Universiteit Maastricht

5 juli 2007
Ontwikkeling van medewerkers als strategisch instrument Nieuwe masteropleiding Management of Learning aan Universiteit Maastricht

Investeren in medewerkers staat hoog op de beleidsagenda van vele organisaties. Hierbij is de opleiding en ontwikkeling van medewerkers een kritische succesfactor. Hoe de competenties van medewerkers bijgespijkerd en ingezet kunnen worden als een `strategisch instrument' is voor veel bedrijven echter nog een grote uitdaging. De nieuwe masteropleiding Management of Learning van de UM-faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde biedt een antwoord. Deze eenjarige opleiding heeft als doel HRD-professionals op te leiden die bedrijven de weg wijzen op het gebied van strategische personeelsontwikkeling.

De unieke opleiding combineert inzichten uit de drie wetenschapsdicplines onderwijswetenschappen, organisatiewetenschappen en arbeidseconomie en is daardoor interessant voor bachelorstudenten uit een economische, bedrijfswetenschappelijke, psychologische, onderwijskundige en personeelswetenschappelijke hoek. De aandacht voor sociale processen binnen een economische omgeving is vernieuwend. Bijzonder is ook dat studenten gedurende het programma intensief begeleid worden in de ontwikkeling van hun professionele en academische vaardigheden.
`Het investeren in een nieuwe techniek is voor bedrijven een strategische keuze. Dat het investeren in de professionele ontwikkeling van medewerkers ook een strategische keuze is, wordt door velen onderschreven maar met mondjesmaat in de praktijk gebracht', aldus prof. dr. Mien Segers, hoogleraar Corporate Learning (vakgroep Onderwijsontwikkeling en -onderzoek) en één van de initiatiefnemers van de opleiding.
Gerard Ensink, personeelsmanager bij DSM, onderschrijft dit: `Strategisch leren is de kracht van organisaties in de kennismaatschappij van vandaag en morgen.'
De opleiding start in september.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u terecht bij Jessica Brouwer, 043-3883705, j.brouwer@efb.unimaas.nl, prof. dr. Mien Segers, e-mail m.segers@erd.unimaas.nl of dr. Piet Van den Bossche, e-mail piet.vandenbossche@erd.unimaas.nl De afdeling Communicatie & Relatiebeheer van de UM is bereikbaar via 043 388 5222, e-mail pers@bu.unimaas.nl. Voor urgente zaken buiten kantooruren: 06 4602 4992. De persberichten van de Universiteit Maastricht staan op internet: http://www.pers.unimaas.nl/ Zie ook het Research Magazine voor meer interessant onderzoek aan de UM: http://www.unimaas.nl/researchmagazine

Maastricht University
Maastricht University is a Dutch university with a strong European and international outlook. Cherishing and stimulating talented people and creating opportunities for innovative education and research relevant to society's needs are core values of Maastricht University.