Inspectie Verkeer en Waterstaat
5 juli 2007: Viering 25 jaar systematische havenstaat controle op zeeschepen
Vijfentwintig jaar geleden veranderden 14 Europese staten het recht om
buitenlandse schepen in hun havens te controleren in een plicht. Deze
landen tekenden het 'Paris Memorandum of Understanding on Port State
Control', waarmee ze de inspanningsverplichting aangingen om 25 % van
de schepen te inspecteren die onder vreemde vlag hun havens aandoen.
Het secretariaat van dit internationale samenwerkingsverband is
gevestigd bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat in Den Haag.
Logo 25 jarig bestaan Port State Control
Een aantal tragische scheepsrampen met ernstige milieuverontreiniging
als gevolg leidde tot maatschappelijke druk om de controle op de
naleving van internationale maritieme veiligheidsverdragen te
verscherpen. Nederland nam het initiatief om tot een gestructureerd
systeem van havenstaatcontrole te komen, wat uiteindelijk in juli 1982
uitmondde in het Paris MoU on Port State Control. Andere regio's in de
wereld volgden spoedig dit voorbeeld.
Sinds juli 2007 zijn er 27 landen aangesloten bij het Paris MoU on
Port State Control. De inspectieresultaten van deze landen worden in
één database gezet, waarna ze voor elk lidstaat beschikbaar zijn.
Nieuwe regelgeving op het gebied van milieu, werk- en
leefomstandigheden en aandacht voor security veranderden onder meer
het werk van de inspecteur de afgelopen 25 jaar. Het toezicht zelf
ontwikkelde zich ook. Systeemtoezicht en risicogericht inspecteren
worden steeds belangrijker, waarmee de toezichtdruk voor goed
presterende rederijen afneemt.
In Nederland viert het Paris MoU on Port State Control samen met de
Inspectie Verkeer en Waterstaat haar 25-jarig bestaan op 5 juli te
Rotterdam.
5-7-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement