abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
4 juli 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2007/5485 2060718390
Onderwerp
Toegankelijkheid van stations voor minder validen en senioren
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van de leden De Krom en
Miltenburg over de toegankelijkheid van stations voor minder validen en senioren.
1. Kent u het artikel "Mensen kruipen met rolstoel de trap op"?
1. Ja.
2. Is het waar dat de bereikbaarheid van station Schiedam-Centraal voor minder
validen en senioren zwaar te wensen overlaat? Zo ja, sinds wanneer?
2. Zie mijn antwoord op vraag 3.
3. Kunt u verklaren hoe het mogelijk is dat een recent volledig verbouwd station niet
voldoet aan de wensen van minder validen en senioren? Welke maatregelen wilt u
of kunt u nemen om de situatie op station Schiedam zo snel mogelijk te
verbeteren?
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2007/5485
3 In 2005 is het station Schiedam-Centraal verbouwd en tevens toegankelijk
gemaakt voor mensen met een functiebeperking. Bij de verbouwing is ook de
lichtstraat boven perron 2/3 vervangen. Tijdens de najaarsstorm van 2005 is een
deel van de lichtstraat vernield en vlak voordat het dak gerepareerd zou worden
heeft de storm van 2006 nog meer vernielingen veroorzaakt. Tijdelijke
voorzieningen hebben niet kunnen voorkomen dat er hemelwater in de lift op
perron 2/3 terecht is gekomen. Deze wateroverlast maakte de lift onveilig en
daarom is de lift enkele maanden buiten gebruik geweest. Inmiddels zijn er extra
voorzieningen getroffen en is de lift weer in gebruik. Binnen twee weken starten
de voorbereidende werkzaamheden voor de reparatie van de kap. Midden
november zullen alle werkzaamheden zijn afgerond.
4. Kunt u toezeggen dat deze eisen voortaan wel worden meegenomen bij de aanleg
of verbouwing van nieuwe stations, zoals Utrecht c.s. en Den Haag c.s.
4 De eisen voor toegankelijkheid zijn toentertijd meegenomen bij de verbouw van
station Schiedam-Centraal. Het station is dus uitgerust met liften. Alle nieuw te
bouwen en grootschalig te verbouwen stations in Nederland zullen voldoen aan de
eisen uit de zgn. Nota Basisstation van ProRail. In deze Nota Basisstation staan de
eisen waaraan een nieuw station dient te voldoen. Hierin zijn ook
toegankelijkheidseisen opgenomen. Deze toegankelijkheidsmaatregelen zijn en
worden derhalve meegenomen in het ontwerp en verbouwing van stations zoals
Utrecht CS en Den Haag CS.
5. Kunt u een overzicht geven van de stations die op dit moment nog onvoldoende
toegankelijk zijn voor mindervaliden en senioren.
5 In het Implementatieplan Toegankelijkheid van NS en ProRail (u toegezonden bij
brief van 29 september 2006, DGP/SPO/U.06.02435) staan de stations
opgenomen die tot 2030 stapsgewijs zullen worden aangepakt voor volledige
toegankelijk voor mensen in een rolstoel.
6. Welke maatregelen kunt en wilt u nemen om dit te verbeteren? Op welke termijn
gaat u dit doen? Welke financiële consequenties heeft dit?
6 In het hiervoor genoemde Implementatieplan Toegankelijkheid van NS en ProRail
staan de maatregelen opgenomen die ProRail gaat nemen om de toegankelijkheid
op stations te verbeteren. Het betreft hier:
a. maatregelen die binnen enkele jaren worden gerealiseerd
op alle stations in Nederland (bijvoorbeeld de obstakelvrije routes van het
voorplein tot de trein, passende auditieve en visuele reisinformatie en plaatsing
van service- en alarmzuilen) en;
---
VenW/DGP-2007/5485
b. maatregelen met een langere doorlooptijd, zoals de
plaatsing van liften en aanpassing van perrons naar de Europese norm op 220
stations ten behoeve van de gelijkvloerse instap naar de trein.
Deze laatste groep maatregelen wordt gefaseerd doorgevoerd i.v.m. de instroom
van treinen met een lage vloerinstap. Het heeft namelijk geen zin om perrons te
verlagen als er nog geen nieuwe treinen met een lage vloer rijden.
De uitvoering van het Implementatieplan valt voor wat betreft de maatregelen die
samenhangen met het verbeteren van de hoofdspoorweginfrastructuur onder de
reguliere beheerwerkzaamheden van ProRail. ProRail neemt jaarlijks in het
beheerplan de maatregelen uit het Implementatieplan op, die zij in het
desbetreffende jaar gaat uitvoeren. Deze maatregelen zullen, mits voldoende
onderbouwd, worden gefinancierd via de jaarlijkse door ProRail te ontvangen
subsidie voor beheer en instandhouding. Ik heb voor deze door ProRail uit te
voeren toegankelijkheidsmaatregelen, 405 miljoen euro gereserveerd in de periode
tot 2030.
7. Bent u bereid om best-practices op het gebied van toegankelijkheid van het
Openbaar ver Voer (OV) voor minder validen en senioren kenbaar te maken onder
concessieverleners? Bent u bereid om bij de verbetering van
aanbestedingsprocessen van OV-concessies de toegankelijkheid prominent onder
de aandacht te brengen?
Mijn ministerie heeft het CROW - het nationale kennisplatform voor
infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte - opdracht gegeven een
handboek Toegankelijkheid collectief personenvervoer samen te stellen. Daarin
zijn technische normen opgenomen, afkomstig uit uiteenlopende regelgeving
danwel uit technische aanbevelingen voor toegankelijkheid. Een zestal delen zijn
sinds oktober 2005 verschenen, waaronder Bussen en Reis- en route-informatie.
Het nog te verschijnen deel OV-Rail zal samengesteld worden op basis van de
komende Europese norm, TSI-PRM (de technische specificaties voor
interoperabiliteit voor mensen met een functiebeperking) en op basis het
Implementatieplan Toegankelijkheid van NS en ProRail. Dit deel van het handboek
zal ingaan op de vormgeving van een optimaal toegankelijk OV-railsysteem. Het
handboek dient als hulpmiddel voor railbeheerders, concessieverleners in het
openbaar vervoer, openbaar vervoerautoriteiten, ontwerpers en aannemers
alsmede voor de rail- en busvervoerders. Het CROW-handboek wordt breed onder
de aandacht gebracht.
Voor de uitwisseling van gegevens over de beleidsaanpak op het gebied van
toegankelijk openbaar vervoer tussen decentrale OV-autoriteiten heeft mijn
ministerie voorts in 2006 het initiatief genomen tot de start van het Kenniscentrum
To-Do (Toegankelijkheid en Doelgroepenvervoer), ondergebracht bij het
Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). Via een website, bijeenkomsten en
---
VenW/DGP-2007/5485
een digitale Nieuwsbrief worden `best practices' op het gebied van toegankelijk
openbaar vervoer overgedragen en uitgewisseld.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat