Start eerste milieuzone vrachtwagens in Utrecht
02-07-2007
Spreekpunten minister Cramer bij start eerste milieuzone vrachtwagens
in Utrecht op 2 juli 2007.
* Felicitaties aan gemeente Utrecht en alle betrokken partijen die
dit tot stand hebben gebracht. Niet in laatste plaats ondernemers.
Ex aequo met Eindhoven eerste gemeente met milieuzone. Eigenlijk
felicitaties richten aan inwoners Utrecht. Want: betere
volkgezondheid, betere luchtkwaliteit, betere leefomgeving;
* Doel milieuzone: sterk vervuilende vrachtauto's uit binnensteden
weren. Ook stimuleren we hiermee aanschaf schonere generatie
vrachtauto's dan wel bevorderen we installeren van roetfilters;
* Waarom milieuzone nu zo belangrijk? Betere luchtkwaliteit van
groot belang volksgezondheid. Zwaar verontreinigend vrachtverkeer
kan nu geweerd worden. Tevens druk om roetfilters in te bouwen
groter. Je mag zone alleen nog in met - in vakjargon - Euro 2 of
Euro 3 met een roetfilter dan wel een Euro 4 motor. In 2010 worden
de eisen weer verder aangescherpt, en worden Euro 2 en Euro 3 met
roetfilter óók geweerd en mag je alleen nog met Euro 4 de zone in.
Zit wel nog overgangsperiode van 3 jaar in voor de jongste euro 3
vrachtautos met filter;
* Deze milieuzone eerste feitelijke vertaling convenant Stimulering
schone vrachtautos en milieuzonering. Door mijn voorganger,
Minister V&W, VNG, 10 Nederlandse gemeenten en stadsgewest
Rotterdam getekend;
* Convenant nodig om uniformiteit te brengen binnen alle
initiatieven. Denk aan:
1. uniforme toegangseisen;
2. uniformiteit in de ontheffingseisen;
3. gezamenlijke route voor het aanbieden van roetfilters met
subsidie en tot slot;
4. het bevorderen van stedelijke distributie maatregelen. Na
ondertekening van het convenant is met partijen toegewerkt naar
instelling van de zones.
* Convenant en daadwerkelijk instellen milieuzones belangrijk
politiek signaal dat overheden verbeteren luchtkwaliteit serieus
nemen. Ook bedrijfsleven neemt verantwoordelijkheid. Tevens
belangrijk signaal naar Brussel. Tonen wil om aan strenge
fijnstofnormen te voldoen;
* In Utrecht invoeren zone goed verlopen. Draagvlak en
overeenstemming over grootte van zone en daadwerkelijk invoering.
Kan helaas ook anders. In Eindhoven bijvoorbeeld conflict over
grootte en overlegproces;
* Overleg en draagvlak natuurlijk essentieel. Soms terechte kritiek,
soms sprake van koudwatervrees. Communicatie derhalve
basisvoorwaarde succes. Bevoorrading winkels bijvoorbeeld pijnpunt
ondernemers. Vaak makkelijk op te lossen. Meeste gemeenten werken
met gewenningsperiode. Bovendien veel bedrijven al vrachtautovloot
waarin de hele vieze jongens ontbreken. Kunnen derhale gemakkelijk
roetfilters ingebouwd worden. Milieuzone vaak oook onderdeel van
pakket aan maatregelen die stimulansen beiden aan bedrijfsleven.
Denk aan groene golf of flexibiliteit in bevoorradingsmomenten
enzovoorts
* Wat is rol Rijksoverheid? We helpen mede-overheden in proces naar
vertaling convenant van papier naar praktijk, we geven financiële
ondersteuning door bijvoorbeeld subsidies op roetfilters en geld
uit rijkspot voor herinrichting stationsgebieden
* In toekomst streven we uiteraard in dialoog met de andere partijen
naar verdere uitbouw van het convenant bijvoorbeeld bestelautos;
* Ik sprak al over roetfilters. Spelen een belangrijke rol in het
convenant. Mijn ministerie draagt groot deel - 85% - kosten van
filter. Krachtig signaal van hoe belangrijk wij dat vinden om
verkeersemissies fors terug te schroeven. Ook succes, want
inmiddels zes op tien dieselauto's die showroom verlaat, heeft
roetfilter;
* Recente uitspraak Europese Hof - geen verplichting betreur ik.
Heeft geen invloed op convenant. Ten eerste gaat de uitspraak over
personenauto's en ten tweede is een convenant wat anders dan een
wettelijke verplichting. Overigens is dit convenant goedgekeurd
door Brussel. En tot slot, hebben we het hier over een
verkeersbesluit met als uitgangspunt het mileu te verbeteren. Laat
onverlet dat ik nog sterker dan voorheen ga inzetten op het
vrijwillige spoor;
* Tot slot. Maatregelen hard nodig. Hanteren principe van vervuiler
betaalt... Investeringen en milieubaten moeten wel in balans zijn.
Realiseren dat terugdringen schadelijke effecten uiteindelijk
samenleving behalve winst in volksgezondheid mensen en
leefbaarheid steden, ook letterlijk winst oplevert, door minder
kosten volksgezondheid. En laten we eerlijk zijn: Een schone lucht
komt tenslotte niet uit de hemel vallen, daar moet je wel wat voor
doen. En dan telt iedere schone vrachtauto dubbel en dwars mee!;
* Nogmaals, hulde aan Utrecht. Ik hoop en verwacht dat meer
milieuzones zullen volgen;
* Dank u wel.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer