Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
PG/CBV-2.780.219
3 juli 2007
Met deze brief bied ik u het nationale hitteplan aan. Dit hitteplan is
tot stand gekomen in samenwerking met een groot aantal partners: GGD
Nederland, het Nederlands Rode Kruis, RIVM, KNMI, ActiZ en het
Landelijke bureau GHOR. De intensieve samenwerking in deze
samenstelling is uniek en heb ik als zeer constructief ervaren.
In deze brief wil ik u schetsen binnen welke bestuurlijke afspraken
dit hitteplan operationeel zal worden. Daarnaast wil ik u informeren
over het vervolg van dit proces.
Naast het hitteplan treft u nog een tweede bijlage bij deze brief aan,
het cahier `de hitte de baas' van het College bouw zorginstellingen
(Cbz).
Aanleiding
De laatste jaren zijn we regelmatig geconfronteerd met de gevolgen die
een periode van aanhoudende hitte heeft voor de volksgezondheid. Naast
sterfte onder kwetsbare groepen ten gevolge van de hitte is er ook aan
aanzienlijke groep mensen die veel last en ongemak heeft. De kwaliteit
van hun leven wordt in een periode van langdurige hitte aangetast.
Het is van belang dit onderwerp op de maatschappelijke agenda te
krijgen en te houden.
Het gaat om in brede kring het besef te bevorderen dat aanhoudende
hitte een gezondheidsprobleem kan vormen voor kwetsbare groepen. Deze
bewustwording is een noodzakelijke voorwaarde om vervolgens te gaan
werken aan het beperken van de schade en het bijstaan van de mensen
die getroffen worden. Dat is de reden geweest om een conferentie te
houden in november 2006 waar is afgesproken dat er een `nationaal
hitteplan' komt. Het resultaat hiervan ligt nu voor u.
Het nationaal hitteplan
Het nationaal hitteplan richt zich op alle kwetsbare groepen in de
samenleving. De zorg voor deze kwetsbare groepen is zeer divers en
wordt op zeer veel plaatsen uitgevoerd.
* Gaat het om instellingsgebonden zorg dan is de gerechtvaardigde
maatschappelijke verwachting dat de zorg ook ten tijde van
aanhoudende warmte voldoet aan de eisen die daaraan gesteld zijn
zoals bijvoorbeeld afgesproken in de indicatoren voor verantwoorde
zorg in de sector verpleging en verzorging en thuiszorg. De
zorginstellingen die deze verantwoordelijkheid dragen zullen zich
verder moeten ontwikkelen om aan deze opgave te voldoen,
bijvoorbeeld door lokale afspraken te maken.
* Andere professionele zorgverleners zoals artsen en apothekers zijn
vaak het eerste aanspreekpunt voor hun eigen kring van patiënten.
Patiënten verwachten advies, steun en soms ook behandeling. Het is
maatschappelijk van belang dat deze beroepsgroepen zich voldoende
bekend en vertrouwd weten met de materie om deze rol goed te
kunnen vervullen.
* Een groot deel van de hulp aan de kwetsbare groepen die in dit
plan worden beschreven heeft een informeel karakter. Het gaat om
mensen die kwetsbaar zijn maar zelfstandig wonen en veelal
informele zorg krijgen. Mantelzorgers en vrijwilligers spelen een
grote rol hierbij en zijn om die reden ook betrokken in dit
hitteplan.
Voor de korte termijn richt het plan zich op: probleembewustzijn
bevorderen, handelingsperspectieven bieden door middel van een
richtlijn vocht&voeding en de handreiking die ActiZ voor zijn leden
heeft gemaakt. Zorginstellingen zijn aan zet om hun eigen hitteplan
vorm te geven hierbij geholpen door goede voorbeelden van andere
instellingen die er al liggen. Regionaal leveren GGD'en een steunpunt
waar alle zorgpartijen en burgers terecht kunnen met vragen over zowel
inhoud als proces. Dit betekent dat men daar met vragen of knelpunten
terecht kan. Daarnaast is door het RIVM samen met het KNMI een
gefaseerd waarschuwingssysteem ontwikkeld. Dit zal deze zomer in
werking treden.
Op de langere termijn gaat het om: hittebestendig bouwen,
klimaatbeheersing in zorginstellingen en deskundigheidsbevordering.
Zoals ik u ook in het begin van deze brief schetste is dit hitteplan
in samenspraak met veel partners tot stand gekomen. U zult zien in het
hitteplan dat deze partners ook een grote rol spelen in de uitvoering
het hitteplan. Zij zijn uitvoerder van de reguliere gezondheidszorg en
een voor de hand liggende partij om het hitteplan mee te
implementeren. Daarmee gaat het hitteplan uit van de reguliere taken
en bevoegdheden zoals geregeld in wetgeving . VWS vormt in deze een
faciliterende en randvoorwaardelijke partij conform onze reguliere
taak.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker