voor duidelijke taal
Vier grote partijen in de AWBZ gaan voor duidelijke taal
Nieuwsbericht, 4 juli 2007
Close-up van een opengeslagen woordenboek
Cliënten vinden het taalgebruik in brieven niet duidelijk en begrijpen
de samenhang tussen de verschillende organisaties vaak niet.
Univé Zorgkantoor Noord-Holland Noord, VGZ/Trias Zorgkantoren, het
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) en het Centraal Administratie
Kantoor Bijzondere Ziektekosten (CAK-BZ) hebben vandaag met
staatssecretaris Bussemaker afgesproken dat zij de burgers beter gaan
informeren.
Veel cliënten weten zich nu vaak geen raad met de brieven, formulieren
en brochures die zij krijgen van de verschillende instanties.
Bussemaker: `Ondanks alle inspanningen van deze organisaties om
duidelijke informatie naar de cliënten te sturen, blijft er veel
onbegrip bestaan. Dit komt voor een groot deel door een gebrek aan
samenwerking en afstemming van de communicatie richting de cliënt.'
De komende jaren zetten genoemde organisaties zich in om te zorgen dat
de boodschap goed overkomt bij hun cliënten. Zij houden hierover
intensief contact met cliëntenorganisaties.
Na de zomer komt Bussemaker met een plan om de hele bureaucratie in de
AWBZ aan te pakken. De burger beter informeren is daar een onderdeel
van.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport