Reactie brief Centrale Cliëntenraad Twentse Zorgcentra
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ-CB-U-2774928
2 juli 2007
De Centrale Cliëntenraad van de Twentse Zorgcentra zond 25 april jl.
een brief aan de Vaste Commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en
Sport (VWS) betreffende de keuzevrijheid van mensen met een
verstandelijke beperking ten aanzien van wonen. U verzocht mij hierop
te reageren.
Zoals ik in mijn antwoorden op kamervragen n.a.v. de situatie bij de
Twentse Zorgcentra en ook tijdens het Algemeen Overleg over de
modernisering van de AWBZ van 31 mei jl. heb aangegeven, ben ik van
mening dat de woonlocatie moet passen bij de behoefte en
ontwikkelingsmogelijkheden van een cliënt.
De wens van de cliënt, bijvoorbeeld besproken aan de hand van het
leefwensenonderzoek en zorgplan, is daarin leidend. Ik ben een
voorstander van een prettige leefomgeving voor de cliënt. Uit
onderzoeken blijkt dat het hebben van een eigen (woon)ruimte, het
gevoel te hebben zelf de regie over het leven te voeren positief
bijdragen aan ervaren kwaliteit van leven. Een kleinschalige setting
kan daar veel aan bijdragen. Of dat nu in de wijk is, of op het
instellingsterrein.
Ik wil stimuleren dat er een grotere variatie in woonvormen komt,
zodat cliënten ook daadwerkelijk iets te kiezen hebben. Instellingen
zijn al bezig met het realiseren van verschillende woonvormen. Door
deze grotere variatie krijgt de cliënt meer mogelijkheden om een
woonvorm te kiezen die het beste bij hem of haar past.
In de regelgeving zullen de komende jaren wijzigingen optreden.
Om het instellingen gemakkelijker te maken om voor cliënten een
passende woonvorm te realiseren, ben ik van plan om het bouwregime per
2009 op te heffen. Dat duurt nog enige tijd. Daarom worden
-vooruitlopend op de opheffing van het bouwregime- enkele
beleidsregels van de WTZi op korte termijn aangepast. Een van die
aanpassingen betreft de ophoging van de grens voor het bouwen buiten
het bouwregime.
Door de ophoging van 12 naar 24 voor zwaar verblijf en van 25 tot 50
voor licht verblijf wordt het eenvoudiger om kleinschalige woonvormen
te realiseren, zowel in de wijk als op het instellingsterrein.
Daarnaast wordt er hard gewerkt aan de invoering van de
zorgzwaartebekostiging per 1 januari 2008. In de aan de
zorgzwaartepakketten gekoppelde tarieven is standaard een deel voor
`verblijf' opgenomen. Daarin is geen onderscheid tussen
grootschaligheid of kleinschaligheid aangebracht. Met de invoering van
de zorgzwaartebekostiging worden mogelijke onevenwichtigheden in de
regelgeving in ieder geval recht getrokken.
In uw brief VWS-07-384 vraagt u ook om een reactie op het `ingezette
intramuraliseringsbeleid'. In het Algemeen Overleg met de Vaste
Commissie voor VWS over de modernisering AWBZ van 31 mei jl. heb ik
toegezegd om een brief aan de Kamer te sturen over zaken als
kleinschalig wonen, het wonen in de wijk of op het instellingsterrein.
Deze brief kunt u eind dit jaar tegemoet zien.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker