Arriva


3 juli 2007.

Omwonenden belangrijke rol in het onderzoek

Geluidsoverlast Spurt in kaart gebracht

Een hoger toerental tijdens het stationair draaien van de Spurt is een van de maatregelen die genomen wordt naar aanleiding van het gezamenlijk onderzoek van Arriva, de fabrikant en omwonenden. Op langere termijn zal steeds minder vaak en lang stationair gedraaid worden, waarmee de oorzaak grotendeels wordt weggenomen.

Vorige week is samen met omwonenden van enkele stations onderzoek gedaan naar het geluid van de Spurt. Een aantal omwonenden had aangegeven last te hebben van het resonerende geluid dat de trein stationair maakt. In een bijeenkomst in Leeuwarden, waar ook gemeente de fabrikant van de Spurt en het onderhoudsbedrijf van de trein vertegenwoordigd waren is een aantal oorzaken getraceerd.

Het geluid ontstaat als de trein stationair draait. Dat probleem is volledig opgelost als de treinen niet meer stationair draaien. Op korte termijn is dit echter niet te realiseren. Het is voor de dagelijkse controle noodzakelijk om de treinen te laten draaien. Omdat de infrastructuur ten aanzien van de stroomvoorziening voor treinen op de emplacementen Groningen en Leeuwarden nog niet volledig is ingericht voor dit nieuwe materieel, is het tot die tijd noodzakelijk om treinstellen tijdens deze controle te laten draaien. Daarnaast dient het logistieke proces verder te worden verfijnd en daar kan pas mee gestart worden als de dienstregeling geheel met Spurts wordt gereden.

Op 21 juni bleek uit (geluids)testen dat bij een hoger toerental het resonerende geluid vermindert. Fabrikant Stadler en Arriva gaan daarom bekijken wat het beste toerental is om de resonantie zo laag mogelijk te houden. Dit zal vervolgens aan de bewoners worden voorgelegd, waarna implementatie volgt.