Inspectie Verkeer en Waterstaat


5 juli 2007: Stroomlijning toezicht door frontoffice Schiphol

In totaal 16 toezichthouders voeren op de luchthaven Schiphol vijftig verschillende inspecties van zeer uiteenlopende kwaliteit uit. Dat blijkt uit een nulmeting die is uitgevoerd in opdracht van de Inspectieraad, het samenwerkingsplatform van de verschillende inspectiediensten. Volgens het rapport zijn de grootste ergernissen van bedrijven de samenloop van inspecties, het groot aantal wisselende inspecteurs en onvoldoende terugkoppeling over de inspectieresultaten.

Logo Eenduidig Toezicht

De toezichthouders bespraken deze en andere uitkomsten van het onderzoek op donderdag 5 juli op Schiphol met 150 vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. De Inspectieraad maakte bekend dat eind dit jaar een frontoffice Schiphol operationeel is om de afstemming en kwaliteitsslag bij de verschillende toezichthouders te begeleiden. Binnen dit samenwerkingsplatform zijn vier afzonderlijke toezichtspakketten geïdentificeerd, namelijk beveiliging (voortrekkers Marechaussee en NTCb), vracht (Douane), milieu (Inspectie VenW, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland) en veiligheid (Inspectie VenW, Arbeidsinspectie).

Op basis van de nulmeting zijn nu al een aantal pilots tot ontwikkeling gebracht. Zo werkt de havenmeester van de luchthaven Schiphol met meerdere toezichthouders aan een verdere vereenvoudiging van het verkeerstoezicht op de platforms en het toezicht op een veilige verplaatsing van vliegtuigen naar de opstelplaatsen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat is onder meer van start gegaan met een pilot waarbij inspecteurs van verschillende toezichthouders via een mobiele toepassing toegang krijgen tot elkaars gegevens. De Douane heeft het voortouw in een verdere verbetering van de samenwerking tussen overheidsdiensten en bedrijfsleven op de import- en exportcontroles van goederen.

Het frontoffice Schiphol zal de toezichthouders ondersteunen in hun ontwikkeling van:

* Verbeterde gegevensuitwisseling tussen toezichthouders zodat bedrijven maar één keer gegevens hoeven te verstrekken;
* Het uitvoeren van gezamenlijke risicoanalyses waardoor gerichter en effectiever geïnspecteerd kan worden en het toezicht meer oplevert;

* Het afstemmen en integreren van inspectieplannen zodat één toezichtprogramma tot stand komt. Hierdoor kan de sector tijdig over toezichtactiviteiten worden geïnformeerd;
* Het steeds plannen en uitvoeren van gezamenlijke toezichtacties.

Bestanden bij dit artikel
Voortgangsbericht 2007 Eenduidig Toezicht Schiphol Leeswijzer Voortgangsbericht 2007 Eenduidig Toezicht Schiphol

5-7-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement