Tussentijdse evaluatie Grotestedenbeleid 2005-2009 Breda
Burgemeester en wethouders hebben het Grotestedenbeleid (GSB) voor de
periode 2005 tot en met 2009 tussentijds geëvalueerd.
Uit die evaluatie, de zogenoemde midterm review, blijkt dat Breda goed
op weg is met het realiseren van de afspraken, zoals die in 2005 met
het rijk zijn gemaakt. De meeste doelstellingen zijn gerealiseerd of
worden in 2009 gehaald. De afspraak over het aantal nieuwbouwwoningen
in uitbreidingsgebieden wordt pas na 2009 gehaald. Dit houdt verband
met de vertraging in het woningbouwprogramma rond Teteringen. De
tussentijdse evaluatie is besproken met de betrokken ministeries en
komt dit najaar aan de orde in de commissie Bestuuren de gemeenteraad.
In 2005 zijn doelen en prestaties met het rijk afgesproken op sociaal
gebied en op het gebied van integratie en veiligheid (SIV), stedelijke
vernieuwing (ISV) en economie. De meeste SIV-doelstellingen zijn of
worden eind 2009 gerealiseerd. Zo wordt in de opvang en begeleiding
van mensen met problemen voorzien via onder meer de afgesproken
aantallen plaatsen voor dag- en nachtopvang, crisisopvang en
verslavingszorg. Ook zijn wijkveiligheidsplannen gemaakt voor
woongebieden als Geeren, Belcrum/Spoorbuurt en Oud-Tuinzigt.
Verschillende winkelcentra, waaronder de Bredase binnenstad, hebben
het Keurmerk Veilig Ondernemen gekregen. Over het tegengaan van
overgewicht bij de jeugd tot 19 jaar is nog geen uitspraak te doen. De
nog ontbrekende gegevens komen deze zomer beschikbaar.
Het ziet ernaar uit dat ook de meeste afspraken over stedelijke
vernieuwing gehaald worden, zoals die over het omzetten van huur- in
koopwoningen, te slopen woningen en volledig toegankelijke woningen
voor ouderen. De nieuwbouw van woningen als uitbreiding van de stad
blijft, zoals gezegd, flink achter. De kwaliteit van de (woon)omgeving
vraagt de komende jaren aandacht: bij bodemsaneringen,
geluidssaneringen van woningen en luchtkwaliteit gaat het wel de goede
kant uit, maar het is de vraag of eind 2009 ook de doelen zijn bereikt
rond groenprojecten, verbeterde openbare ruimte en fysieke
voorzieningen voor culturele en sociale activiteiten,bijvoorbeeld
gemeenschapshuizen.
Bij economie is de doelstelling om het aantal delicten tegen bedrijven
met 15% te verminderen inmiddels gehaald en lukt het waarschijnlijk
ook om 40 hectaren bedrijventerrein voor 2009 te herstructureren. Het
gemeentelijk ondernemersloket is inmiddels aangesloten op het
nationaal elektronisch bedrijvenloket en de (semi)publieke
instellingen zijn via breedband met elkaar verbonden. De doelen voor
verbetering van het innovatief vermogen van het bedrijfsleven zijn nog
niet gehaald. Over het onveiligheidsgevoel en de tevredenheid van
ondernemers over de gemeentelijke dienstverlening kan op dit moment
nog niets worden gezegd, omdat de landelijke Benchmark Gemeentelijk
Ondernemingsklimaat pas eind 2007 verschijnt.
Na de zomer verschijnt een landelijk rapport over de resultaten van de
midterm review in alle steden gezamenlijk. In de eerste helft van 2010
vindt per stad een eindverantwoording plaats. Dan moet ook Breda laten
zien in hoeverre het Grotestedenbeleid is gerealiseerd. Is dat op
onderdelen niet gelukt, dan wordt bepaald wat daarvan de oorzaken
zijn. Als die de stad kunnen worden aangerekend, dan bestaat de kans
dat Breda de verstrekte subsidie (deels) moet terugbetalen. Maar daar
ziet het niet naar uit.
Doel van het GSB is: aantrekkelijk ingerichte, veilige steden,
economisch vitaal, met goede vestigingslocaties, een stevige sociale
samenhang en werk voor wie dat zoekt. Om dat te kunnen bereiken, heeft
Breda subsidie van het rijk gehad. Behalve Breda hebben ook de andere
30 grote steden in Nederland (de G27 en de G4) een tussentijdse
evaluatie opgesteld.
Breda, 4 juli 2007
Te downloaden:
* GSB-MonitorBredaPrestatiedoelstellingenDefinitief20070626.pdf
Gemeente Breda