AutoRai

Mercedes-Benz C 63 AMG: een C-Klasse als geen ander

(7/4/2007)
In de races van het Duitse toerwagenkampioenschap DTM behaalt de nieuwe AMG Mercedes-Benz C-Klasse het ene succes na het andere. Nu maakt de straatversie zijn opwachting: de nieuwe C 63 AMG. De 6,3-liter AMG V8-motor levert een vermogen van 336 kW/457 pk en een maximum koppel van 600 Nm, de absolute top in zijn segment.

Hiermee accelereert de C 63 AMG van 0-100 km/u in 4,5 seconden. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. Met de geheel nieuwe vooras, de snelheidsafhankelijke AMG sportstuurinrichting en het nieuwe ESP met drie standen zorgt het AMG sportonderstel voor rijplezier van het hoogste niveau en uitstekende handling. Het uitgesproken ontwerp, het sportieve interieur, maar ook zijn geschiktheid voor alledaags gebruik maken van de C 63 AMG een unieke auto die topprestaties levert. De levering start begin 2008.

Met de nieuwe C 63 AMG zet Mercedes-AMG GmbH een nieuwe mijlpaal bij het 40-jarig bestaan van de onderneming. Het nieuwe V8-vlaggenschip is de vijfde generatie van de AMG C-Klasse, waarvan de stamboom begon met de C 36 AMG in 1993, de eerste auto die ontstond als resultaat van een joint-venture tussen het toenmalige Daimler-Benz en AMG.

Al op het eerste gezicht maakt de C 63 AMG indruk. De nieuw vormgegeven motorkap met zijn prominente âpowerdomesâ beschermt de door AMG ontwikkelde 6,3-liter V8-motor, die met zijn cilinderinhoud van 6.208 cm3 goed is voor een vermogen van maar liefst 336 kW/457 pk bij een toerental van 6.800 omw./min. Daarmee zit de C 63 AMG al heel dichtbij de naar schatting 470 pk van de AMG Mercedes-Benz C-Klasse raceauto die in de DTM wordt ingezet. De pk-/gewichtsverhouding is al even gunstig met slechts 3,6 kg per pk. Ook het koppel van de V8-motor kan nagenoeg iedere vergelijking aan.

Het maximum koppel van 600 Nm bij 5.000 omw./min. is de topwaarde in het segment en de koppelkromme is mooi vlak: van 2.000 tot 6.250 omw./min. is er altijd meer dan 500 Nm beschikbaar. Dat zorgt voor een krachtige acceleratie in ieder toerenbereik.

V8-motor met volbloed racetechnologie en speciaal uitlaatgeluid De in 2005 gepresenteerde V8-motor wordt inmiddels in tal van AMG-autoâs toegepast en blinkt uit door zijn volbloed racetechnologie. De verticale plaatsing van de in- en uitlaatkanalen zorgt voor een perfecte stroming van en naar de cilinders. Het inlaatspruitstuk is gemaakt van magnesium en is voorzien van twee ingebouwde gaskleppen. Andere speciale kenmerken van de high-tech-machine zijn de variabele kleptiming, de vierkleppentechnologie met schotelklepstoters, de stevige aluminium krukkast en de TWAS-coating op de contactoppervlakken van de cilinders, die zorgt voor minder weerstand.

De AMG-V8-motor blinkt uit door zijn directe respons en zijn enorme trekkracht. Dankzij de grote cilinderinhoud is het koppel zoân 30 procent groter dan bij vergelijkbare autoâs in deze klasse. De elektronisch geregelde brandstoftoevoer draagt eveneens bij aan het uitgesproken dynamische karakter en de snelle reactie op het gaspedaal. Met het sportieve AMG geluid, dat werd gecomponeerd tijdens een reeks geavanceerde tests, biedt de krachtige achtcilinder uit Affalterbach de unieke sensatie van een hoogtoerige atmosferische motor, een hoor- en voelbare belevenis bij lage, gemiddelde of hoge toerentallen.

Met het oog op betrouwbaarheid heeft de C 63 AMG een bijzonder efficiënt waterkoelsysteem en grote koelers voor de olie van de motor en de versnellingsbak. Deze koelers, geplaatst achter de grote openingen aan de voorkant van de auto, zorgen ervoor dat de bedrijfstemperatuur niet te hoog oploopt, zelfs onder extreme omstandigheden zoals op een circuit.

Zoals alle AMG topmotoren wordt de AMG 6,3-liter V8-motor gebouwd in de AMG motorenassemblage volgens het traditionele principe âéén man, één motorâ.

Dit betekent dat één technicus volledig verantwoordelijk is voor het met de hand assembleren van een volledige V8-motor volgens de strengste kwaliteitsnormen. Daarvoor staat hij garant met zijn handtekening, die op de AMG motorbadge is ingegraveerd.

AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC met tussengasfunctie De krachtige achtcilindermotor vindt een perfecte partner in de vorm van de AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC transmissie. Met stuurschakeling en drie verschillende standen is de zeventraps automatische transmissie perfect toegespitst op zowel een sportieve rijstijl als een meer comfortabel rijgedrag. De drie verschillende schakelprogrammaâs âSâ voor sport, âCâ voor comfort en âMâ voor manual ofte wel handbediend, onderscheiden zich van elkaar door de karakteristiek en de snelheid waarmee wordt geschakeld. Zo wordt er in de S-stand 30 procent sneller geschakeld dan in de C-stand, in de M-stand zelfs 50 procent sneller dan in het C-programma. Het gewenste programma kan met een druk op de knop worden gekozen.

Als eerste AMG auto beschikt de nieuwe C 63 AMG over een tussengasfunctie bij het terugschakelen. Dit versterkt niet alleen de beleving van de bestuurder, het versnelt ook de reactietijd van de motor en komt vooral tot zijn recht wanneer er op een circuit moet worden geremd voor bochten.

Aangepaste vooras met 35 millimeter grotere spoorbreedte De C 63 AMG dankt zijn uitstekende rijeigenschappen aan het AMG sportonderstel en aan de nieuw ontworpen vooras die op drie punten is bevestigd. De stevige constructie van de veren en de gasgevulde schokdempers zorgt voor een optimale wegligging en onderdrukking van ongewenste bewegingen van de carrosserie wanneer bochten vlot worden genomen. De spoorbreedte is 35 millimeter groter, zichtbaar door de bredere wielkasten, en draagt daardoor bij aan minder dynamische wiellast in bochten.

De bevestiging van de wielen aan de vooras is ook aanzienlijk verstevigd, waardoor het sturen een stuk preciezer wordt. Ook de remweg is hierdoor verkort, want zelfs onder hoge belasting reageren de remmen directer.

Door al deze aanpassingen kunnen bochten met de C 63 AMG met aanmerkelijk hogere snelheiden worden genomen. Een grotere torsiestabilisator en nieuwe hoofdlagers zorgen voor nog meer stabiliteit en precisie. Dat is ook merkbaar in de besturing. De snelheidsafhankelijke AMG sportstuurinrichting heeft een stuurverhouding van 13,5 : 1, maar voelt directer aan doordat het zogeheten rolcentrum op de vooras is verplaatst. Ook de stuurkarakteristiek is aangepast.

Niet alleen de vooras, ook de onafhankelijke multilink-ophanging van de achterwielen onderging wijzigingen. De spoorbreedte achter nam toe met twaalf millimeter en het camber werd vergroot voor betere rijeigenschappen in bochten. De aandrijfassen en lagers werden verstevigd.

Het geheel nieuw ontwikkelde AMG sportonderstel combineert uitstekende rijeigenschappen met het comfort voor lange afstanden dat van een Mercedes-Benz mag worden verwacht, waardoor de C 63 AMG de karakteristieke eigenschappen van een echte AMG vertoont.

18-inch lichtmetalen AMG velgen standaard; 19 inch als optie De C 63 AMG is standaard voorzien van nieuwe 18-inch lichtmetalen vijfspaaks AMG velgen. De velgen in de maat 8,0 x 18 voor en 8,5 x 18 achter zijn uitgevoerd in titaniumgrijs. Brede banden in de maat 235/40 R 18 voor en 255/35 R 18 achter zorgen voor uitstekend wegcontact. Voor nog meer dynamiek kan worden gekozen voor de als optie leverbare 19-inch AMG multispaakvelgen. Hier gelden de volgende maten: 8,0 x 19 met 235/35 R 19 banden voor en 9,0 x 19 met 255/30 R 19 banden achter.

Ruim bemeten AMG remsysteem
Zelfventilerende en geperforeerde schijfremmen bevinden zich rondom achter de spaken van de AMG velgen. De reminrichting voor heeft schijven van 360 x 36 millimeter met vaste remklauwen en zes zuigers. Op de achterwielen zijn remschijven van 26 millimeter dik en met een doorsnede van 330 millimeter gemonteerd, met remklauwen met vier zuigers. Het AMG remsysteem is uiterst gevoelig en zeer goed bestand tegen fading.

Drietraps ESP met sportfunctie nieuw in de C 63 AMG Het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP is speciaal aangepast aan de dynamiek en de prestaties van de C 63 AMG, het eerste AMG model dat is voorzien van drietraps ESP met sportfunctie. Dit systeem biedt drie verschillende standen en is een logische doorontwikkeling van AMGâs ESP-filosofie. De ESP-toets op de middenconsole laat de bestuurder kiezen uit drie standen: âESP ONâ, âESP SPORTâ en âESP OFFâ. De gekozen stand wordt getoond in het centrale display op het dashboard.

Bij de stand âESP ONâ worden wanneer de auto instabiel wordt, een of meer wielen afgeremd, terwijl de trekkracht van de motor wordt verminderd. Bij het kort indrukken van de ESP-knop wordt de stand âESP SPORTâ geactiveerd. Hierbij grijpt het systeem pas later in bij over- of onderstuur, hetgeen betekent dat de bestuurder van de C 63 AMG kan genieten van veel meer actief rijplezier. De normale ESP-functie wordt weer geactiveerd wanneer het rempedaal wordt ingedrukt.

Het langer vasthouden van de ESP-knop activeert de stand âESP OFFâ. Er wordt niet meer ingegrepen bij instabiliteit, waardoor het rijplezier nog verder toeneemt. Deze stand is echter alleen zinvol voor ervaren bestuurders op een afgesloten circuit. Ook bij deze stand wordt de normale werking van ESP weer geactiveerd door het intrappen van het rempedaal.

De tractiecontrole werkt bij alle ESP-standen. Wanneer één van de wielen dreigt door te slippen, wordt het desbetreffende wiel afgeremd om het effect van een mechanisch sperdifferentieel te bereiken. Hierdoor wordt de kracht van de motor optimaal overgebracht op het wegdek.

Carrosserieontwerp markanter dan ooit
Niet alleen in technisch opzicht, ook in visuele zin onderscheidt de nieuwe C 63 AMG zich meer dan zijn voorgangers van de standaard C-Klasse. Aan de voorkant springt de nieuwe motorkap met de markante âpowerdomesâ in het oog, evenals de kenmerkende AMG-grille met een in het midden geplaatste Mercedes-Benz ster en twee lamellen met chromen inzetstukken. De honingraatstructuur van de grille komt terug in de grote luchtinlaten aan de voorkant, die deel uitmaken van de voor AMG typerende carrosseriestyling. De mistlampen met chromen randen hebben hun eigen plaats en benadrukken samen met de verbrede wielkasten de breedte van de auto.

De luchtopeningen aan de zijkant van de voorbumper zijn voor het uitstromen van warme lucht van de oliekoelers. Wanneer de C 63 AMG wordt besteld met de als optie leverbare bi-xenon-koplampen of met het Intelligent Light System, dan zijn de koplampen donker getint.

Krachtige stijlkenmerken aan de zijkant zijn de 18-inch lichtmetalen AMG velgen, de harmonieus geïntegreerde â6.3 AMGâ badges op de voorspatborden en de AMG zijskirts. Aan de achterkant vallen de standaard LED-achterlichten op, de AMG achterbumper met zwart diffuser-inzetstuk en drie diffuser-vinnen, alsmede het AMG sportuitlaatsysteem met twee dubbele chromen einddempers. De AMG achterspoiler op de kofferklep zorgt voor minder opwaartse kracht en verbetert de handling en stabiliteit bij hoge snelheden.

AMG interieur met nieuwe sportstoelen en sportstuurwiel Ook in het interieur van de C 63 AMG ligt de nadruk op sportiviteit, met speciale AMG sportstoelen die voor het eerst zijn voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen. De stoelen zijn niet alleen nieuw ontworpen, met dwarsgeplaatste verstevigingsbuizen en AMG opschrift, ze hebben ook een verstelbare rugleuning met instelbare zij- en lendensteun. De standaardafwerking is een combinatie van handgemaakt ARTICO-leer en AMG bekleding, naar keuze in het zwart of grijs. Als optie kan het interieur ook worden afgewerkt met zeer hoogwaardig leer in zwart, grijs, of een combinatie van zwart en saharabeige. Het nieuwe driespaaks AMG sportstuurwiel met een diameter van 365 millimeter en een afgevlakte onderkant staat garant voor perfecte besturing. De bovenrand is bekleed met geperforeerd leer; aan het stuur zijn twee zilverkleurige AMG hendels voor de stuurschakeling van de transmissie bevestigd.

AMG hoofdmenu met diverse indicatiefuncties
Het karakteristieke AMG instrumentenpaneel is uitgevoerd met nieuw ontworpen meters, specifieke AMG opschriften en een nieuwe weergave in het donker. Opvallende details zijn de schaal van de snelheidsmeter, die tot maar liefst 320 km/u loopt, de AMG opschriften, de rode naalden en het â6.3 V8â-logo in de toerenteller. Het AMG hoofdmenu van het centrale display biedt toegang tot diverse indicatiefuncties, waarbij de standen âWarm Upâ, âSet Upâ en âRACEâ kunnen worden geactiveerd met behulp van knoppen op het AMG sportstuurwiel. âWarm Upâ toont de temperatuur van motorolie en koelvloeistof en âSet Upâ verschaft informatie over de actueel geactiveerde stand van het ESP en de schakelmodus âSâ, âCâ of âMâ. De âRACEâ-stand biedt toegang tot de RACETIMER, waarmee rondetijden op een circuit kunnen worden gemeten.

Ontwikkeling en ontwerp van de C 63 AMG
Het ontwikkelen van een nieuwe auto is een complex proces, en dat geldt zeker voor de nieuwe Mercedes-Benz C 63 AMG, waarvoor de conceptfase al in 2004 begon.

Allereerst ontstond er een digitaal model, waarbij de motor, het koelsysteem, de brandstoftoevoer, de transmissie en de assen werden gekoppeld aan de carrosserie om te testen in hoeverre zoân auto inderdaad gebouwd zou kunnen worden. In het voorjaar van 2005 werden de eerste modellen in schaal 1:4 vervaardigd op basis van tekeningen en computerbeelden. De eerste test- en ontwikkelingsautoâs ontstonden op basis van het voorgangermodel, de C 55 AMG. Zo konden wezenlijke componenten zoals de aandrijflijn, de remmen en de assen al worden getest. Met behulp van moderne meettechnieken werden elementen zoals de temperatuur van motorolie, koelvloeistof en remschijven in de gaten gehouden. Er werd echter bijvoorbeeld ook gekeken naar de rondetijden op de Nürburgring-Nordschleife en naar speciale manoeuvres, om verschillende asconfiguraties met elkaar te kunnen vergelijken. Tegelijkertijd werd de carrosserie van de C 63 AMG aan uitvoerige aërodynamicatests onderworpen alvorens het uiteindelijke ontwerp werd goedgekeurd.

Nadat in de herfst van 2005 groen licht was gegeven voor het concept, werden de eerste volledige prototypes van de C 63 AMG geproduceerd. Er ontstond ook een digitaal prototype. Dankzij computersimulaties waren de eerste âechteâ prototypes al in een vergevorderd stadium toen ze voor het eerst reden. De simulaties hadden betrekking op de voornaamste functies van de auto, zoals handling, motor en aandrijflijn, duurzaamheid van de carrosserie, wielophanging, passieve veiligheid, de thermische eigenschappen van de motor, de prestaties en het verbruik.

Van Affalterbach naar elke klimaatzone op aarde Het uitgebreide ontwikkelings- en testprogramma van de C 63 AMG volgens de strenge eigen normen van AMG begon in de zomer van 2005. In de daaropvolgende periode werden zoân 20 autoâs vanuit het hoofdkwartier van Mercedes-AMG GmbH in Affalterbach over de hele wereld gezonden om aan tests in elke klimaatzone te worden onderworpen.

Testen, analyseren en optimaliseren, dat is het motto van de AMG specialisten om de gestelde doelen te realiseren. Ook vond er een voortdurende uitwisseling plaats tussen de ontwerp- en ontwikkelingsafdeling, om ervoor te zorgen dat elke benodigde technische wijziging ook werd meegenomen in het ontwerpproces.