Arriva
3 juli 2007.
Omwonenden belangrijke rol in het onderzoek
Geluidsoverlast Spurt in kaart gebracht
Een hoger toerental tijdens het stationair draaien van de Spurt is een
van de maatregelen die genomen wordt naar aanleiding van het
gezamenlijk onderzoek van Arriva, de fabrikant en omwonenden. Op
langere termijn zal steeds minder vaak en lang stationair gedraaid
worden, waarmee de oorzaak grotendeels wordt weggenomen.
Vorige week is samen met omwonenden van enkele stations onderzoek
gedaan naar het geluid van de Spurt. Een aantal omwonenden had
aangegeven last te hebben van het resonerende geluid dat de trein
stationair maakt. In een bijeenkomst in Leeuwarden, waar ook gemeente
de fabrikant van de Spurt en het onderhoudsbedrijf van de trein
vertegenwoordigd waren is een aantal oorzaken getraceerd.
Het geluid ontstaat als de trein stationair draait. Dat probleem is
volledig opgelost als de treinen niet meer stationair draaien. Op
korte termijn is dit echter niet te realiseren. Het is voor de
dagelijkse controle noodzakelijk om de treinen te laten draaien. Omdat
de infrastructuur ten aanzien van de stroomvoorziening voor treinen op
de emplacementen Groningen en Leeuwarden nog niet volledig is
ingericht voor dit nieuwe materieel, is het tot die tijd noodzakelijk
om treinstellen tijdens deze controle te laten draaien. Daarnaast
dient het logistieke proces verder te worden verfijnd en daar kan pas
mee gestart worden als de dienstregeling geheel met Spurts wordt
gereden.
Op 21 juni bleek uit (geluids)testen dat bij een hoger toerental het
resonerende geluid vermindert. Fabrikant Stadler en Arriva gaan daarom
bekijken wat het beste toerental is om de resonantie zo laag mogelijk
te houden. Dit zal vervolgens aan de bewoners worden voorgelegd,
waarna implementatie volgt.