Antwoorden op kamervragen van Agema en Wilders over vergoedingen RIAGG en Marokko
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Z-K-U-2777504
4 juli 2007
Antwoorden van minister Klink op vragen van de kamerleden Agema en Wilders
over vergoedingen RIAGG in Marokko (206717590).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht waarin wordt gesteld dat de Riagg hulp
aan Marokkaanse hulpverleners in Marokko mag blijven geven?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is het waar dat u geen reden ziet om de wet aan te scherpen om deze
zinloze geitenwollensokken activiteiten van de Riagg Rotterdam,
waarmee veel geld wordt verspild, te beëindigen? Zo ja, waarom niet?
Bent u bereid uw beslissing te heroverwegen en alsnog een verbod op de
Riagg activiteiten in Marokko uit te vaardigen?
Antwoord 2
Zoals is gebleken uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit
(NZa) valt de huidige werkwijze van het Riagg Rotterdam binnen de
wettelijke kaders. Een zorginstelling als deze kan een beperkt deel
van haar budget aanwenden voor kennisvermeerdering. De in het kader
van het project verzamelde kennis kan ook in Nederland breed ingezet
worden.
Meereizen met verzekerden vanuit de in Nederland gevestigde instelling
blijft niet toegestaan. Kennisbevordering valt daar niet onder.
Vraag 3
Waarom heeft de Nederlandse Zorgautoriteit haar taken verzaakt door
niet te controleren of psychiatrisch verpleegkundigen van de Riagg
Rotterdam nog actief patiënten opzoeken in het Rif-gebergte, en heeft
men de directeur van de Riagg Rotterdam zonder meer geloofd? Waarom
wordt de werkwijze van de Riagg om medewerkers stage te laten lopen in
Marokko en op die wijze toch hulp te kunnen bieden zomaar
geaccepteerd?
Antwoord 3
De NZa heeft haar onderzoek niet beperkt tot een gesprek met de
directeur van Riagg Rijnmond, maar heeft gelet op de specifieke
verantwoordelijkheid van het zorgkantoor zich primair gericht op de
activiteiten en verklaringen van het zorgkantoor. Het zorgkantoor
heeft de projecten voor zorgvernieuwingsgelden beoordeeld en
goedgekeurd. Daar waar sprake is van zorgverlening in Marokko gebeurt
dit niet door en onder verantwoordelijkheid van Riagg Rijnmond, maar
door het staatsziekenhuis in Marokko. Daarnaast is door de NZa een
gesprek gevoerd met het management van Riagg Rijnmond en zijn de
kostenverantwoordingen van zorgvernieuwingsprojecten beoordeeld. Deze
kosten betreffen het onderdeel kennisbevordering (jobrotation) uit het
project Interculturalisatie, waarvoor goedkeuring is verleend door het
zorgkantoor. Vastgesteld is dat, nu er geen zorg wordt verleend door
en onder verantwoordelijkheid van Riagg Rijnmond, binnen de kaders van
wet- en regelgeving van de AWBZ is gehandeld.
Vraag 4
Waarom bent u voornemens de AWBZ-hulp aan "pensionado's" en
overwinteraars aan banden te leggen, terwijl u wel toestaat dat geld
over de balk wordt gesmeten door de Riagg Rotterdam met haar onzinnige
activiteiten ten aanzien van vakantievierende Berbers in Marokko?
Antwoord 4
In het rapport `AWBZ zorg in het buitenland' heb ik aangegeven op
welke wijze de zorg in de verschillende situaties en omstandigheden in
het buitenland kan worden vergoed. Centraal staat in dit rapport het
verduidelijken van de omstandigheden waaronder en de situaties waarin
zorg in het buitenland aan AWBZ-verzekerden kan worden geleverd. Voor
iedere AWBZ verzekerde zal in dezelfde omstandigheid hetzelfde
vergoedingsregime gelden.
Vraag 5
Is de Riagg Rotterdam inmiddels zelf niet aan een therapietje toe?
Antwoord 5
Vastgesteld is dat, nu er geen zorg wordt verleend door en onder
verantwoordelijkheid van Riagg Rijnmond, geen sprake is van
onrechtmatig handelen.