AutoRai

Hij is er: de nieuwe Fiat 500!

(7/5/2007)
Precies vijftig jaar na de presentatie van de eerste editie Fiat 500 lanceert Fiat in Turijn â heel passend op dezelfde locatie als destijds - zijn moderne interpretatie van een van de grootste iconen van de Italiaanse autowereld. Het nieuwe compacte model is in één oogopslag herkenbaar als een Fiat 500 voor de 21^e eeuw. Helemaal klaar voor de toekomst.

Al bij de presentatie van het â3+1â studiemodel op de Autosalon van Genève waren de reacties van publiek en vakpers zo laaiend enthousiast dat een wedergeboorte van de Fiat 500 alleen een kwestie van tijd kon zijn. Hoezeer het grote publiek de kleine Fiat koestert, werd bijvoorbeeld duidelijk na het openen van een speciale internetsite waarop iedereen via het zogenaamde âconcept-labâ actief kon meedenken over de vraag hoe het ontwerp er uiteindelijk precies uit zou moeten zien en welke accessoires er op de verlanglijst moeten staan.

De reacties overtroffen zelfs de stoutste verwachtingen van Fiat. Binnen een jaar werden niet minder dan 3,7 miljoen bezoekers geteld en er kwamen zoân 275.000 constructieve suggesties binnen hoe de nieuwe Fiat 500 perfect op de wensen van de consument kon worden afgestemd. Ze hebben stuk voor stuk meegespeeld in het uiteindelijke ontwerp. Overigens was het mogelijk om zelfs zeer recente ideeën mee te nemen, want net als de Fiat Bravo is bij de ontwikkeling van de Fiat 500 intensief gebruik gemaakt van geavanceerde computer ontwerptechniek. Hierdoor konden pas in een zeer laat stadium de eerste prototypen worden gebouwd; in feite voorserie autoâs.

Je mag rustig stellen dat de Fiat 500 een auto âvoor iedereen en door iedereenâ is.

Het resultaat is een ontwerp dat onmiskenbaar de DNA van zijn âkleine groteâ voorganger meekrijgt. De auto die in de vijftiger jaren door Dante Giacosa werd ontworpen en een hele generatie mobiel maakte. Tegelijkertijd is de Nuova Fiat 500 onmetelijk veel meer dan een nostalgische blik in de achteruitkijkspiegel. Net als zijn voorganger een halve eeuw geleden, brengt hij zaken binnen eenieders bereik die (zeker in deze klasse) niet eerder zijn vertoond. De nieuwe 500 krijgt een oogstrelend fraai en karakteristiek design van zowel koetswerk als interieur mee. Zijn moderne ontwerp wordt op subtiele wijze onderstreept met nostalgische accenten. Een goed voorbeeld is het dashboard dat een zeer modern instrumentarium combineert met klassieke accenten. De vormgeving van de stoelen is daarop aangepast.

Succes lijkt verzekerd. Zeker als je weet dat hij net als zijn voorganger ongebreideld maatwerk levert en in de toekomst ook leverbaar zal zijn in andere carrosserievarianten. Zo zijn er in de wandelgangen van de Torinese ontwikkelingsafdeling geluiden te horen over een Abarth sportuitvoering, een âGiardinieraâ stationwagen en een cabriolet met soft top.

Ook de driedeurs die nu het spits afbijt, is in een fenomenaal groot aantal varianten beschikbaar, zodat elke Fiat 500 rijder zijn auto helemaal aan zijn individuele wensen kan aanpassen. Wie de complete lijst van uitvoeringen afvinkt, komt om precies te zijn uit op 549.936 combinatiemogelijkheden. Zelfs de kleur van de contactsleutel kan naar eigen smaak worden aangepast. Ook het interieur biedt maatwerk, van de accentkleur op het dashboard en een rijke keuze aan bekledingvarianten tot exclusieve Frau lederen bekleding aan toe.

De Nuova Fiat 500 heeft zoveel karakter dat je bijna zou vergeten om ook door de praktische bril te kijken. Toch zet hij eveneens in dat opzicht nieuwe mijlpalen, want hij is in alle opzichten âgegroeidâ. Ook letterlijk. Met een lengte van 355 centimeter en een wielbasis van 230 centimeter biedt het Italiaanse icoon ruimte voor vier volwassen personen en hun bagage. Tegelijkertijd is hij toch erg handelbaar, praktisch en â ook belangrijk â een zeer begenadigd parkeertalent. Uiteraard ook weer in combinatie met de unieke instelbare stuurbekrachtiging van Fiat met city-knop. Een extra dat in de Fiat 500 sportversie overigens wordt ingeruild voor een knop waarmee een Sport stand kan worden ingeschakeld, die naast de besturing ook het motormanagement beïnvloedt.

Overigens doet de Fiat 500 niet mee aan de actuele trend van automodellen die niet alleen completer, maar vooral ook steeds zwaarder worden. Met zijn 885 kilogram weegt hij zelfs nauwelijks meer dan bijvoorbeeld de Panda. Dat vertaalt zich vanzelfsprekend in een kwiek weggedrag en een lager brandstofverbruik.

De veiligheid is van toonaangevend niveau. Zo gaat achter de karakteristieke neus een constructie schuil die voetgangers bij een onverhoopt ongeval extra goed beschermt. Ook de inzittenden profiteren van een verrassend hoog veiligheidsniveau. Hij is gebouwd om 5 sterren te scoren in de EuroNCAP crashtesten. Sterker nog: de Fiat 500 is gereed voor het toekomstige nieuwe 6 sterrenniveau! Naast een voortreffelijke actieve veiligheid en een optimale bescherming -door zijn uitgekiende structuur- valt een (zeker in deze compacte klasse) ongekend uitgebreide veiligheids- en comforttechniek op. Om een greep uit de lijst te doen: 7 airbags (waaronder een knieairbag), een geavanceerd ESP stabiliteitsregelingssysteem, ABS, ASR, MSR, noodstop assistentie HBA en zelfs een heuvelrem die optrekken tegen een helling vergemakkelijkt.

Een zelfde hoogwaardig niveau behaalt hij op het gebied van de motoren. Zowel de 69 pk sterke 1.2 8v als de 100 pk 1.4 16v en de 75 pk 1.3 MultiJet diesel staan in combinatie met de beschikbare 5- en 6-versnellingsbakken en de later te introduceren gerobotiseerd werkende Dualogic transmissie borg voor bijzonder levendige prestaties. Met zijn variabele klepbediening is ook de 1.2 overigens al een verrassend soepel en vlot rijdende versie.

In dezelfde wandelgangen waar sprake is van meer carrosserievarianten zijn geluiden te horen over uitbreiding van de motorenlijn. Zo zal de Abarth naar verluidt een zeer gespierde 1.4 T-JET meekrijgen. Nostalgisch en hightech tegelijk is de extreem zuinige tweecilinder T-JET die waarschijnlijk in 2009 het licht zal zien. Samen met stopstart-techniek belooft die 0,9-literversie extreem zuinig te rijden. Toch zullen de prestaties op zeer hoog niveau staan, want er wordt gedacht aan 90 tot 110 pk.

Naar verluidt, zit er ook een CNG (aardgas) krachtbron in de ontwikkelingspen. Ook het brandstofverbruik van de actuele motoren is vanzelfsprekend aangenaam gering. Zo mogelijk nog opvallender is het feit dat de krachtbronnen ook op andere gebieden - net als de veiligheidstechniek dus - hun tijd vooruit zijn. Ze voldoen nu al aan de volgende 'generatie' milieunormen die pas in 2009 worden ingevoerd. Overigens heeft de 1.3 MultiJet in dat verband vanzelfsprekend standaard een partikelfilter in het uitlaatsysteem.

Belangrijk gegeven is tevens dat de CO -emissie -gemiddeld genomen- al ruim onder de norm blijft zoals die waarschijnlijk in 2012 Europees van kracht zal worden. De 1.2 8v benzinemotor bijvoorbeeld heeft een CO -uitstoot van slechts 119 gram per kilometer, de 1.3 16v MultiJet laat een waarde van 111 g/km noteren. Beide liggen dus ver onder de beoogde gemiddelde waarde van 130 gram, die op zich al als 'ambitieus' wordt gezien.

Ook in andere opzichten gedraagt de Fiat 500 zich uitermate volwassen. En dan hebben we het zeker niet alleen over het fraaie âInterscopeâ HiFi audiosysteem of het Sky Dome glazen zonnedak, dat het canvas schuifdak uit de vijftiger en zestiger jaren opvolgt. De 500 begeeft zich op plekken waar menig business class model van andere merken nog nooit is geweest. Zo biedt hij een keuze uit diverse versies van het spraakmakende Blue&Me infotainmentsysteem. Dat (grotendeels stembestuurd) handsfree telefoneren, navigatie en het afspelen van digitale muziekbestanden mogelijk maakt. In zijn meest geavanceerde gloednieuwe generatie (Blue&Me MAP 500) is er een uitneembaar navigatiebeeldscherm aan boord dat buiten de auto ook kan worden gebruikt als fotoviewer en muziek- en videospeler.

Het is duidelijk: de 3,7 miljoen liefhebbers die over de ontwikkeling van de Fiat 500 hebben meegedacht, hebben hun gezamenlijke lat uitzonderlijk hoog gelegd. Het uiteindelijke resultaat is een auto die zowel met het verstand als met het hart kan worden gekozen.