Investeren in een mooi Nederland
02-07-2007
De ministerraad heeft op voorstel van minister Cramer van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer 17
gebiedsontwikkelingsprojecten geselecteerd, die in aanmerking kunnen
komen voor de financiële middelen die voor de uitvoering van de Nota
Ruimte zijn bestemd. In het Nota Ruimte budget is tot 2014 1 miljard
euro beschikbaar. Bij de selectie van de projecten heeft het kabinet
ervoor gekozen de rijksinzet te richten op gebieden die onderdeel
uitmaken van de nationale ruimtelijke hoofdstructuur, waar de
ruimtedruk het grootste is en een aantal belangrijke ruimtelijke
uitdagingen bij elkaar komen. Daarbij gaat het om integrale
vraagstukken van duurzaamheid, klimaataanpassing, versterking van het
landschap, verbetering van de infrastructuur en binnenstedelijke
herstructurering.
Om in aanmerking te komen voor financiële ondersteuning moeten de
projecten nader worden uitgewerkt in overleg met medeoverheden,
marktpartijen en maatschappelijke organisaties. Bij de uitwerking gaat
het onder meer om het aantonen van het maatschappelijke nut en
noodzaak van het project en het aantonen van de financiële
haalbaarheid. Nadat de projecten zijn uitgewerkt bepaalt het kabinet
uiteindelijk of er een bijdrage uit het Nota Ruimte budget wordt
verleend voor het project en zo ja, hoe groot die precieze bijdrage
is.
Het kabinet kiest voor een verdeling van projecten in zes
gebiedsopgaven. Concreet gaat het om:
1. Haarlemmermeer - Amsterdam - Almere
* Schaalsprong Almere
* Haarlemmermeer
2. Leiden - Rotterdam - Antwerpen
* Stadshavens Rotterdam
* Den Haag internationale stad
* Mooi en Vitaal Delfland
* Zuidplaspolder
3. Groene Hart en veenweiden
* Oude Rijnzone
* Westelijke veenweiden (inclusief Groot Mijdrecht)
* Nieuwe Hollandse Waterlinie
4. Zuidoost Brabant - Noord Limburg
* Brainport Eindhoven
5. Kust en rivierengebied
* IJsseldelta &-Sprong
* Waterdunen
* Nijmegen omarmt de Waal
6. Overige nationale stedelijke netwerken, overige nationale
landschappen en greenports:
* Groningen Centrale Zone
* Apeldoorn kanaalzone
* Maastricht Belvédère
* Den Bosch Spoorzone.
Het kabinet kiest voor integrale gebiedontwikkeling omdat de beperkte
ruimte in Nederland vraagt om slimme en duurzame combinaties van
wonen, werken, groen, recreatie en verkeer. De projecten zijn
aangekondigd in het beleidsprogramma. Daar waar de projecten in de
Randstad liggen, zijn ze ook opgenomen in het Urgentieprogramma
Randstad.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer