SEAT Altea Freetrack in detail
(7/3/2007)
Met de SEAT Altea Freetrack introduceert SEAT een uiterst stoere
variant -met vierwielaandrijving- van de Altea XL Stationwagon. De
Altea Freetrack combineert de indrukwekkende ruimte en flexibiliteit
van die Altea XL Stationwagon met de avontuurlijke en robuuste
eigenschappen van een echte offroader. Tevens is de SEAT Altea
Freetrack één van de weinige compacte monospace autoâs op de markt
die is voorzien van een off-road styling en die tegelijkertijd
beschikt over motoren tot 200 pk.
Uiterlijk is de SEAT Altea Freetrack, die is gebaseerd op de Altea XL
Stationwagon, direct te herkennen aan de kunststof beschermdelen
rondom de dorpels, wielkasten en bumpers. Deze elementen geven de
Freetrack niet alleen een stoere en robuuste uitstraling, maar tijdens
off-road trips bieden ze tevens optimale bescherming tegen
carrosserieschade. De voor- en achterbumper van de Freetrack zijn
voorzien van aluminium-look inserts die het all-road karakter nog meer
benadrukken.
Ook de nieuwe, exclusief voor de Freetrack ontworpen 17 inch
vijfspaaks wielen met grotere, 225/50 banden geven de Altea Freetrack
een onderscheidend uiterlijk, in combinatie met de 40 mm grotere
bodemspeling ten opzichte van de Altea XL Stationwagon. Dankzij die
extra wagenhoogte kan de Freetrack ook op een ruwe ondergrond en in
het terrein uitstekend uit de voeten dankzij de grotere aan- en
naloophoek, respectievelijk 17,6% en bijna 23%, en de toegenomen
bodemvrijheid.
Andere opvallende uiterlijke details van de Freetrack zijn de grotere
luchtinlaat in de voorbumper, die is voorzien van een honingraat
grille, de grotere uitsparingen voor de mistlampen, donkergrijs
gespoten spiegelhuizen in lijn met de kleur van de kunststof
beschermdelen, verchroomde dubbele uitlaatpijpen en zilverkleurige
roofrails.
Two-tone interieur
Het binnenste van de nieuwe SEAT Altea Freetrack vertrouwt op alle
sterke punten van de populaire Altea XL Stationwagon. Daarbij is
uiteraard een hoofdrol weggelegd voor de ruimtelijke en flexibele
opzet van het interieur. Zo kan de achterbank bijvoorbeeld over een
lengte van 16 centimeter naar voren of achteren worden geschoven en is
de forse bagageruimte, met een inhoud van 593 liter, uit te breiden
tot maar liefst 1.562 liter.
Toch onderscheidt het interieur van de Altea Freetrack zich
nadrukkelijk door een aantal kenmerkende details. De meest opvallende
is de two-tone afwerking van het dashboard, het stuurwiel en de
deur-panelen. In tegenstelling tot de gebruikelijke lichtgrijze kleur
overheersen in de Freetrack stemmige bruine tinten. Samen met de
zwarte kleur zorgt die combinatie voor een extra avontuurlijk gevoel
in het interieur van deze nieuwe, robuuste Altea-variant. Nog zoân
opvallend interieurdetail is het nieuwe ontwerp van de bekleding, met
een diversiteit aan structuren voor zowel de rugleuning als het
zit-gedeelte. Vanwege het sportieve karakter van de Freetrack bieden
de voorstoelen optimale zijdelingse steun dankzij de fors gevormde
lendensteunen.
De functionaliteit van het Freetrack-interieur wordt ten opzichte van
de Altea XL Stationwagon nog verder vergroot dankzij de opbergruimten
in de plafondconsole van de auto die zich uitstrekt over de volledige
lengte van het interieur. Deze console herbergt tevens een opklapbare
7 inch monitor, als onderdeel van het standaard multimediasysteem in
de Altea Freetrack 4WD. Verder zijn de achter-portieren van de Altea
Freetrack uitgerust met zonneschermen die, wanneer ze niet gebruikt
worden, in de portieren verdwijnen.
Wielophanging
Uiterlijk onderscheidt de SEAT Altea Freetrack zich zoals gemeld onder
andere vanwege zijn met 40 mm gegroeide bodemvrijheid.
Verantwoordelijk daarvoor is de aangepaste wielophanging met grotere
schok-dempers, die ten opzichte van de exemplaren onder de Altea XL
Stationwagon beschikken over extra grote oliereservoirs. Daardoor is
de ophanging in staat om het hoofd te bieden aan veel zwaardere
condities en een zwaardere belasting.
Ondanks het feit dat de Altea Freetrack hoger op zijn wielen staat ten
opzichte van de Altea en Altea XL Stationwagon, laat hij op de
openbare weg dezelfde dynamische prestaties noteren als zijn
soortgenoten dankzij het bewezen SEAT-chassis.
Prestaties
Eén van de meest opvallende features van de nieuwe Altea Freetrack is
de motorenkeuze, met een prestatieniveau dat het nieuwe SEAT-model tot
één van de meest dynamische stationwagons op de markt maakt. Een 200
pk sterke TSI turbobenzinemotor (uitsluitend voorbehouden aan de 4WD)
en een 2.0 TDI turbodieselkrachtbron met 140 pk (2WD) of 170 pk (4WD)
onderstrepen de veelzijdigheid van de Altea Freetrack, met pittige
prestaties op geasfalteerde wegen en optimale trekkracht op onverharde
paden. In combinatie met de direct ingespoten 2.0 TSI
benzinekrachtbron met turbo-charger bereikt de Altea Freetrack (4WD)
een topsnelheid van 214 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100
km/u slechts 7,5 seconden vergt.
De Freetrack 2.0 TDI (170 pk, 4WD) met directe inspuiting realiseert
een topsnelheid van 204 km/u en sprint in 8,7 seconden vanuit
stilstand naar 100 km/u. De gemiddelde brandstofconsumptie per 100
kilometer bedraagt 6,8 liter. Voor de 140 pk sterke Altea Freetrack
2.0 TDI (2WD) zijn de waarden achtereenvolgens 196 km/u, 10,2 seconden
en 6,1 liter/100 km. Beide dieselversies beschikken overigens
standaard over een dieselroetfilter. Alle motoren in de Freetrack zijn
standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
4WD-systeem
De SEAT Altea Freetrack ziet er niet alleen stoer en robuust uit, maar
weet zijn offroad looks ook daadwerkelijk om te zetten in
indrukwekkende terreinprestaties dankzij een geavanceerd, elektronisch
gestuurd vierwielaandrijvingsysteem met een Haldex-koppeling.
Normaal gesproken wordt het vermogen bij 4WD-uitvoeringen op
mechanische of hydraulische wijze verdeeld aan de hand van de
draaisnelheid van de voor- en achteras. De Haldex-koppeling in de
Freetrack onderscheidt zich echter vanwege zijn elektronische
aansturing, zodat hij op ieder willekeurig moment uit een ontelbaar
aantal verhoudingen exact de optimale vermogens-distributie kan
kiezen.
Feitelijk bestaat de Haldex-koppeling uit een meerplaten
koppelingsysteem dat de draaisnelheid meet tussen de ingaande en
uitgaande as. Daarbij fungeert de as vanaf de versnellingsbak als de
ingaande as, terwijl de uitgaande as via een cardanas aan de achteras
is gekoppeld. De elektronica is zó geprogrammeerd dat de Altea
Freetrack onder normale omstandigheden rijdt als een conventionele
voorwielaangedreven auto, wat een positieve invloed heeft op het
brandstofverbruik. Echter, de waarden van de diverse gemeten eenheden
(verschillen in assnelheden, signalen van de ABS/ESP-sensoren,
verschillen in koppel en toerental, etc) zorgen voor de activering van
de elektronische verdeling van de aandrijfkrachten. Daarbij wordt
maximaal 50% van het vermogen naar de achter-wielen gestuurd wanneer
die behoefte bestaat.
Om plaats te kunnen bieden aan het vierwielaandrijvingsysteem zonder
de interieurruimte te beïnvloeden, waren aanpassingen aan de achteras
en de achterwielophanging noodzakelijk. Bovendien moest de vorm van de
brandstoftank worden gewijzigd, hoewel de inhoud van 55 liter van de
Altea XL Stationwagon daarbij onveranderd is gebleven.
De Altea Freetrack 2.0 TSI benzine-uitvoering en de 170 pk sterke
variant van de 2.0 TDI turbodiesel worden standaard in combinatie met
vierwielaandrijving geleverd. De 2.0 TDI met 140 pk is enkel als
voorwielaandrijver leverbaar.
Standaarduitrusting
De SEAT Altea Freetrack wordt in slechts één uitrustingsniveau
geleverd, waarbij wel onderscheid wordt gemaakt tussen de 2WD en de
4WD. In ieder geval kunnen beide versies bogen op een zeer riante
standaarduitrusting. Af-fabriek is elke Altea Freetrack onder andere
voorzien van dual-zone klimaatregeling, ruitenwissers met regensensor,
lichtsensor, parkeersensoren, cruise control, een board computer, een
radio/CD/MP3-audiosysteem met stuurwielbediening alsmede donker
getinte ramen vanaf de B-stijl. Tot het veiligheidspakket behoren
standaard ondermeer zes airbags en uiteraard ABS. ESP (elektronische
stabiliteitsregeling) en een bandenspanningsmeter zijn standaard op de
4WD-variant en optioneel leverbaar op de 2WD.
Multimediasysteem
Een belangrijke en onderscheidende feature van de Altea
Freetrack-uitrusting is het nieuwe multi-mediasysteem van SEAT dat
standaard wordt geleverd op de 4WD-uitvoeringen en optioneel ook voor
de 2WD (⬠550,-) te bestellen is. Het multimediasysteem bestaat uit
een 7 inch opklapbaar TFT-scherm in de plafondconsole en een
RCA-aansluiting in de tunnelconsole achterin die voorziet in het
aankoppelen van een DVD-speler, video games, MP3-spelers en zelfs
laptops. Dankzij dit systeem wordt het geluid van de aangesloten bron
verspreid over de speakers van de auto. Wanneer de bestuurder niet
gediend is van de geluiden van bijvoorbeeld een film of game, kunnen
de achter-passagiers overschakelen op draadloze koptelefoons, terwijl
de bestuurder tegelijkertijd gewoon gebruik kan maken van het
reguliere radio/CD/MP3-audiosysteem.
Prijsstelling
Vanaf medio deze zomer is de nieuwe SEAT Altea Freetrack leverbaar in
Nederland, waarbij SEAT de Altea Freetrack zoals gemeld naar keuze met
twee- of vierwielaandrijving aanbiedt. De prijslijst begint bij â¬
35.395,- voor de Altea Freetrack 2.0 TDI 140 pk (2WD). De 200 pk
sterke 2.0 TSI benzineversie (4WD) kent een prijs van ⬠37.995,-. De
Altea Freetrack 2.0 TDI (170 pk, 4WD) tot slot is er vanaf â¬
40.395,-.
AutoRai