Marktwerking in quarantaineonderzoek
02 juli 2007 - kamerstuk
Kamerbrief over de rol van private laboratoria bij fytosanitair onderzoek. De EU-Fytorichtlijn eist dat officiële fytosanitaire taken worden uitgevoerd door de overheid; marktwerking is uitgesloten.
Meer informatie
* Marktwerking in quarantaineonderzoek
Kamerstuk | 02-07-2007 | PDF-Document, 43 kB
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
onderwerp bijlagen
D i rectie Landbouw
Geachte Voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg van 28 juni 2007 heb ik de vaste commissie voor Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit toegezegd enkele punten in de discussie over marktwerking in
quarantaineonderzoek nader toe te lichten. Door de vertegenwoordigers van de fracties
van het CDA en de VVD werd gesteld dat Europese richtlijn 2000/29/EG (Fytorichtlijn)
ruimte laat voor private laboratoria bij officieel fytosanitair onderzoek en dat de rol van
deze organisaties in het fytosanitair bestel behouden kan en moet worden.
De eisen voor uitbesteding van fytosanitaire taken zijn bepaald in artikel 2.1, onderdeel g,
van de Fytorichtlijn. Dit artikel stelt een dubbele eis. Ten eerste moet de rechtspersoon,
waaraan de uitvoering van een officiële taak wordt overgedragen, krachtens zijn officieel
goedgekeurde statuten, uitsluitend belast zijn met specifieke taken van openbaar belang.
Ten tweede mogen deze rechtspersoon en de leden daarvan geen enkel persoonlijk
voordeel trekken uit het resultaat van de maatregelen die zij nemen. Aan beide eisen
moet voldaan worden. De private laboratoria voldoen niet aan deze eisen omdat er sprake
is van een commerciële organisatie. De Fytorichtlijn eist dat officiële fytosanitaire taken
uitsluitend worden uitgevoerd door overheidsorganen; marktwerking is uitgesloten.
De Europese Commissie heeft Nederland daar consequent en expliciet op gewezen. Ik ben
tot de conclusie gekomen dat dit standpunt juridisch niet kan worden betwist.
In Nederland zijn sommige fytosanitaire taken overgedragen aan private laboratoria.
Naast de feitelijke laboratoriumanalyse betreft het de monstername te velde en de afgifte
van officiële verklaringen (bestuursrechtelijke besluiten). Op grond van de eisen van de
Fytorichtlijn kunnen laatstgenoemde twee taken, gelet op het bij uitstek publieke karakter
daarvan, niet door private laboratoria worden uitgevoerd. Voor zover bekend heeft geen
enkele andere lidstaat monstername te velde of afgifte van officiële verklaringen overgedragen
aan een commercieel laboratorium. De feitelijke laboratoriumanalyses aan
quarantaineorganismen worden wel uitbesteed aan dergelijke laboratoria, bijvoorbeeld in
het Verenigd Koninkrijk. Conform mijn brief van 15 mei 2007 (30800 XIV, nr. 103) blijft de
uitvoering van feitelijke laboratoriumanalyses aan quarantaineorganismen, in onderlinge
concurrentie, voor de private laboratoria behouden. Met het oog op de onafhankelijkheid
moet bij dit officiële onderzoek aan specifieke eisen worden voldaan.
Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit
Directie Landbouw
Bezuidenhoutseweg 73
Postadres: Postbus 20401
2500 EK 's-Gravenhage
Telefoon: 070 - 3786868
Fax: 070 - 3786100
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
DL. 2007/1911 2 juli 2007
Marktwerking in quarantaineonderzoek
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
2 juli 2007 DL. 2007/1911 2
Vanzelfsprekend kunnen de private laboratoria ook het vrijwillige (commerciële)
onderzoek naar quarantaine-organismen in onderlinge concurrentie blijven uitvoeren.
Dit onderzoek wordt door telers aangevraagd met het oog op hun teeltplan en ligt niet
ten grondslag aan verklaringen van de overheid, of andere bestuursrechtelijke besluiten.
In het Algemeen Overleg vroegen de fracties van het CDA en de VVD duidelijkheid over de
organisatie van de laboratoria van de keuringsdiensten op dit vlak en de wijze waarop dit
zich verhoudt tot taakuitvoering in ondernemingen waarvan keuringsdiensten aandelen
bezitten. In het kader van project Plantkeur, waarover ik uw Kamer op 18 april 2007 heb
geïnformeerd (Aanhangsel Handelingen TK 2006-2007, nr. 1294), ben ik met de betrokken
keuringsdiensten overeengekomen dat er een strikte scheiding wordt aangebracht tussen
publieke en private taken. De keuringsdiensten voeren uitsluitend wettelijke taken en
daaraan verbonden taken van openbaar belang uit en nemen hiertoe een voorziening op
in hun statuten. Andere taken en bijbehorend personeel worden elders ondergebracht.
Bij één van de keuringsdiensten vindt om die reden een reorganisatie plaats. Vanwege het
bevorderen van de bij de keuringsdiensten aanwezige deskundigheid bij het officieel
onderzoek sta ik de keuringsdiensten, onder dezelfde strikte voorwaarden die gelden ten
aanzien van officieel onderzoek door private laboratoria, toe om monsters van derden in
hun laboratoria te analyseren. Voor het fytosanitaire laboratoriumonderzoek geldt voor
alle partijen de eis dat het laboratorium onder ISO 17025 accreditatie werkt en onder
toezicht van de Plantenziektenkundige Dienst staat. Keuringsdiensten is het niet
toegestaan om monsters te nemen voor commercieel onderzoek aan quarantaineorganismen,
zoals het private laboratoria niet is toegestaan monsters te nemen voor
officieel onderzoek.
In het Algemeen Overleg werd door uw Kamer gevraagd of private laboratoria hun
organisatie zo kunnen aanpassen dat alsnog wordt voldaan aan de eisen van Richtlijn
2000/29/EG. Dit zou betekenen dat de laboratoria hun fytosanitaire werkzaamheden
onderbrengen in nieuw op te richten stichtingen. Dergelijke overheidsstichtingen mogen
niet met elkaar concurreren en moeten, onder gezag en toezicht van de minister, tegen
een officieel vastgesteld tarief werken. Op dit moment bestaan er op fytosanitair terrein
vier van dergelijke stichtingen, de privaatrechtelijke zelfstandige bestuursorganen
Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor Zaaizaad en Plantgoed (NAK), Nederlandse
Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (Naktuinbouw), Bloembollenkeuringsdienst (BKD) en
Kwaliteitscontrolebureau voor Groenten en Fruit (KCB). Ook tussen deze keuringsdiensten
is bij de uitvoering van fytosanitaire taken geen concurrentie of marktwerking toegestaan.
Het moge duidelijk zijn dat uitvoering van een onderdeel van het publieke fytosanitaire
takenpakket door een groot aantal instanties onwenselijk is. Daarenboven staat het
oprichten van nieuwe stichtingen naast de bestaande keuringsdiensten haaks op het
kabinetsstandpunt over het terugdringen van het aantal overheidsstichtingen.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit