Inspectie Verkeer en Waterstaat


5 juli 2007: Viering 25 jaar systematische havenstaat controle op zeeschepen

Vijfentwintig jaar geleden veranderden 14 Europese staten het recht om buitenlandse schepen in hun havens te controleren in een plicht. Deze landen tekenden het 'Paris Memorandum of Understanding on Port State Control', waarmee ze de inspanningsverplichting aangingen om 25 % van de schepen te inspecteren die onder vreemde vlag hun havens aandoen. Het secretariaat van dit internationale samenwerkingsverband is gevestigd bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat in Den Haag.

Logo 25 jarig bestaan Port State Control

Een aantal tragische scheepsrampen met ernstige milieuverontreiniging als gevolg leidde tot maatschappelijke druk om de controle op de naleving van internationale maritieme veiligheidsverdragen te verscherpen. Nederland nam het initiatief om tot een gestructureerd systeem van havenstaatcontrole te komen, wat uiteindelijk in juli 1982 uitmondde in het Paris MoU on Port State Control. Andere regio's in de wereld volgden spoedig dit voorbeeld.

Sinds juli 2007 zijn er 27 landen aangesloten bij het Paris MoU on Port State Control. De inspectieresultaten van deze landen worden in één database gezet, waarna ze voor elk lidstaat beschikbaar zijn. Nieuwe regelgeving op het gebied van milieu, werk- en leefomstandigheden en aandacht voor security veranderden onder meer het werk van de inspecteur de afgelopen 25 jaar. Het toezicht zelf ontwikkelde zich ook. Systeemtoezicht en risicogericht inspecteren worden steeds belangrijker, waarmee de toezichtdruk voor goed presterende rederijen afneemt.

In Nederland viert het Paris MoU on Port State Control samen met de Inspectie Verkeer en Waterstaat haar 25-jarig bestaan op 5 juli te Rotterdam.

5-7-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement