Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Reclame Code Commissie stelt Milieudefensie in het gelijk
Shell-advertentie bevat misleidende milieuclaim
Amsterdam, 4 juli 2007 - De Reclame Code Commissie heeft een
Shell-advertentie waar bloemetjes uit schoorstenen komen, veroordeeld
als een 'misleidende milieuclaim'. De commissie stelt daarmee
Milieudefensie, die de klacht over de advertentie had ingediend, in het
gelijk. Shell beweerde dat de klimaatschadelijke CO2 die het bedrijf
uitstoot, wordt hergebruikt. In de praktijk gebeurt dat slechts
minimaal. Het overgrote deel verdwijnt in de lucht, waardoor
klimaatverandering wordt aangewakkerd.
Anne van Schaik, campagneleider Globalisering en Milieu bij
Milieudefensie: 'In plaats van zijn imago groenpoetsen, kan Shell beter
de echte problemen aanpakken. In Nigeria bijvoorbeeld. Daar stoot Shell,
alleen al bij het affakkelen van gas bij de oliewinning, naar schatting
60 keer méér broeikasgas uit dan Nederlandse tuinders aan Shell-CO2
hergebruiken.' De wereldwijde CO2-uitstoot van Shell is groter dan die
van landen als Oostenrijk, Hongarije en Portugal.
In de advertentie deed Shell het ook voorkomen alsof haar zwavelafval
netjes wordt verwerkt. De Reclame Code Commissie vond ook deze
formuleringen onterecht. Een groot deel van het zwavelafval van Shell
verdwijnt namelijk in de stookolie van zeeschepen en komt daarmee gewoon
in het milieu terecht. De scheepvaart geldt als grootste bron van de
uitstoot van het luchtvervuilende zwaveldioxide.
De Reclame Code Commissie oordeelt dat Shell niet meer op een dergelijke
wijze reclame mag maken. Mocht de onderneming geen gehoor geven aan de
aanbeveling van de commissie, dan zal Milieudefensie juridische stappen
ondernemen bij de Consumentenautoriteit.
Vereniging Milieudefensie