Antwoorden op kamervragen van Agema over Thuiszorg AWBZ
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ-K-U-2779770
3 juli 2007
Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op kamervragen van het
Kamerlid Agema over Thuiszorg AWBZ (2060718440).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht dat thuiszorgbedrijven vorig jaar extra
geld is toegezegd door de toenmalige staatssecretaris van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport om hun klantenstops op te heffen,
maar dat nu blijkt dat ze slechts een deel vergoed hebben gekregen?
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Is het waar dat thuiszorginstellingen nu geen geld krijgen voor de
extra mensen die ze thuiszorg hebben verleend, terwijl hen dat wel was
toegezegd?
Antwoord 2
Nee. Bij de toezegging dat een extra vergoeding kan plaatsvinden is
aangegeven dat het moet gaan om `terechte overproductie'. Dit
criterium in neergelegd in een vooraf gepubliceerde beleidsregel van
de NZa. In deze beleidsregel staat onder meer dat sprake moet zijn
geweest van overproductie waarmee problematische wachtlijsten zijn
voorkomen. Ook zijn in de beleidsregel maxima gesteld voor aanvullende
toeslagen voor verzorgingshuizen.
Bij de uiteindelijke toekenning heeft de NZa een aantal kortingen
doorgevoerd. Het gaat om gevallen waarbij de accountant niet heeft
kunnen vaststellen dat de zorgleverantie rechtmatig heeft plaats
gevonden en situaties waarbij het maximum van de aanvullende toeslag
is bereikt. In het eerste geval vindt geen additionele vergoeding van
de zorgaanbieders plaats. In het tweede geval is cannoosprake van een
vergoeding die lager ligt dan gevraagd door de zorgaanbieders.
In het genoemde artikel wordt vooral gewezen op het feit dat de
zorgaanbieders niet aannemelijk hebben kunnen maken dat ook inderdaad
meer thuiszorg is geleverd.
Het totaal overzicht van toekenningen bij de nacalculatie 2006 is
opgenomen in een brief van de NZa (`Landelijk beeld herschikking
2006', 1 juni 2007). Deze brief treft u bijgaand aan.
Op basis van de brief van de NZa kom ik tot de conclusie dat alle
aanbieders die daar recht op hebben een vergoeding hebben ontvangen.
Vraag 3
Wat gaat u ondernemen om nieuwe klantenstops te voorkomen?
Antwoord 3
Om te voorkomen dat we opnieuw worden geconfronteerd met klantenstops,
ben ik zeer alert op signalen uit de sector over de ontwikkelingen in
2007. De Nza heeft op 29 mei een rapportage uitgebracht in
samenwerking met het CIZ en het CAK zodat vroegtijdig in het jaar een
analyse beschikbaar is over mogelijke knelpunten ("Ontwikkeling
indicatiestelling in relatie tot contracteerruimte 2007). Uit deze
analyse blijkt dat naar het oordeel van de NZa de beschikbare middelen
voldoende zullen zijn om in 2007 de groeiende zorgvraag te kunnen
opvangen. Het rapport heb ik u bij de beantwoording van Kamervragen
Kant/Van Gijlswijk aangeboden (nr. 1702, 30 mei 2007).