Inspectie Verkeer en Waterstaat
5 juli 2007: Stroomlijning toezicht door frontoffice Schiphol
In totaal 16 toezichthouders voeren op de luchthaven Schiphol vijftig
verschillende inspecties van zeer uiteenlopende kwaliteit uit. Dat
blijkt uit een nulmeting die is uitgevoerd in opdracht van de
Inspectieraad, het samenwerkingsplatform van de verschillende
inspectiediensten. Volgens het rapport zijn de grootste ergernissen
van bedrijven de samenloop van inspecties, het groot aantal wisselende
inspecteurs en onvoldoende terugkoppeling over de inspectieresultaten.
Logo Eenduidig Toezicht
De toezichthouders bespraken deze en andere uitkomsten van het
onderzoek op donderdag 5 juli op Schiphol met 150 vertegenwoordigers
van het bedrijfsleven. De Inspectieraad maakte bekend dat eind dit
jaar een frontoffice Schiphol operationeel is om de afstemming en
kwaliteitsslag bij de verschillende toezichthouders te begeleiden.
Binnen dit samenwerkingsplatform zijn vier afzonderlijke
toezichtspakketten geïdentificeerd, namelijk beveiliging (voortrekkers
Marechaussee en NTCb), vracht (Douane), milieu (Inspectie VenW,
gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland) en veiligheid
(Inspectie VenW, Arbeidsinspectie).
Op basis van de nulmeting zijn nu al een aantal pilots tot
ontwikkeling gebracht. Zo werkt de havenmeester van de luchthaven
Schiphol met meerdere toezichthouders aan een verdere vereenvoudiging
van het verkeerstoezicht op de platforms en het toezicht op een
veilige verplaatsing van vliegtuigen naar de opstelplaatsen. De
Inspectie Verkeer en Waterstaat is onder meer van start gegaan met een
pilot waarbij inspecteurs van verschillende toezichthouders via een
mobiele toepassing toegang krijgen tot elkaars gegevens. De Douane
heeft het voortouw in een verdere verbetering van de samenwerking
tussen overheidsdiensten en bedrijfsleven op de import- en
exportcontroles van goederen.
Het frontoffice Schiphol zal de toezichthouders ondersteunen in hun
ontwikkeling van:
* Verbeterde gegevensuitwisseling tussen toezichthouders zodat
bedrijven maar één keer gegevens hoeven te verstrekken;
* Het uitvoeren van gezamenlijke risicoanalyses waardoor gerichter
en effectiever geïnspecteerd kan worden en het toezicht meer
oplevert;
* Het afstemmen en integreren van inspectieplannen zodat één
toezichtprogramma tot stand komt. Hierdoor kan de sector tijdig
over toezichtactiviteiten worden geïnformeerd;
* Het steeds plannen en uitvoeren van gezamenlijke toezichtacties.
Bestanden bij dit artikel
Voortgangsbericht 2007 Eenduidig Toezicht Schiphol
Leeswijzer Voortgangsbericht 2007 Eenduidig Toezicht Schiphol
5-7-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement