Beeldkwaliteitsplan Raadhuisplein in inspraak
29 juni 2007
Het college heeft het beeldkwaliteitsplan voor het project
Raadhuisplein deze week voor inspraak vrijgegeven. Dit plan is een
aanvulling op de welstandsnota van de gemeente. Het is het kader
waaraan de welstandscommissie straks het definitieve bouwplan voor het
Raadhuisplein kan gaan toetsen. Beeldkwaliteit gaat over de
richtlijnen waaraan het uiteindelijke bouwplan moet voldoen. Die
richtlijnen zorgen voor een kwaliteitsniveau in de hoofdvormen van de
gebouwen, aanzichten en materiaalkeuzes. Het beeldkwaliteitsplan is
hier te raadplegen (pfd)
Op 4 juli is er vanaf 19.30 uur een informatie- en inspraakavond in de
Bovenzaal van de Lawei. De avond wordt ook benut om op hoofdlijnen
meer te vertellen over de stand van zaken van het project.
Belangrijke uitgangspunten voor de ruimtelijke structuur
De bebouwing rond het Raadhuisplein moet zoveel mogelijk gesloten zijn
en richt zich op het plein. Op het maaiveld zijn er winkel- en
horecafuncties, erboven is er ruimte voor woningen. De hoogte van de
pleinwanden moeten minimaal 6 meter zijn om het plein ook enige
geborgenheid te geven.
totaal overzicht vanuit het noordwesten
Totaaloverzicht vanuit het noordwesten
Op de noord- en zuidkop van het plein komt karakteristieke bebouwing.
Zoals op een klassiek plein de kerk tegenover het stadhuis staat, zo
komt op het Raadhuisplein een grand café met een authentieke
uitstraling tegenover een moderne ranke woontoren van 45 meter hoog.
Voor het grand café wordt een apart ontwerp gemaakt. Vandaar dat u
dat nu nog niet terug ziet in de algemene tekening.
Overigens worden maximale bouwhoogten uiteindelijk in het
bestemmingsplan geregeld. Om ook concreter te kunnen zijn over de
gewenste beeldkwaliteit wordt er in dit beeldkwaliteitsplan wel een
voorschot genomen op de mogelijke bouwhoogtes zoals die ook terugkomen
in het ontwerp van de architect. Deze hoogtes staan in verhouding tot
de bestaande bebouwing.
Langs de kant van de Drift wordt de rooilijn zo gemaakt dat de toren
van de Grote Kerk weer zichtbaar wordt vanaf de rotonde
Drift/Berglaan. Langs de Drift komt een bomenrij om het plein aan deze
kant te begrenzen.
De hoofdentree van de parkeergarage onder het project Raadhuisplein â
voor bijna 700 auto's â komt aan de kant van de Drift. Aan het Van
Knobelsdorffplein komt een secundaire entree, vooral bedoeld voor
bewoners. Aan de kant van de Drift komt nog een kleiner parkeerterrein
voor kort parkeren, terwijl ook nog op het maaiveld van het
Raadhuisplein nog enige jaren in beperkte omvang geparkeerd zal kunnen
worden.
Waar letten we op bij de nieuwe bebouwing?
De bebouwing aan de noordzijde (ter hoogte van Café van Weleer, oude
Kwantumpand) van het plein moet de terrassenfunctie van dit deel van
het nieuwe stedelijke plein ondersteunen. Het nieuwe gebouw dat een
grand caféachtige functie moet krijgen moet in ieder geval vrijstaand
zijn. Het pand richt zich op het plein, maar op de begane grond ook op
de Kerkstraat, die de belangrijkste verbinding tussen het
Raadhuisplein en De Kaden gaat vormen. Er moeten geen blinde wanden
ontstaan.
De oostkant van het plein aan de binnenzijde (nu de achterkanten van
boekhandel van der Velde en slijterij Mitra) gaan dienst doen als
echte pleinwand. De nieuwe bebouwing gaat naar voren zodat het huidige
plein kleiner wordt. De winkelfunctie op de begane grond wordt
transparant. De overgang tussen de winkels en de nieuwe woningen
erboven, moet niet al te strak worden vorm gegeven. Vandaar dat op de
tekening te zien is dat delen van de transparante gevels over de
winkelrij hangen. De rooilijn verandert dus boven de winkellaag.
Aan de zuidkant van het plein aan de binnenzijde (de vroegere
Edahwinkel) bestaat uit winkel en mogelijk dag â en avondhoreca op het
maaiveld en de eerste verdieping. Daar bovenop komt een ranke
woontoren van 45 meter hoog. Deze woontoren is in de beeldkwaliteit en
het ontwerp een gewenst contrast met het grand café aan de noordkant
van het plein. De nieuwe woontoren is ook bedoeld als oriëntatiepunt
binnen Drachten.
De westzijde van het plein is nu de bestaande pleinwand (onder meer
Friese Schathuis, Halfords, drogisterij Spoelstra, Scheer en Foppen en
Blokker). De uitstraling en de hoogte van de gevels vragen om meer
uitstraling en kwaliteit. De gemeente werkt aan een
stimuleringsregeling. De details daarvan zijn nog onbekend.
De nieuwbouw aan de kant van de Drift bestaat uit een nieuwe
winkellaag onder de bestaande woongebouwen. Aan weerskanten van deze
buitenkant van project Raadhuisplein (nu het pand van de vroegere
Nieuwe Weme en er tegenover de oude plek van Randstad en restaurant
Triviant) komen pleinwanden met middelhoge bouwhoogtes (tussen 18 en
26 meter). Daarbij moet er absoluut rekening gehouden worden met het
zicht op de kerktoren vanaf de Drift. De winkelpuien worden ook aan
deze zijde transparant van karakter.
totaal vanuit het noordoosten
Totaal vanuit het noordoosten
De nieuwbouw aan de Kerkstraat, dus tussen de achterzijde van de
panden aan de Zuidkade en de noordzijde van het nieuwe complex, komt
dichtbij de Grote Kerk. De gevels moeten daarom vooral rustig en
evenwichtig zijn, zodat de kerk zelf mooi blijft uitkomen.
De nieuwbouw aan het Van Knobelsdorffplein krijgt de uitstraling van
een gesloten bouwblok met een binnengebied. Dat binnengebied is
bedoeld als privé-terrein in combinatie met expeditie, functies en de
ontsluiting van de oude en de nieuwe parkeergarage. Aan de zuidzijde
van het project Raadhuisplein komen woningen die uitkijken op het Van
Knobelsdorffplein. Deze woningen worden ontsloten vanaf het dak van de
toekomstige winkels.
In het hele ontwerp zorgt nieuwbouw er mede voor dat er
hoogteverschillen ontstaan tussen de bestaande en nieuwe bebouwing. De
tussenliggende platte daken worden ingericht als een semi-openbaar
"tweede maaiveld" en wordt dus verblijfsgebied. Het wordt ook de
entree voor bestaande en nieuwe woningen. Dit is een belangrijke
kwaliteit van het project omdat het mogelijkheden geeft om
verschillende typen woningen te gaan ontwikkelen en niet alleen
appartementen. Ook de architectonische uitstraling van de daken wordt
er sterk door verbeterd. In plaats van grote vlakken bitumen
dakbedekking met afvoerpijpjes ontstaat een vriendelijk ontworpen
extra leefruimte.
Planning procedures en tijdelijke huisvesting
Na de inspraak op het beeldkwaliteitsplan dat over richtlijnen over
het gewenste beeld gaat (dus geen eisen zijn) volgen de procedures
rond de aanpassing van het bestemmingsplan en de bouwvergunning voor
het hele project. De verwachting is dat die procedures in het najaar
van 2007 gaan starten.
In diezelfde periode start een ruimtelijke procedure om de huidige
supermarkt en de slijterij van het Raadhuisplein tijdelijk uit te
plaatsen naar het open gebied in het toch nog te renoveren Thalenpark
op de hoek Lange West â Oude Nering. Op deze plek wordt ± 1500 m2
winkelruimte voor de supermarkt en ± 130 m2 voor de slijterij met
nette tijdelijke units gerealiseerd. Het is de bedoeling dat deze
tijdelijke huisvesting halverwege 2008 start. Het is nu nog niet
duidelijk hoe lang die tijdelijke situatie gaat duren.
Andere winkels die nu nog aan het Raadhuisplein zitten worden
tijdelijk geplaatst in de panden langs de Drift van Wibra tot het
voormalige pand van Triviant. De tijdelijke winkels richten zich op de
Drift. Deze tijdelijke huisvesting is gepland vanaf begin 2008.
Planning nieuwbouw
De planning van de nieuwbouw is dat medio 2008 gestart wordt met de
bouw van de eerste fase met daarin de Mediamarkt (vml locatie Edah) en
de winkels langs de oostkant van de binnenzijde Raadhuisplein. Begin
2009 volgt dan de tweede fase in het gebied van de oude Albert Heijn
en de voormalige Nieuwe Weme. Met de derde fase wordt begonnen als de
tweede fase is opgeleverd. Deze derde fase ligt in het gebied waar
eerst de bestaande winkels deels gehuisvest worden (van huidige Wibra
tot en met vml. Triviant).
Oplevering van de eerste fase wordt voorzien voor eind 2009/begin
2010. De tweede fase wordt halverwege 2010 opgeleverd. Daarna is dus
de start van de derde fase. Oplevering daarvan wordt verwacht in de
tweede helft van 2011.
De parkeerkelder wordt ook telkens in deze fasen aangelegd en wordt
dus gaande het project steeds groter.
Gemeente Smallingerland