Aftrap Pilot 'filter uitvoegend vrachtverkeer'
Toespraak | 02-07-2007 | Venlo | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ik hou van lekker opschieten, maar toen ik zojuist met de vrachtwagen
vertrok, hoopte ik stiekem dat het een beetje druk op de weg zou zijn.
Als het druk is, zie je namelijk goed hoe de extra uitvoegstrook
werkt! Bij een pilot UV-filter kun je je afvragen of die bij het
ministerie van Verkeer en Waterstaat aan het juiste adres is. Maar dit
project heeft niets met ultraviolet licht te maken, het gaat om het
filteren van uitvoegend vrachtverkeer op de A67. Kijk, da's andere
koek. Want we kunnen niet alle files oplossen, maar we halen wel alles
uit de kast om de files te verminderen!
Door vrachtwagens eerder te laten uitvoegen dan personenvervoer, rijdt
het verkeer rustiger. Automobilisten willen toch vaak graag die rij
vrachtauto's vóór de afrit inhalen, en op deze manier hoeven ze minder
te versnellen om vervolgens weer fors te remmen. De locatie lijkt mij
ook prima uitgekozen. De A67 Venlo-Kaldenkirchen is onderdeel van
internationale handelsroutes. Het verkeer komt van de havens van
Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen af, op weg naar Duitsland en de
Oostbloklanden. Afrit 41 heeft dus altijd veel vrachtverkeer te
verwerken en zo kan de extra uitvoegstrook haar waarde bewijzen.
Zoals u weet zijn we in Nederland hard bezig om de doorstroming te
verbeteren. Dat gebeurt op de korte termijn onder andere met het
programma Filevermindering. Uit 3000 ideeën zijn veertig projecten
geselecteerd, die snel files aanpakken. Het UV-filter is één van die
veertig projecten, maar er zaten meer slimme ideeën bij. En zo'n idee
hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. De fileverminderingspilot
`aanpassen bewegwijzering' laat zien dat het zelfs zo simpel kan zijn
als het omkeren van de richtingspijlen op een bord. Dit project
bewijst dat mensen rustiger en veiliger van rijstrook wisselen, als de
pijlen van onder naar boven wijzen. Dit in plaats van van boven naar
onder, wat normaal is in Nederland. Groot effect, eenvoudig idee!
Niet alleen de projecten op zich zijn van betekenis bij het
verminderen van files. Ook de publiekscampagne van het
fileverminderingsprogramma speelt een grote rol. U heeft onlangs
misschien de spotjes gezien van de man die voordringt op de
bowlingbaan, of de twee zwemmers die persé in dezelfde baan willen
zwemmen? Zo informeren we de mensen over wat zij zélf kunnen doen om
de files te beperken.
Naast acties voor de korte termijn richten we onze pijlen óók op de
lange termijn, met de Nota Mobiliteit als leidraad. Met een pakket aan
maatregelen willen we de verkeerssituatie voor 2020 verbeteren. We
leggen nieuwe wegen aan, met het Groot Onderhoud pakken we
achterstallig onderhoud aan, en natuurlijk komt ook Anders betalen
voor Mobiliteit dichterbij. Tijdens de vorige kabinetsperiode is het
draagvlak hiervoor gecreëerd, aan ons de taak om Anders betalen voor
Mobiliteit uit te voeren. Het is de bedoeling dat mensen straks niet
meer betalen voor het hébben van een auto, maar voor het gebruik
ervan. Als je bijvoorbeeld kiest voor een zuinige, milieuvriendelijke
auto ben je goedkoper uit. En als je weinig rijdt betaal je ook
minder, dus mensen zullen de keuze om de auto te gebruiken véél
bewuster maken. Het is dus én een eerlijker systeem én het verbetert
de doorstroming.
Dames en heren,
Maar of je filevermindering nu op de korte of lange termijn bekijkt,
samenwerking is altijd noodzakelijk. Het idee voor de Filter
Uitvoegend Vrachtverkeer hebben we aan de EVO te danken, en met goede
partners als de SWOV, TLN en het KLPD, heeft Verkeer en Waterstaat het
verder uitgewerkt. Met andere woorden: we staan hier vandaag dankzij
u! Ik dank de EVO voor de rondrit en voor het meedenken en meedoen met
het programma filevermindering. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten
van de pilot en de ervaringen van de chauffeurs en automobilisten. Als
het een succes is, kunnen we de filter uitvoegend vrachtverkeer
misschien ook op andere plaatsen toepassen. Op die manier maken we met
initiatieven en ideeën als die van u, de files in Nederland een kopje
kleiner.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat