Royal Friesland Foods
4 juli 2007
Hero neemt Friso Kindervoeding over van Friesland Foods
Hero Nederland BV maakt vandaag bekend dat het Friso Kindervoeding
heeft overgenomen van Koninklijke Friesland Foods NV. Hero koopt het
merk Friso Kindervoeding ("Friso") in de Benelux en de
productformulering van Friso's babyvoedingsproducten. Friso is de
nummer twee in de Nederlandse babyvoedingsmarkt met een marktaandeel
van ruim 24%. Hero neemt de marketing- en salesmedewerkers van Friso
in Nederland in dienst. Friesland Foods blijft de Friso
Kindervoedingproducten produceren.
De internationale focus van Hero is gericht op het produceren van
hoogwaardige voeding in twee hoofdcategorieën: fruit en
baby-/kindervoeding. De overname van Friso door Hero biedt beide
merken meer mogelijkheden om in Nederland te innoveren en te groeien.
Een overnamesom wordt niet bekend gemaakt.
In een groot aantal Europese landen is Hero al actief in baby- en
kindervoeding, waarbij het in een aantal landen zelfs marktleider is,
zoals in Spanje, Turkije en Zweden. Daarnaast heeft Hero onlangs de
nummer twee in de Amerikaanse babyvoedingmarkt, Beech Nut USA,
overgenomen. Door de overname van Friso Kindervoeding kan Hero haar
specialistische kennis en ervaring op het gebied van baby- en
kindervoeding nu ook in Nederland omzetten in nieuwe en vernieuwde
producten.
Friso Kindervoeding past niet langer in de kernactiviteiten van
Friesland Foods. De strategie van Friesland Foods richt zich op
uitbreiding van de kernactiviteiten kaas, lang houdbare en dagverse
zuivel, de uitbouw van activiteiten in groeimarkten en de uitbouw van
wereldwijde ingrediëntenactiviteiten. Daarnaast blijft Friesland Foods
zich in een aantal buitenlandse markten richten op de ontwikkeling en
verkoop van baby- en kindervoedingproducten, ook onder de merknaam
Friso. Friesland Foods blijft actief als leverancier van hoogwaardige
ingrediënten aan producenten van baby- en kindervoeding.
Witte van Cappellen, algemeen directeur van Hero Nederland, noemt het
betreden van de Nederlandse babyvoedingsmarkt een logische stap voor
Hero. "De overname van Friso Kindervoeding past helemaal in de
strategie van ons bedrijf. Het merk Friso heeft een uitstekende
reputatie en is met een marktaandeel van 24% de nummer twee van
Nederland. In een groot aantal Europese landen is Hero al actief in
baby- en kindervoeding, waarbij het in een aantal landen zelfs
marktleider is. Wij zien goede mogelijkheden om onder het Friso-merk
onze internationaal succesvolle babyvoedingsproducten in Nederland te
introduceren."
Friesland Foods is content met Hero als nieuwe eigenaar van Friso:
"Hero is een grote internationale speler op het gebied van
hoogwaardige baby- en kindervoeding en heeft een goede reputatie op
het gebied van onderzoek en ontwikkeling. Daarbij is Hero's
stabiliteit en continuïteit een goede garantie voor de toekomst van
Friso".