en worden omgezet in bijvoorbeeld een groenstrook. Dit voornemen om garages te gaan bouwen in de woonomgeving staat in de Hoofdlijnennotitie parkeerbeleid Tilburg die het college heeft vastgesteld. De gekozen aanpak stelt de gemeente voor een grote uitdaging, die een inspanning van vele jaren en hoge kosten vergt.

Wethouder Els Aarts (verkeer) We willen duidelijkheid bieden aan burgers en andere partijen in de stad over wat zij op het gebied van parkeren van de gemeente mogen verwachten. Een van de andere onderwerpen die in de hoofdlijnennotitie aan de orde komt, is het parkeren bij kleinere en grotere nieuwe bouwprojecten. Ook de communicatie met vooral bewoners in de Oude Stad krijgt meer aandacht.

Komend jaar werkt de gemeente aan de opstelling van een eerste bouw- en investeringsprogramma voor parkeervoorzieningen in de Oude Stad. Dat moet duidelijk maken welke concrete projecten de komende vijf jaar aan bod komen. Aarts: Voorlopig denken we aan relatief kleine garages, zodat de loopafstanden naar de woning bescheiden blijven. De verwachting is dat in totaal misschien wel vijftien jaar nodig is om in de Oude Stad voldoende plaatsen bij te bouwen. Waar mogelijk sluiten we natuurlijk aan bij lopende bouwprojecten door de daarvoor benodigde parkeervoorzieningen uit te breiden met extra plaatsen voor de buurt.

Parkeerreserve
In het eerste bouw- en investeringsprogramma moet ook bepaald worden welk abonnementstarief redelijkerwijs bij de bewoners in rekening zal worden gebracht. Dit bedrag zal nooit hoog genoeg zijn om de volledige kosten af te dekken. Om het restant van de kosten te kunnen betalen richt de gemeente een Parkeerreserve op. Deze reserve krijgt in 2008 een eerste vulling via een extra verhoging van de parkeertarieven in de stad. Als duidelijk is wat het eerste bouw- en investeringsprogramma precies inhoudt, zal worden bepaald hoe de financiële voeding er in latere jaren komt uit te zien. In dit verband gaat de gemeente na of ook andere partijen zoals woningcorporaties, kunnen meebetalen.

De parkeerreserve wordt in ieder geval ook gevuld met afkoopsommen die in rekening worden gebracht als bij een bouwproject niet voor voldoende parkeergelegenheid wordt gezorgd. In eerste instantie houdt de gemeente strakker vast aan de parkeereis dat de initiatiefnemer zelf op eigen terrein voor voldoende parkeerplaatsen zorgt. Aarts: Voldoende parkeergelegenheid hoort even vanzelfsprekend bij een bouwplan als een keuken of een badkamer. Zo voorkom je dat in de toekomst opnieuw plaatstekorten ontstaan. Dreigende tekorten moeten we ook blijven signaleren en aanpakken.

Stappegoor
Het college besliste tevens voor een investering van 8,5 miljoen euro voor een nieuwe parkeervoorziening op Stappegoor. Op deze grootschalige planontwikkeling komt onder meer een megabioscoop en een nieuwe sporthal en 400 meter-schaatsbaan Het parkeren in het oostelijk deel van het plangebied wordt ondergebracht in drie gekoppelde garages met bijna 1.300 plaatsen. Hier gaat een tarief gelden van 2,00 per keer, met uitzondering van leden van sportverenigingen uit dat gebied. Aarts: Bezoekers weten door het vaste tarief waar ze aan toe zijn en hoeven zich niet te haasten om op parkeerkosten te besparen. Dit houdt wel in dat er een grote onrendabele top van 8,5 miljoen op deze voorziening komt. Die hebben we besloten bij te passen en niet verder op de parkeerders te verhalen.