Publicatietijd: 04/07/2007 11:39 Rubriek: Binnenland Organisatie:
Univé Verzekeringen IPTC: Gezondheid / Gezondheidsorganisaties
-Sociale Vraagstukken / Mensen-Gezondheid / Gezondheidszorg -Politiek
/ Overheid
ALKMAAR: Univé Zorgkantoor Noord-Holland Noord en VGZ/Trias
Zorgkantoren hebben op woensdag 4 juli samen met staatssecretaris
Bussemaker van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een
intentieverklaring ondertekend over de verbetering van de communicatie
met de burgers in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De
zorgkantoren gaan allereerst onderzoeken hoe de schriftelijke en
mondelinge communicatie nu verloopt. Daarna zullen concrete
verbeteringen worden doorgevoerd, zodat de cliënt makkelijker zijn
weg vindt in de AWBZ.
Gezamenlijk project
Het Univé Zorgkantoor NHN en VGZ/Trias Zorgkantoren vinden het erg
zinvol om actief mee te werken aan het project 'verbetering van de
communicatiestroom in de AWBZ- keten'. Op initiatief van het
ministerie van VWS hebben de betrokken partijen besloten de
communicatie in de AWBZ- keten aan te gaan pakken. Leidraad is dat de
cliënt centraal staat. Het project wordt gezamenlijk opgepakt met het
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) en het Centraal Administratie
Kantoor Bijzondere Ziektekosten (CAK-BZ). De betrokken partijen gaan
de komende twee jaar de verbeterpunten oppakken en de actiepunten
samen uitvoeren.
Cliënten als klankbord
Het project 'verbetering van de communicatiestroom in de AWBZ- keten'
van het ministerie van VWS bestaat uit vijf deelprojecten, namelijk:
'heldere taal', 'samenhang in communicatie', 'één (uitgifte)loket',
'soepele uitvoering' en de 'wet- en regelgeving'.
Univé Zorgkantoor NHN en VGZ/Trias Zorgkantoren nemen het deelproject
'heldere taal' voor hun rekening. Veel cliënten weten zich vaak geen
raad met brieven, formulieren en brochures die zij van diverse
instanties thuiskrijgen. Het taalgebruik is vaak moeilijk te begrijpen
en ook de samenhang tussen de verschillende organisaties is vaak
lastig te doorgronden. Het is belangrijk dat de cliënt begrijpt wat
er wordt bedoeld en dat de boodschap goed overkomt. Daarom zetten
Univé Zorgkantoor NHN en VGZ/Trias Zorgkantoren zich graag in om de
communicatie te verbeteren. De cliënten- en belangenorganisaties
treden tijdens het project elk halfjaar op als klankbordgroep.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de uitkomsten van het project als
leidraad worden gebruikt voor de hele AWBZ- keten.
Zorgkantoor Noord-Holland Noord is een orgaan dat door de overheid is
geaccepteerd om de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)-zorg te
beoordelen en de AWBZ-gelden in te zetten voor de inwoners van de
regio Noord-Holland Noord. De functie van het Zorgkantoor
Noord-Holland Noord wordt uitgevoerd door Univé Zorgkantoor BV.
Over Univé
Univé Verzekeringen is een coöperatieve verzekeraar en werkt zonder
winstoogmerk. Univé biedt brand-, zorg-, schade- en
levensverzekeringen tegen concurrerende premies. Univé is onderdeel
van Univé-VGZ-IZA-Trias (UVIT). Samen behartigen zij de belangen van
ruim 4,2 zorgverzekerden en 800.000 schadeverzekerden. Meer informatie
over Univé vindt u op www.unive.nl.
VWS en zorgkantoren starten project 'Heldere Taal' voor AWBZ