Ingezonden persbericht
Persbericht
Utrecht, 4 juli 2007
Kabinet negeert berichten over miljoenenverspilling in VO
Utrecht - Het geld uit de rugzak van leerlingen met een beperking wordt niet goed besteed. De gedwongen samenwerking tussen speciaal- en regulier onderwijs leidde het afgelopen jaar tot een verspilling van 16 miljoen euro. In de kaderbrief die staatssecretaris Dijksma op 25 juni naar de tweede kamer stuurde, stelt het kabinet desondanks voor om nog jarenlang door te gaan met het verplichten tot die samenwerking. Op donderdag 5 juli worden de plannen van de staatssecretaris besproken in de vaste kamercommissie van OCW.
Om het mogelijk te maken dat leerlingen met fysieke handicaps of leer- en gedragsstoornissen een gewone VO-school bezoeken, krijgen zij 'een rugzakje' met geld mee. De helft van het geld gaat rechtstreeks naar de VO-school waar de leerling staat ingeschreven, de andere helft gaat naar een Regionaal Expertise Centrum (REC). Het begeleidingsaanbod van de expertisecentra sluit niet goed aan bij de begeleidingsstructuur van het voortgezet onderwijs. Hierdoor profiteert de leerling onvoldoende van het geld dat in de rugzak zit. Het afgelopen cursusjaar werd zo
16 miljoen euro verspild. Dit blijkt uit een representatief onderzoek dat de NVS-NVL in samenwerking met EDG uitvoerde onder zorgcoördinatoren in het voortgezet onderwijs.
Voor de plannen van staatssecretaris Dijksma is in het voortgezet onderwijs onvoldoende draagvlak. Niet alleen omdat zij in blijft zetten op de gedwongen samenwerking tussen regulier- en speciaal onderwijs, maar ook omdat zij een bestuurlijke tussenlaag creëert die geld kost en waar geld blijft hangen dat eigenlijk bestemd is voor de begeleiding van de leerling.
De NVS-NVL stelt dat het beter is om in te zetten op het geleidelijk uitbouwen van de positieve effecten die de wet op de leerlinggebonden financiering teweeg heeft gebracht. Steeds meer leerlingen met een beperking vinden een goede plek op een gewone school. Wat nu nodig is: het beschikbare budget beter benutten. Geef ouders en reguliere scholen zeggenschap over de besteding van het héle geldbedrag uit de rugzak. Laat de gedwongen samenwerking tussen regulier- en speciaal onderwijs los. Het NVS-NVL onderzoek toont aan dat er een goede basis is voor vrijwillige samenwerking. Op die basis zal er een veel betere afstemming plaatsvinden tussen de hulpvraag van het regulier onderwijs en het aanbod van het speciaal onderwijs. Misschien dat dan de beste kansen voor élk kind echt in beeld komen.
Ingezonden persbericht