Mercedes-Benz C 63 AMG: een C-Klasse als geen ander
(7/4/2007)
In de races van het Duitse toerwagenkampioenschap DTM behaalt de
nieuwe AMG Mercedes-Benz C-Klasse het ene succes na het andere. Nu
maakt de straatversie zijn opwachting: de nieuwe C 63 AMG. De
6,3-liter AMG V8-motor levert een vermogen van 336 kW/457 pk en een
maximum koppel van 600 Nm, de absolute top in zijn segment.
Hiermee accelereert de C 63 AMG van 0-100 km/u in 4,5 seconden. De
topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. Met de geheel nieuwe vooras, de
snelheidsafhankelijke AMG sportstuurinrichting en het nieuwe ESP met
drie standen zorgt het AMG sportonderstel voor rijplezier van het
hoogste niveau en uitstekende handling. Het uitgesproken ontwerp, het
sportieve interieur, maar ook zijn geschiktheid voor alledaags gebruik
maken van de C 63 AMG een unieke auto die topprestaties levert. De
levering start begin 2008.
Met de nieuwe C 63 AMG zet Mercedes-AMG GmbH een nieuwe mijlpaal bij
het 40-jarig bestaan van de onderneming. Het nieuwe V8-vlaggenschip is
de vijfde generatie van de AMG C-Klasse, waarvan de stamboom begon met
de C 36 AMG in 1993, de eerste auto die ontstond als resultaat van een
joint-venture tussen het toenmalige Daimler-Benz en AMG.
Al op het eerste gezicht maakt de C 63 AMG indruk. De nieuw
vormgegeven motorkap met zijn prominente âpowerdomesâ beschermt de
door AMG ontwikkelde 6,3-liter V8-motor, die met zijn cilinderinhoud
van 6.208 cm3 goed is voor een vermogen van maar liefst 336 kW/457 pk
bij een toerental van 6.800 omw./min. Daarmee zit de C 63 AMG al heel
dichtbij de naar schatting 470 pk van de AMG Mercedes-Benz C-Klasse
raceauto die in de DTM wordt ingezet. De
pk-/gewichtsverhouding is al even gunstig met slechts 3,6 kg per pk.
Ook het koppel van de V8-motor kan nagenoeg iedere vergelijking aan.
Het maximum koppel van 600 Nm bij 5.000 omw./min. is de topwaarde in
het segment en de koppelkromme is mooi vlak: van 2.000 tot 6.250
omw./min. is er altijd meer dan 500 Nm beschikbaar. Dat zorgt voor een
krachtige acceleratie in ieder toerenbereik.
V8-motor met volbloed racetechnologie en speciaal uitlaatgeluid
De in 2005 gepresenteerde V8-motor wordt inmiddels in tal van
AMG-autoâs toegepast en blinkt uit door zijn volbloed racetechnologie.
De verticale plaatsing van de in- en uitlaatkanalen zorgt voor een
perfecte stroming van en naar de cilinders. Het inlaatspruitstuk is
gemaakt van magnesium en is voorzien van twee ingebouwde gaskleppen.
Andere speciale kenmerken van de high-tech-machine zijn de variabele
kleptiming, de vierkleppentechnologie met schotelklepstoters, de
stevige aluminium krukkast en de TWAS-coating op de
contactoppervlakken van de cilinders, die zorgt voor minder weerstand.
De AMG-V8-motor blinkt uit door zijn directe respons en zijn enorme
trekkracht. Dankzij de grote cilinderinhoud is het koppel zoân 30
procent groter dan bij vergelijkbare autoâs in deze klasse. De
elektronisch geregelde brandstoftoevoer draagt eveneens bij aan het
uitgesproken dynamische karakter en de snelle reactie op het
gaspedaal. Met het sportieve AMG geluid, dat werd gecomponeerd tijdens
een reeks geavanceerde tests, biedt de krachtige achtcilinder uit
Affalterbach de unieke sensatie van een hoogtoerige atmosferische
motor, een hoor- en voelbare belevenis bij lage, gemiddelde of
hoge toerentallen.
Met het oog op betrouwbaarheid heeft de C 63 AMG een bijzonder
efficiënt waterkoelsysteem en grote koelers voor de olie van de motor
en de versnellingsbak. Deze koelers, geplaatst achter de grote
openingen aan de voorkant van de auto, zorgen ervoor dat de
bedrijfstemperatuur niet te hoog oploopt, zelfs onder extreme
omstandigheden zoals op een circuit.
Zoals alle AMG topmotoren wordt de AMG 6,3-liter V8-motor gebouwd in
de AMG motorenassemblage volgens het traditionele principe âéén man,
één motorâ.
Dit betekent dat één technicus volledig verantwoordelijk is voor het
met de hand assembleren van een volledige V8-motor volgens de
strengste kwaliteitsnormen. Daarvoor staat hij garant met zijn
handtekening, die op de AMG motorbadge is ingegraveerd.
AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC met tussengasfunctie
De krachtige achtcilindermotor vindt een perfecte partner in de vorm
van de AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC transmissie. Met stuurschakeling
en drie verschillende standen is de zeventraps automatische
transmissie perfect toegespitst op zowel een sportieve rijstijl als
een meer comfortabel rijgedrag. De drie verschillende
schakelprogrammaâs âSâ voor sport, âCâ voor comfort en âMâ voor manual
ofte wel handbediend, onderscheiden zich van elkaar door de
karakteristiek en de snelheid waarmee wordt geschakeld. Zo wordt er in
de S-stand 30 procent sneller geschakeld dan in de C-stand, in de
M-stand zelfs 50 procent sneller dan in het C-programma. Het gewenste
programma kan met een druk op de knop worden gekozen.
Als eerste AMG auto beschikt de nieuwe C 63 AMG over een
tussengasfunctie bij het terugschakelen. Dit versterkt niet alleen de
beleving van de bestuurder, het versnelt ook de reactietijd van de
motor en komt vooral tot zijn recht wanneer er op een circuit moet
worden geremd voor bochten.
Aangepaste vooras met 35 millimeter grotere spoorbreedte
De C 63 AMG dankt zijn uitstekende rijeigenschappen aan het AMG
sportonderstel en aan de nieuw ontworpen vooras die op drie punten is
bevestigd. De stevige constructie van de veren en de gasgevulde
schokdempers zorgt voor een optimale wegligging en onderdrukking van
ongewenste bewegingen van de carrosserie wanneer bochten vlot worden
genomen. De spoorbreedte is 35 millimeter groter, zichtbaar door de
bredere wielkasten, en draagt daardoor bij aan minder dynamische
wiellast in bochten.
De bevestiging van de wielen aan de vooras is ook aanzienlijk
verstevigd, waardoor het sturen een stuk preciezer wordt. Ook de
remweg is hierdoor verkort, want zelfs onder hoge belasting reageren
de remmen directer.
Door al deze aanpassingen kunnen bochten met de C 63 AMG met
aanmerkelijk hogere snelheiden worden genomen. Een grotere
torsiestabilisator en nieuwe hoofdlagers zorgen voor nog meer
stabiliteit en precisie. Dat is ook merkbaar in de besturing. De
snelheidsafhankelijke AMG sportstuurinrichting heeft een
stuurverhouding van 13,5 : 1, maar voelt directer aan doordat het
zogeheten rolcentrum op de vooras is verplaatst. Ook de
stuurkarakteristiek is aangepast.
Niet alleen de vooras, ook de onafhankelijke multilink-ophanging van
de achterwielen onderging wijzigingen. De spoorbreedte achter nam toe
met twaalf millimeter en het camber werd vergroot voor betere
rijeigenschappen in bochten. De aandrijfassen en lagers werden
verstevigd.
Het geheel nieuw ontwikkelde AMG sportonderstel combineert uitstekende
rijeigenschappen met het comfort voor lange afstanden dat van een
Mercedes-Benz mag worden verwacht, waardoor de C 63 AMG de
karakteristieke eigenschappen van een echte AMG vertoont.
18-inch lichtmetalen AMG velgen standaard; 19 inch als optie
De C 63 AMG is standaard voorzien van nieuwe 18-inch lichtmetalen
vijfspaaks AMG velgen. De velgen in de maat 8,0 x 18 voor en 8,5 x 18
achter zijn uitgevoerd in titaniumgrijs. Brede banden in de maat
235/40 R 18 voor en 255/35 R 18 achter zorgen voor uitstekend
wegcontact. Voor nog meer dynamiek kan worden gekozen voor de als
optie leverbare 19-inch AMG multispaakvelgen. Hier gelden de volgende
maten: 8,0 x 19 met 235/35 R 19 banden voor en 9,0 x 19 met 255/30 R
19 banden achter.
Ruim bemeten AMG remsysteem
Zelfventilerende en geperforeerde schijfremmen bevinden zich rondom
achter de spaken van de AMG velgen. De reminrichting voor heeft
schijven van 360 x 36 millimeter met vaste remklauwen en zes zuigers.
Op de achterwielen zijn remschijven van 26 millimeter dik en met een
doorsnede van 330 millimeter gemonteerd, met remklauwen met vier
zuigers. Het AMG remsysteem is uiterst gevoelig en zeer goed bestand
tegen fading.
Drietraps ESP met sportfunctie nieuw in de C 63 AMG
Het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP is speciaal aangepast aan
de dynamiek en de prestaties van de C 63 AMG, het eerste AMG model dat
is voorzien van drietraps ESP met sportfunctie. Dit systeem biedt drie
verschillende standen en is een logische doorontwikkeling van AMGâs
ESP-filosofie. De ESP-toets op de middenconsole laat de bestuurder
kiezen uit drie standen: âESP ONâ, âESP SPORTâ en âESP OFFâ. De
gekozen stand wordt getoond in het centrale display op het dashboard.
Bij de stand âESP ONâ worden wanneer de auto instabiel wordt, een of
meer wielen afgeremd, terwijl de trekkracht van de motor wordt
verminderd. Bij het kort indrukken van de ESP-knop wordt de stand âESP
SPORTâ geactiveerd. Hierbij grijpt het systeem pas later in bij over-
of onderstuur, hetgeen betekent dat de bestuurder van de C 63 AMG kan
genieten van veel meer actief rijplezier. De normale ESP-functie wordt
weer geactiveerd wanneer het rempedaal wordt ingedrukt.
Het langer vasthouden van de ESP-knop activeert de stand âESP OFFâ. Er
wordt niet meer ingegrepen bij instabiliteit, waardoor het rijplezier
nog verder toeneemt. Deze stand is echter alleen zinvol voor ervaren
bestuurders op een afgesloten circuit. Ook bij deze stand wordt de
normale werking van ESP weer geactiveerd door het intrappen van het
rempedaal.
De tractiecontrole werkt bij alle ESP-standen. Wanneer één van de
wielen dreigt door te slippen, wordt het desbetreffende wiel afgeremd
om het effect van een mechanisch sperdifferentieel te bereiken.
Hierdoor wordt de kracht van de motor optimaal overgebracht op het
wegdek.
Carrosserieontwerp markanter dan ooit
Niet alleen in technisch opzicht, ook in visuele zin onderscheidt de
nieuwe C 63 AMG zich meer dan zijn voorgangers van de standaard
C-Klasse. Aan de voorkant springt de nieuwe motorkap met de markante
âpowerdomesâ in het oog, evenals de kenmerkende AMG-grille met een in
het midden geplaatste Mercedes-Benz ster en twee lamellen met
chromen inzetstukken. De honingraatstructuur van de grille komt terug
in de grote luchtinlaten aan de voorkant, die deel uitmaken van de
voor AMG typerende carrosseriestyling. De mistlampen met chromen
randen hebben hun eigen plaats en benadrukken samen met de verbrede
wielkasten de breedte van de auto.
De luchtopeningen aan de zijkant van de voorbumper zijn voor het
uitstromen van warme lucht van de oliekoelers. Wanneer de C 63 AMG
wordt besteld met de als optie leverbare bi-xenon-koplampen of met het
Intelligent Light System, dan zijn de koplampen donker getint.
Krachtige stijlkenmerken aan de zijkant zijn de 18-inch lichtmetalen
AMG velgen, de harmonieus geïntegreerde â6.3 AMGâ badges op de
voorspatborden en de AMG zijskirts. Aan de achterkant vallen de
standaard LED-achterlichten op, de AMG achterbumper met zwart
diffuser-inzetstuk en drie diffuser-vinnen, alsmede het AMG
sportuitlaatsysteem met twee dubbele chromen einddempers. De AMG
achterspoiler op de kofferklep zorgt voor minder opwaartse kracht en
verbetert de handling en stabiliteit bij hoge snelheden.
AMG interieur met nieuwe sportstoelen en sportstuurwiel
Ook in het interieur van de C 63 AMG ligt de nadruk op sportiviteit,
met speciale AMG sportstoelen die voor het eerst zijn voorzien van
geïntegreerde hoofdsteunen. De stoelen zijn niet alleen nieuw
ontworpen, met dwarsgeplaatste verstevigingsbuizen en AMG opschrift,
ze hebben ook een verstelbare rugleuning met instelbare zij- en
lendensteun. De standaardafwerking is een combinatie van handgemaakt
ARTICO-leer en AMG bekleding, naar keuze in het zwart of grijs. Als
optie kan het interieur ook worden afgewerkt met zeer hoogwaardig leer
in zwart, grijs, of een combinatie van zwart en saharabeige. Het
nieuwe driespaaks AMG sportstuurwiel met een diameter van 365
millimeter en een afgevlakte onderkant staat garant voor perfecte
besturing. De bovenrand is bekleed met geperforeerd leer; aan het
stuur zijn twee zilverkleurige AMG hendels voor de stuurschakeling van
de transmissie bevestigd.
AMG hoofdmenu met diverse indicatiefuncties
Het karakteristieke AMG instrumentenpaneel is uitgevoerd met nieuw
ontworpen meters, specifieke AMG opschriften en een nieuwe weergave in
het donker. Opvallende details zijn de schaal van de snelheidsmeter,
die tot maar liefst 320 km/u loopt, de AMG opschriften, de rode
naalden en het â6.3 V8â-logo in de toerenteller. Het AMG hoofdmenu van
het centrale display biedt toegang tot diverse indicatiefuncties,
waarbij de standen âWarm Upâ, âSet Upâ en âRACEâ kunnen worden
geactiveerd met behulp van knoppen op het AMG sportstuurwiel. âWarm
Upâ toont de temperatuur van motorolie en koelvloeistof en âSet Upâ
verschaft informatie over de actueel geactiveerde stand van het ESP en
de schakelmodus âSâ, âCâ of âMâ. De âRACEâ-stand biedt toegang tot de
RACETIMER, waarmee rondetijden op een circuit kunnen worden gemeten.
Ontwikkeling en ontwerp van de C 63 AMG
Het ontwikkelen van een nieuwe auto is een complex proces, en dat
geldt zeker voor de nieuwe Mercedes-Benz C 63 AMG, waarvoor de
conceptfase al in 2004 begon.
Allereerst ontstond er een digitaal model, waarbij de motor, het
koelsysteem, de brandstoftoevoer, de transmissie en de assen werden
gekoppeld aan de carrosserie om te testen in hoeverre zoân auto
inderdaad gebouwd zou kunnen worden. In het voorjaar van 2005 werden
de eerste modellen in schaal 1:4 vervaardigd op basis van tekeningen
en computerbeelden. De eerste test- en ontwikkelingsautoâs ontstonden
op basis van het voorgangermodel, de C 55 AMG. Zo konden wezenlijke
componenten zoals de aandrijflijn, de remmen en de assen al worden
getest. Met behulp van moderne meettechnieken werden elementen zoals
de temperatuur van motorolie, koelvloeistof en remschijven in de gaten
gehouden. Er werd echter bijvoorbeeld ook gekeken naar de rondetijden
op de Nürburgring-Nordschleife en naar speciale manoeuvres, om
verschillende asconfiguraties met elkaar te kunnen vergelijken.
Tegelijkertijd werd de carrosserie van de C 63 AMG aan uitvoerige
aërodynamicatests onderworpen alvorens het uiteindelijke ontwerp werd
goedgekeurd.
Nadat in de herfst van 2005 groen licht was gegeven voor het concept,
werden de eerste volledige prototypes van de C 63 AMG geproduceerd. Er
ontstond ook een digitaal prototype. Dankzij computersimulaties waren
de eerste âechteâ prototypes al in een vergevorderd stadium toen ze
voor het eerst reden. De simulaties hadden betrekking op de
voornaamste functies van de auto, zoals handling, motor en
aandrijflijn, duurzaamheid van de carrosserie, wielophanging, passieve
veiligheid, de thermische eigenschappen van de motor, de prestaties en
het verbruik.
Van Affalterbach naar elke klimaatzone op aarde
Het uitgebreide ontwikkelings- en testprogramma van de C 63 AMG
volgens de strenge eigen normen van AMG begon in de zomer van 2005. In
de daaropvolgende periode werden zoân 20 autoâs vanuit het
hoofdkwartier van Mercedes-AMG GmbH in Affalterbach over de hele
wereld gezonden om aan tests in elke klimaatzone te worden
onderworpen.
Testen, analyseren en optimaliseren, dat is het motto van de AMG
specialisten om de gestelde doelen te realiseren. Ook vond er een
voortdurende uitwisseling plaats tussen de ontwerp- en
ontwikkelingsafdeling, om ervoor te zorgen dat elke benodigde
technische wijziging ook werd meegenomen in het ontwerpproces.
AutoRai