Gemeente Hoorn
Raad blijft bij keuze voor afsluiting Keern-noord
5 juli 2007 - De gemeenteraad van Hoorn heeft op 3 juli het Masterplan
Hoofdinfrastructuur Hoorn vastgesteld. Het plan bevat de maatregelen
die de komende 10 tot 15 jaar nodig zijn om te voorkomen dat het
verkeer op de hoofdwegen in en rond Hoorn gaat stagneren en dat
daardoor de bereikbaarheid van Hoorn in het gedrang komt.
De totstandkoming van het Masterplan is een interactief proces
geweest, waarbij inwoners en belangenorganisaties inbreng konden
leveren door middel van een enquête, een klankbordgroep,
inloopspreekuren en een stadsgesprek. Op twee punten volgde een
meerderheid van de raad het voorstel van B en W niet. Op basis van een
amendement dat door zeven van de acht partijen werd ondersteund,
besloot de raad in afwijking van het voorstel:
* het besluit van 13 mei 2003 om het Keern direct ten noorden van de
Provincialeweg af te sluiten voor autoverkeer ongewijzigd te
laten.
* in te stemmen met het doortrekken van de Geldelozeweg vanaf het
Keern tot aan de toekomstige Westfriese Parkweg
* dit laatste niet eerder uit te voeren dan nadat besluitvorming
over de invulling van het Runshopping Centre heeft plaatsgevonden.
Voor het overige kon de raad instemmen met de voorstellen uit het
Masterplan. De belangrijkste daarvan zijn:
* zoeken naar alternatieve routes naar de parkeerlocaties
Pelmolenpad en Transferium ter ontlasting van het Keern;
* afzien van een tunnel als oplossing voor de problematiek op het
Keern;
* handhaven van de huidige inrichting van de T-aansluitingen bij de
Maelsonstraat en de Van Aalstweg met de Provincialeweg;
* het binnen de bebouwde kom brengen van de Provincialeweg en
verlagen van de maximum snelheid naar 70 km/uur;
* niet doorvoeren van een verdubbeling van de Provincialeweg tussen
de Willemsweg en de Oostergouw;
* instemmen met een 30+/50- inrichting van de linten in Zwaag en
Blokker.