Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 4 juli 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGP-2007/5485 2060718390 Onderwerp
Toegankelijkheid van stations voor minder validen en senioren

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van de leden De Krom en Miltenburg over de toegankelijkheid van stations voor minder validen en senioren.


1. Kent u het artikel "Mensen kruipen met rolstoel de trap op"?


1. Ja.


2. Is het waar dat de bereikbaarheid van station Schiedam-Centraal voor minder validen en senioren zwaar te wensen overlaat? Zo ja, sinds wanneer?


2. Zie mijn antwoord op vraag 3.


3. Kunt u verklaren hoe het mogelijk is dat een recent volledig verbouwd station niet voldoet aan de wensen van minder validen en senioren? Welke maatregelen wilt u of kunt u nemen om de situatie op station Schiedam zo snel mogelijk te verbeteren?

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/DGP-2007/5485

3 In 2005 is het station Schiedam-Centraal verbouwd en tevens toegankelijk gemaakt voor mensen met een functiebeperking. Bij de verbouwing is ook de lichtstraat boven perron 2/3 vervangen. Tijdens de najaarsstorm van 2005 is een deel van de lichtstraat vernield en vlak voordat het dak gerepareerd zou worden heeft de storm van 2006 nog meer vernielingen veroorzaakt. Tijdelijke voorzieningen hebben niet kunnen voorkomen dat er hemelwater in de lift op perron 2/3 terecht is gekomen. Deze wateroverlast maakte de lift onveilig en daarom is de lift enkele maanden buiten gebruik geweest. Inmiddels zijn er extra voorzieningen getroffen en is de lift weer in gebruik. Binnen twee weken starten de voorbereidende werkzaamheden voor de reparatie van de kap. Midden november zullen alle werkzaamheden zijn afgerond.


4. Kunt u toezeggen dat deze eisen voortaan wel worden meegenomen bij de aanleg of verbouwing van nieuwe stations, zoals Utrecht c.s. en Den Haag c.s.

4 De eisen voor toegankelijkheid zijn toentertijd meegenomen bij de verbouw van station Schiedam-Centraal. Het station is dus uitgerust met liften. Alle nieuw te bouwen en grootschalig te verbouwen stations in Nederland zullen voldoen aan de eisen uit de zgn. Nota Basisstation van ProRail. In deze Nota Basisstation staan de eisen waaraan een nieuw station dient te voldoen. Hierin zijn ook toegankelijkheidseisen opgenomen. Deze toegankelijkheidsmaatregelen zijn en worden derhalve meegenomen in het ontwerp en verbouwing van stations zoals Utrecht CS en Den Haag CS.


5. Kunt u een overzicht geven van de stations die op dit moment nog onvoldoende toegankelijk zijn voor mindervaliden en senioren.

5 In het Implementatieplan Toegankelijkheid van NS en ProRail (u toegezonden bij brief van 29 september 2006, DGP/SPO/U.06.02435) staan de stations opgenomen die tot 2030 stapsgewijs zullen worden aangepakt voor volledige toegankelijk voor mensen in een rolstoel.


6. Welke maatregelen kunt en wilt u nemen om dit te verbeteren? Op welke termijn gaat u dit doen? Welke financiële consequenties heeft dit?

6 In het hiervoor genoemde Implementatieplan Toegankelijkheid van NS en ProRail staan de maatregelen opgenomen die ProRail gaat nemen om de toegankelijkheid op stations te verbeteren. Het betreft hier:

a. maatregelen die binnen enkele jaren worden gerealiseerd op alle stations in Nederland (bijvoorbeeld de obstakelvrije routes van het voorplein tot de trein, passende auditieve en visuele reisinformatie en plaatsing van service- en alarmzuilen) en;

---

VenW/DGP-2007/5485

b. maatregelen met een langere doorlooptijd, zoals de plaatsing van liften en aanpassing van perrons naar de Europese norm op 220 stations ten behoeve van de gelijkvloerse instap naar de trein. Deze laatste groep maatregelen wordt gefaseerd doorgevoerd i.v.m. de instroom van treinen met een lage vloerinstap. Het heeft namelijk geen zin om perrons te verlagen als er nog geen nieuwe treinen met een lage vloer rijden.

De uitvoering van het Implementatieplan valt voor wat betreft de maatregelen die samenhangen met het verbeteren van de hoofdspoorweginfrastructuur onder de reguliere beheerwerkzaamheden van ProRail. ProRail neemt jaarlijks in het beheerplan de maatregelen uit het Implementatieplan op, die zij in het desbetreffende jaar gaat uitvoeren. Deze maatregelen zullen, mits voldoende onderbouwd, worden gefinancierd via de jaarlijkse door ProRail te ontvangen subsidie voor beheer en instandhouding. Ik heb voor deze door ProRail uit te voeren toegankelijkheidsmaatregelen, 405 miljoen euro gereserveerd in de periode tot 2030.

7. Bent u bereid om best-practices op het gebied van toegankelijkheid van het Openbaar ver Voer (OV) voor minder validen en senioren kenbaar te maken onder concessieverleners? Bent u bereid om bij de verbetering van aanbestedingsprocessen van OV-concessies de toegankelijkheid prominent onder de aandacht te brengen?

Mijn ministerie heeft het CROW - het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte - opdracht gegeven een handboek Toegankelijkheid collectief personenvervoer samen te stellen. Daarin zijn technische normen opgenomen, afkomstig uit uiteenlopende regelgeving danwel uit technische aanbevelingen voor toegankelijkheid. Een zestal delen zijn sinds oktober 2005 verschenen, waaronder Bussen en Reis- en route-informatie. Het nog te verschijnen deel OV-Rail zal samengesteld worden op basis van de komende Europese norm, TSI-PRM (de technische specificaties voor interoperabiliteit voor mensen met een functiebeperking) en op basis het Implementatieplan Toegankelijkheid van NS en ProRail. Dit deel van het handboek zal ingaan op de vormgeving van een optimaal toegankelijk OV-railsysteem. Het handboek dient als hulpmiddel voor railbeheerders, concessieverleners in het openbaar vervoer, openbaar vervoerautoriteiten, ontwerpers en aannemers alsmede voor de rail- en busvervoerders. Het CROW-handboek wordt breed onder de aandacht gebracht.

Voor de uitwisseling van gegevens over de beleidsaanpak op het gebied van toegankelijk openbaar vervoer tussen decentrale OV-autoriteiten heeft mijn ministerie voorts in 2006 het initiatief genomen tot de start van het Kenniscentrum To-Do (Toegankelijkheid en Doelgroepenvervoer), ondergebracht bij het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). Via een website, bijeenkomsten en
---

VenW/DGP-2007/5485

een digitale Nieuwsbrief worden `best practices' op het gebied van toegankelijk openbaar vervoer overgedragen en uitgewisseld.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw. J.C. Huizinga-Heringa


---