De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk FEZ/AVU/2007/22897
Doorkiesnummer Datum 2 juli 2007
Onderwerp Vragen van het lid Spekman WGA en IVA
Voorgenomen wijziging begroting
Deze brief bevat twee onderwerpen, waarover ik de Kamer wil informeren. Ten eerste de
antwoorden op de vragen die de heer Spekman in het wetgevingsoverleg van 26 juni 2007
heeft gesteld over de uitvoeringskosten van de WGA en IVA. Ten tweede de wijzigingen die
ik, met name naar aanleiding van het Coalitie Akkoord, van plan ben door te voeren in de
opzet van de SZW-begroting.
1. Uitvoeringskosten WGA en IVA
Door het kamerlid de heer Spekman zijn naar aanleiding van het jaarverslag 2006 van SZW
vragen gesteld over de hoogte van de uitvoeringskosten van WGA en IVA, in verhouding tot
de uitkeringslasten van deze regelingen. In 2006 bedroegen de uitvoeringskosten van de WIA
263 miljoen terwijl de uitkeringslasten van de WIA 151 miljoen bedroegen.
Mijn antwoord bestaat uit drie delen. In het eerste deel geef ik aan waarom de
uitvoeringskosten van de WIA niet buitenproportioneel hoog zijn, maar zich juist conform
verwachtingen ontwikkelen. Het is van belang, anders dan in het jaarverslag, de cijfers
meerjarig te presenteren. Hieruit blijkt dat de uitvoeringskosten de komende jaren zullen dalen.
In het tweede deel licht ik toe dat de toedeling van de uitvoeringskosten over de wetten
veranderd is en waarom dit relevant is voor de hoogte van de uitvoeringskosten. In het derde
deel ga ik ten slotte kort in op een aantal specifieke vragen die de heer Spekman gesteld heeft.
1.1 Algemene opmerkingen met betrekking tot de uitvoeringskosten
Ingroei-effecten
In het startjaar van een nieuwe wet zijn de uitvoeringskosten per definitie hoog in verhouding
tot de uitkeringslasten. Dit heeft twee oorzaken. In de eerste plaats is er sprake van
implementatiekosten die de uitvoeringskosten tijdelijk verhogen. Hiervan is ook sprake bij de
WIA, waarvoor het UWV momenteel ondermeer een nieuw computersysteem ontwikkelt. In
de tweede plaats concentreren de uitvoeringskosten zich bij het begin van de uitkering. Het
Ons kenmerk
keuren van arbeidsongeschikten door artsen en arbeidsdeskundigen is immers een
arbeidsintensief en daarom relatief duur proces.
In het eerste jaar van de WIA zijn er dus al hoge uitvoeringskosten vanwege genoemde
implementatiekosten en keuringen terwijl de uitkeringslasten, die voor sommige mensen
tientallen jaren kunnen doorlopen, nog moeten beginnen. Als mensen na een keuring geen
WIA-uitkering krijgen toegewezen, treden er zelfs helemaal geen uitkeringslasten op, terwijl
de uitvoeringskosten van de arts en de arbeidsdeskundige plus alle bijbehorende ondersteuning
al wel opgetreden zijn.
In figuur 1 wordt het bovenstaande grafisch weergegeven.
Figuur 1: Schematische weergave uitkeringslasten en uitvoeringskosten
---
uitkeringslasten
A B
uitvoeringskosten
B C
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid