Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Start eerste milieuzone vrachtwagens in Utrecht

02-07-2007

Spreekpunten minister Cramer bij start eerste milieuzone vrachtwagens in Utrecht op 2 juli 2007.

* Felicitaties aan gemeente Utrecht en alle betrokken partijen die dit tot stand hebben gebracht. Niet in laatste plaats ondernemers. Ex aequo met Eindhoven eerste gemeente met milieuzone. Eigenlijk felicitaties richten aan inwoners Utrecht. Want: betere volkgezondheid, betere luchtkwaliteit, betere leefomgeving;
* Doel milieuzone: sterk vervuilende vrachtauto's uit binnensteden weren. Ook stimuleren we hiermee aanschaf schonere generatie vrachtauto's dan wel bevorderen we installeren van roetfilters;
* Waarom milieuzone nu zo belangrijk? Betere luchtkwaliteit van groot belang volksgezondheid. Zwaar verontreinigend vrachtverkeer kan nu geweerd worden. Tevens druk om roetfilters in te bouwen groter. Je mag zone alleen nog in met - in vakjargon - Euro 2 of Euro 3 met een roetfilter dan wel een Euro 4 motor. In 2010 worden de eisen weer verder aangescherpt, en worden Euro 2 en Euro 3 met roetfilter óók geweerd en mag je alleen nog met Euro 4 de zone in. Zit wel nog overgangsperiode van 3 jaar in voor de jongste euro 3 vrachtautos met filter;

* Deze milieuzone eerste feitelijke vertaling convenant Stimulering schone vrachtautos en milieuzonering. Door mijn voorganger, Minister V&W, VNG, 10 Nederlandse gemeenten en stadsgewest Rotterdam getekend;

* Convenant nodig om uniformiteit te brengen binnen alle initiatieven. Denk aan:

1. uniforme toegangseisen;

2. uniformiteit in de ontheffingseisen;
3. gezamenlijke route voor het aanbieden van roetfilters met subsidie en tot slot;

4. het bevorderen van stedelijke distributie maatregelen. Na ondertekening van het convenant is met partijen toegewerkt naar instelling van de zones.

* Convenant en daadwerkelijk instellen milieuzones belangrijk politiek signaal dat overheden verbeteren luchtkwaliteit serieus nemen. Ook bedrijfsleven neemt verantwoordelijkheid. Tevens belangrijk signaal naar Brussel. Tonen wil om aan strenge fijnstofnormen te voldoen;

* In Utrecht invoeren zone goed verlopen. Draagvlak en overeenstemming over grootte van zone en daadwerkelijk invoering. Kan helaas ook anders. In Eindhoven bijvoorbeeld conflict over grootte en overlegproces;

* Overleg en draagvlak natuurlijk essentieel. Soms terechte kritiek, soms sprake van koudwatervrees. Communicatie derhalve basisvoorwaarde succes. Bevoorrading winkels bijvoorbeeld pijnpunt ondernemers. Vaak makkelijk op te lossen. Meeste gemeenten werken met gewenningsperiode. Bovendien veel bedrijven al vrachtautovloot waarin de hele vieze jongens ontbreken. Kunnen derhale gemakkelijk roetfilters ingebouwd worden. Milieuzone vaak oook onderdeel van pakket aan maatregelen die stimulansen beiden aan bedrijfsleven. Denk aan groene golf of flexibiliteit in bevoorradingsmomenten enzovoorts

* Wat is rol Rijksoverheid? We helpen mede-overheden in proces naar vertaling convenant van papier naar praktijk, we geven financiële ondersteuning door bijvoorbeeld subsidies op roetfilters en geld uit rijkspot voor herinrichting stationsgebieden
* In toekomst streven we uiteraard in dialoog met de andere partijen naar verdere uitbouw van het convenant bijvoorbeeld bestelautos;
* Ik sprak al over roetfilters. Spelen een belangrijke rol in het convenant. Mijn ministerie draagt groot deel - 85% - kosten van filter. Krachtig signaal van hoe belangrijk wij dat vinden om verkeersemissies fors terug te schroeven. Ook succes, want inmiddels zes op tien dieselauto's die showroom verlaat, heeft roetfilter;

* Recente uitspraak Europese Hof - geen verplichting betreur ik. Heeft geen invloed op convenant. Ten eerste gaat de uitspraak over personenauto's en ten tweede is een convenant wat anders dan een wettelijke verplichting. Overigens is dit convenant goedgekeurd door Brussel. En tot slot, hebben we het hier over een verkeersbesluit met als uitgangspunt het mileu te verbeteren. Laat onverlet dat ik nog sterker dan voorheen ga inzetten op het vrijwillige spoor;

* Tot slot. Maatregelen hard nodig. Hanteren principe van vervuiler betaalt... Investeringen en milieubaten moeten wel in balans zijn. Realiseren dat terugdringen schadelijke effecten uiteindelijk samenleving behalve winst in volksgezondheid mensen en leefbaarheid steden, ook letterlijk winst oplevert, door minder kosten volksgezondheid. En laten we eerlijk zijn: Een schone lucht komt tenslotte niet uit de hemel vallen, daar moet je wel wat voor doen. En dan telt iedere schone vrachtauto dubbel en dwars mee!;
* Nogmaals, hulde aan Utrecht. Ik hoop en verwacht dat meer milieuzones zullen volgen;

* Dank u wel.