Gemeente Utrecht
Ontwerp toekomstige halte 'Utrecht Vaartsche Rijn' onderwerp van gesprek
Wethouder Verkeer en Milieu Tymon de Weger nodigt mede namens ProRail
buurtbewoners en toekomstige gebruikers van de halte 'Utrecht Vaartsche
Rijn' uit voor gesprekken over het ontwerp van de toekomstige halte. Het
Utrechtse college van b en w heeft besloten tot een gerichte
consultatieronde over het ontwerp. De gecombineerde trein- en bushalte wordt
gebouwd over het water van de Vaartsche Rijn en over de Oosterkade en
Westerkade op een markante plek in de stad. Het college van b en w heeft de
uitgangspunten en het basisontwerp van de halte Vaartsche Rijn inmiddels
vastgesteld, maar hecht aan consultatie van buurtbewoners,
belangenorganisaties en toekomstig gebruikers voor een definitief besluit te
nemen.
Halte voor trein en bus
Station 'Utrecht Vaartsche Rijn' is één van de nieuwe haltes in Utrecht die
in het kader van Randstadspoor gebouwd wordt. Daarnaast is het een halte op
het tracé HOV Om de Zuid, de toekomstige busbaan tussen Utrecht CS en De
Uithof, die mogelijk wordt omgezet in een tramtracé. Het basisontwerp voor
de halte is een uitwerking van het functioneel ontwerp van HOV Om de Zuid,
dat in december 2005 is vastgesteld door het college, en van het definitief
Ruimtelijk Ontwerp van de spooruitbreiding Utrecht CS -Lunetten. Het ontwerp
geeft een eerste indruk van hoe de halte er uit komt te zien. Het is een
ontwerp dat door gemeente Utrecht en ProRail gezamenlijk is opgesteld.
Ruimtes onder busbaan
Uit het ontwerp blijkt dat de ruimte onder de busbaan langs de
Pelikaanstraat nog niet is ingevuld. Met de bewoners van de Pelikaanstraat
wordt besproken hoe de ruimte onder de HOV-baan kan worden ingericht en de
wand wordt afgewerkt. Ter hoogte van de halte zelf wordt de ruimte onder de
busbaan ingericht met stationsvoorzieningen en commerciële functies. Nieuw
in het ontwerp is de mogelijkheid om onder de spoorbaan en de HOV-baan een
parkeervoorziening te realiseren met circa 244 parkeerplaatsen, met een in-
en uitgang naar de Baden- Powellweg. De haalbaarheid van deze
parkeervoorziening wordt de komende tijd verder onderzocht.
Consultatie
Het college wil met betrokkenen in gesprek over de uitwerking van het
ontwerp. De consultatieronde moet reacties en suggesties opleveren die
betrokken worden bij de uitwerking van het ontwerp. Over het uitgewerkte
ontwerp - inclusief de suggesties en reacties uit de consultatie - zal het
college vervolgens een besluit nemen. De bijeenkomsten worden merendeels
direct na de zomer gehouden. Een eerste bijeenkomst met direct
belanghebbenden heeft inmiddels plaatsgevonden. Buurtbewoners en
belanghebbenden ontvangen voor de bijeenkomsten een uitnodiging. Het
resultaat van de consultatie wordt gebruikt bij de gezamenlijke
vormgevingsvisie voor de halte Utrecht Vaartsche Rijn van ProRail en
gemeente Utrecht en de afronding van het Definitief Ontwerp van de busbaan
HOV Om de Zuid. Dit ontwerp wordt dit najaar door het college vastgesteld.
De huidige planning voorziet in start van de bouw in 2010. De in gebruik
name van de halte staat gepland voor 2015.
Gemeente Utrecht