04/07/2007 12:42 Rubriek: Binnenland Organisatie: De Nederlandse
Boekenbond BV IPTC: Lifestyle & Vrije Tijd / Vrije Tijd (algemeen)
Het boekenvak, verenigd in Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB),
heeft in mei 2007 een vervolgonderzoek laten houden door Intomart GfK
naar het lees- en koopgedrag van boekenkopers en boekenlezers. Het
eerste onderzoek vond plaats in februari 2007. Hieronder de
belangrijkste bevindingen op een rij:
-Als er gekozen moet worden voor het belangrijkste leesmotief, dan
blijft ontspanning het belangrijkste (48%). 34% van de lezers geeft
aan dat ze interesse het belangrijkste motief vinden. In verhouding
veel jongeren en vrouwen lezen ter ontspanning, terwijl vooral mannen
en mensen met een hoog inkomen in verhouding eerder lezen uit
interesse.
- Mensen onder de 35 halen hun boeken in verhouding weinig uit de
bibliotheek. 26% van de mensen haalt de boeken die ze lezen uit de
bibliotheek, terwijl het percentage onder deze leeftijdsgroep slechts
17% bedraagt.
- Aansluitend op het eerste punt blijkt dat de jongeren tot 35 (maar
ook mannen en hoogopgeleiden) relatief vaker hun boeken kopen.
Ouderen, vrouwen en laag opgeleiden bezoeken daarentegen relatief
vaker de bibliotheek.
- Vrouwen kopen in verhouding meer literatuur en boeken uit het genre
spanning, mannen kopen in verhouding vaker wetenschappelijke en
zakelijke boeken.
- Boeken in de genres literatuur en spanning worden het meeste
gekocht.
- Boeken in het genre spanning worden vaker gelezen dan literatuur.
Deze worden waarschijnlijk vaker geleend in de bibliotheek, geleend
van familie of vrienden of cadeau gegeven door familie of vrienden.
- Ruim de helft (53%) van de gelezen boeken wordt gekocht, 26% wordt
geleend uit de openbare bibliotheek.
- De meeste boeken worden nog steeds gekocht bij inloopwinkels
(Bruna), Boekenclub (ECI) en via het internet. De belangrijkste
motieven zijn respectievelijk nabijheid, aantrekkelijke aanbiedingen
en een ruime keus.
- De belangrijkste reden om geen boek te kopen is het niet-lezen van
boeken (20%). Het lenen van boeken bij de bibliotheek (18%), de prijs
van boeken (15%) en het geen tijd hebben om boeken te lezen (15%),
zijn andere belangrijke motieven om geen boek te kopen. Bij 13% is het
min of meer toevallig dat ze in mei geen boek hebben gekocht.
- Jongere niet-kopers hebben overigens als belangrijkste motief dat ze
geen boeken lezen, terwijl ouderen vooral het lenen bij de bibliotheek
opgeven als motief om geen boek te kopen.
- Voor niet-lezers is de belangrijkste reden waarom ze de afgelopen
maand geen boek hebben gelezen het feit dat ze daar geen tijd voor
hadden (43%). Een andere belangrijke reden is dat deze mensen nooit
lezen (26%).
- In verhouding veel vrouwelijke niet-lezers en hoger opgeleiden geven
aan dat ze van plan zijn om in het komende half jaar te gaan lezen.
Onder hoger opgeleiden ligt dit percentage zelfs 35%.
Er is een aantal significante verschillen met de eerste meting uit
februari:
- Er is een licht significante afname zichtbaar in het percentage
gelezen boeken dat gekocht is (van 57 naar 53%). Het percentage boeken
dat geleend wordt uit de bibliotheek is daarentegen significant
toegenomen (van 21 naar 26%).
- Wat belangrijkste leesmotieven betreft, staat het lezen als middel
voor ontspanning nog steeds bovenaan alleen is dat percentage wel
flink gezakt (van 58 naar 48%). Het lezen uit interesse is als
belangrijkste motief sterk toegenomen sinds februari (van 24 naar
34%).
- De opvallendste significante verschillen zijn er bij de niet-lezers.
Hun belangrijkste motief voor het niet-lezen was in februari nog "ik
lees nooit boeken" (41%, nu 24%), in mei is tijdgebrek veruit het
belangrijkste motief om niet te lezen (43%, in februari 24%).
- Het percentage niet-lezers dat het komende half jaar zeker een boek
zal gaan lezen is significant gestegen van 11% naar 17%.
Links:
http://www.boekbond.nl
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie,
'Ontspanning is belangrijkste leesmotief'