Gemeente Utrecht

Ontwerp toekomstige halte 'Utrecht Vaartsche Rijn' onderwerp van gesprek

Wethouder Verkeer en Milieu Tymon de Weger nodigt mede namens ProRail buurtbewoners en toekomstige gebruikers van de halte 'Utrecht Vaartsche Rijn' uit voor gesprekken over het ontwerp van de toekomstige halte. Het Utrechtse college van b en w heeft besloten tot een gerichte consultatieronde over het ontwerp. De gecombineerde trein- en bushalte wordt gebouwd over het water van de Vaartsche Rijn en over de Oosterkade en Westerkade op een markante plek in de stad. Het college van b en w heeft de uitgangspunten en het basisontwerp van de halte Vaartsche Rijn inmiddels vastgesteld, maar hecht aan consultatie van buurtbewoners, belangenorganisaties en toekomstig gebruikers voor een definitief besluit te nemen.

Halte voor trein en bus
Station 'Utrecht Vaartsche Rijn' is één van de nieuwe haltes in Utrecht die in het kader van Randstadspoor gebouwd wordt. Daarnaast is het een halte op het tracé HOV Om de Zuid, de toekomstige busbaan tussen Utrecht CS en De Uithof, die mogelijk wordt omgezet in een tramtracé. Het basisontwerp voor de halte is een uitwerking van het functioneel ontwerp van HOV Om de Zuid, dat in december 2005 is vastgesteld door het college, en van het definitief Ruimtelijk Ontwerp van de spooruitbreiding Utrecht CS -Lunetten. Het ontwerp geeft een eerste indruk van hoe de halte er uit komt te zien. Het is een ontwerp dat door gemeente Utrecht en ProRail gezamenlijk is opgesteld.

Ruimtes onder busbaan
Uit het ontwerp blijkt dat de ruimte onder de busbaan langs de Pelikaanstraat nog niet is ingevuld. Met de bewoners van de Pelikaanstraat wordt besproken hoe de ruimte onder de HOV-baan kan worden ingericht en de wand wordt afgewerkt. Ter hoogte van de halte zelf wordt de ruimte onder de busbaan ingericht met stationsvoorzieningen en commerciële functies. Nieuw in het ontwerp is de mogelijkheid om onder de spoorbaan en de HOV-baan een parkeervoorziening te realiseren met circa 244 parkeerplaatsen, met een in- en uitgang naar de Baden- Powellweg. De haalbaarheid van deze parkeervoorziening wordt de komende tijd verder onderzocht.

Consultatie
Het college wil met betrokkenen in gesprek over de uitwerking van het ontwerp. De consultatieronde moet reacties en suggesties opleveren die betrokken worden bij de uitwerking van het ontwerp. Over het uitgewerkte ontwerp - inclusief de suggesties en reacties uit de consultatie - zal het college vervolgens een besluit nemen. De bijeenkomsten worden merendeels direct na de zomer gehouden. Een eerste bijeenkomst met direct belanghebbenden heeft inmiddels plaatsgevonden. Buurtbewoners en belanghebbenden ontvangen voor de bijeenkomsten een uitnodiging. Het resultaat van de consultatie wordt gebruikt bij de gezamenlijke vormgevingsvisie voor de halte Utrecht Vaartsche Rijn van ProRail en gemeente Utrecht en de afronding van het Definitief Ontwerp van de busbaan HOV Om de Zuid. Dit ontwerp wordt dit najaar door het college vastgesteld. De huidige planning voorziet in start van de bouw in 2010. De in gebruik name van de halte staat gepland voor 2015.



Gemeente Utrecht