Gemeente Tilburg
5-7-2007
Nieuwe parkeergarages voor Oude stad en Stappegoor
Tilburg investeert miljoenen extra in parkeervoorzieningen
Het Tilburgs college wil de leefbaarheid voor bewoners in de Oude Stad
verbeteren door te investeren in parkeergarages. Vooral oudere
woongebieden kennen een groot tekort aan parkeerplaatsen. Zonder deze
maatregelen bestaat het risico dat de kwaliteit van woonbuurten op de
tocht komt te staan. Al teveel parkeerbeperkingen veroorzaken
milieuhinder, onveiligheid en gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden.
Ook voor een nieuwe parkeervoorziening in het gebied Stappegoor
investeert het college fors: 8,5 miljoen euro.
Oude Stad
Overlast in de Oude Stad verdwijnt als veel van de geparkeerde auto's
kunnen verhuizen naar een garage. Een betere leefbaarheid ontstaat als
plaatsen op straat kunnen worden opgeheven en worden omgezet in
bijvoorbeeld een groenstrook. Dit voornemen om garages te gaan bouwen
in de woonomgeving staat in de Hoofdlijnennotitie parkeerbeleid
Tilburg die het college heeft vastgesteld. De gekozen aanpak stelt de
gemeente voor een grote uitdaging, die een inspanning van vele jaren
en hoge kosten vergt.
Wethouder Els Aarts (verkeer) We willen duidelijkheid bieden aan
burgers en andere partijen in de stad over wat zij op het gebied van
parkeren van de gemeente mogen verwachten. Een van de andere
onderwerpen die in de hoofdlijnennotitie aan de orde komt, is het
parkeren bij kleinere en grotere nieuwe bouwprojecten. Ook de
communicatie met vooral bewoners in de Oude Stad krijgt meer aandacht.
Komend jaar werkt de gemeente aan de opstelling van een eerste bouw-
en investeringsprogramma voor parkeervoorzieningen in de Oude Stad.
Dat moet duidelijk maken welke concrete projecten de komende vijf jaar
aan bod komen. Aarts: Voorlopig denken we aan relatief kleine garages,
zodat de loopafstanden naar de woning bescheiden blijven. De
verwachting is dat in totaal misschien wel vijftien jaar nodig is om
in de Oude Stad voldoende plaatsen bij te bouwen. Waar mogelijk
sluiten we natuurlijk aan bij lopende bouwprojecten door de daarvoor
benodigde parkeervoorzieningen uit te breiden met extra plaatsen voor
de buurt.
Parkeerreserve
In het eerste bouw- en investeringsprogramma moet ook bepaald worden
welk abonnementstarief redelijkerwijs bij de bewoners in rekening zal
worden gebracht. Dit bedrag zal nooit hoog genoeg zijn om de volledige
kosten af te dekken. Om het restant van de kosten te kunnen betalen
richt de gemeente een Parkeerreserve op. Deze reserve krijgt in 2008
een eerste vulling via een extra verhoging van de parkeertarieven in
de stad. Als duidelijk is wat het eerste bouw- en
investeringsprogramma precies inhoudt, zal worden bepaald hoe de
financiële voeding er in latere jaren komt uit te zien. In dit verband
gaat de gemeente na of ook andere partijen zoals woningcorporaties,
kunnen meebetalen.
De parkeerreserve wordt in ieder geval ook gevuld met afkoopsommen die
in rekening worden gebracht als bij een bouwproject niet voor
voldoende parkeergelegenheid wordt gezorgd. In eerste instantie houdt
de gemeente strakker vast aan de parkeereis dat de initiatiefnemer
zelf op eigen terrein voor voldoende parkeerplaatsen zorgt. Aarts:
Voldoende parkeergelegenheid hoort even vanzelfsprekend bij een
bouwplan als een keuken of een badkamer. Zo voorkom je dat in de
toekomst opnieuw plaatstekorten ontstaan. Dreigende tekorten moeten we
ook blijven signaleren en aanpakken.
Stappegoor
Het college besliste tevens voor een investering van 8,5 miljoen euro
voor een nieuwe parkeervoorziening op Stappegoor. Op deze
grootschalige planontwikkeling komt onder meer een megabioscoop en een
nieuwe sporthal en 400 meter-schaatsbaan Het parkeren in het oostelijk
deel van het plangebied wordt ondergebracht in drie gekoppelde garages
met bijna 1.300 plaatsen. Hier gaat een tarief gelden van 2,00 per
keer, met uitzondering van leden van sportverenigingen uit dat gebied.
Aarts: Bezoekers weten door het vaste tarief waar ze aan toe zijn en
hoeven zich niet te haasten om op parkeerkosten te besparen. Dit houdt
wel in dat er een grote onrendabele top van 8,5 miljoen op deze
voorziening komt. Die hebben we besloten bij te passen en niet verder
op de parkeerders te verhalen.