Gemeente Utrecht


Mondelinge vragen D66 raad 5 juli 2007 over huurcontract De Schalm

Sinds 1997 wordt de ruimte boven de bibliotheek in De Meern (Oranjelaan 12) intensief gebruikt voor velerlei welzijnsactiviteiten ten bate van de bevolking in De Meern en de omliggende nieuwbouwbuurten. Enkele ruimtes zijn zelfs speciaal voor een bepaald doel ingericht. Als ballet- en dansruimte bijvoorbeeld met een speciale vloer en spiegelwanden, die op dit moment succesvol gebruikt wordt door de vele honderden leerlingen van de balletschool Get Motivated, maar ook door de muziekschool of de dansschool Natya-Sudha.
Sinds 1997 treedt Stichting Parochieel Sociaal Cultureel Centrum de Meern "De Schalm" op als onderverhurende organisatie van individuele ruimtes. Deze stichting wil nu zelf het gehele pand Oranjelaan 12 direct van de gemeente Utrecht huren, nadat er eerst een langlopend conflict moest worden uitgesproken m.b.t. de precieze subsidierelatie tussen de gemeente Utrecht en Sociaal Cultureel Centrum De Schalm.

Het contract is zo goed als rond, er zijn echter problemen over de ontbindende bepalingen in het geval van eventuele financiële problemen bij De Schalm.

Het concept-contract stelt het volgende:
"indien de huurder, binnen de looptijd van de overeenkomst, de huur wenst te beëindigen vanwege aantoonbare financiële problemen, zulks ten genoege van de verhuurder, dan is dit mogelijk en zal de overeenkomst worden ontbonden. Huurder blijft echter, in het geval van ontbinding van de overeenkomst, verantwoordelijk voor de indeplaatsstelling van een door de verhuurder geaccepteerde opkomende vervangende huurder. Tot het moment van de indeplaatsstelling is huurder verantwoordelijk en aansprakelijk voor alle plichten die voortvloeien uit deze overeenkomst."

Op basis van dit deel van het door de gemeente Utrecht voorgestelde huurcontract zijn de besprekingen over verhuur van Oranjelaan 12 gestopt, omdat dit voor De Schalm onaanvaardbaar was. En terecht in de ogen van D66. Dat zou betekenen dat de vele gebruikers, jonge leerlingen uit De Meern en aanpalende buurten, van Oranjelaan 12 in feite 'op straat' staan. D66 zou dat een schrijnende, onrechtvaardige en niet wenselijke situatie vinden.

Dit brengt D66 tot de volgende vragen:

1. Vindt het college het wenselijk, nuttig en noodzakelijk dat de activiteiten van De Schalm in Oranjelaan 12 worden voortgezet?
2. Indien u deze vraag positief beantwoordt: hoe wilt u dan bewerkstelligen dat het conflict met De Schalm uit de wereld wordt geholpen?
3. M.b.t. tot het contract zelf: is dit een gebruikelijke bepaling bij verhuur van maatschappelijk vastgoed door de gemeente Utrecht aan niet- commerciële (vrijwilligers)organisaties, die een maatschappelijk doel dienen?
4. Op welke beleidsstukken, al dan niet vastgesteld door de gemeenteraad, berust dit beleid?
5. In het geval dat dit wel een gebruikelijke bepaling zou zijn, is het dan niet een inhoudelijk onjuiste bepaling, omdat dit soort organisaties niet echt thuis zijn op de onroerend goed markt, iets waar de gemeente Utrecht als eigenaar van het pand beter voor is geëquipeerd?
6. Is het redelijk om indien een niet-commerciële organisatie, die een belangrijk maatschappelijk doel dient en die in financiële problemen verkeerd een dergelijke financiële last op te blijven leggen, waardoor mogelijk ook het voortbestaan van andere takken van die organisatie in gevaar komen?
7. Is het college bereid om deze bepaling te wijzigen, in die zin dat zij bijvoorbeeld slechts voor een afgepaalde tijd geldt, waarna de huur van het maatschappelijk vastgoed beëindigd wordt en de gemeente Utrecht zelf voor een andere huurder zorgt?
8. Is het college bereid om een dergelijke bepaling ook te hanteren bij huurcontracten van ander maatschappelijk vastgoed door niet-commerciële organisaties?


---- --