De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk AM/SAM/07/20299
Doorkiesnummer Datum 2 juli 2007
Onderwerp Wsw: Aanbieding nota van wijziging en aangepast
concept-Besluit
Bij deze bied ik uw Kamer namens het kabinet de nota van wijziging op het door het vorige
kabinet bij uw Kamer aanhangig gemaakte voorstel tot wijziging van de Wet sociale
werkvoorziening (Wsw) aan alsmede een aangepast concept-Besluit tot wijziging van het
Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken. Dit conform de toezegging in
mijn brief van 21 mei jl. over de Wsw (Kamerstukken II 2006/07, 29817, nr.30). De reden om
het aangepaste concept-Besluit al in deze fase aan uw Kamer voor te leggen is, dat daarmee bij
de behandeling van het wetsvoorstel een integraal beeld gevormd kan worden van de
wijzigingen. Het aangepaste concept-Besluit zal ook aan de Eerste Kamer worden aangeboden.
Daarmee wordt invulling gegeven aan de in de Wsw vervatte voorhangprocedure van vier
weken. Het concept-Besluit zal echter niet eerder naar de Raad van State gestuurd worden dan
nadat behandeling van het wetsvoorstel in uw Kamer heeft plaatsgevonden.
Zoals ik ook in de brief van 21 mei jl. heb laten weten is het kabinet voornemens de
wetswijziging per 1 januari 2008 in werking te laten treden om daarmee een aantal acuut
gevoelde problemen bij de uitvoering van de Wsw, die zo spoedig mogelijk om een oplossing
vragen, aan te pakken. De wijzigingen zijn met name gericht op een betere uitvoerbaarheid van
de wet om daarmee de reeds bestaande doelstelling beter te kunnen realiseren: het bieden van
arbeidsplaatsen die aansluiten bij de mogelijkheden en capaciteiten van individuele Wsw-
geïndiceerden in een zo regulier mogelijke omgeving.
In bovengenoemde brief heb ik ook aangegeven dat de wetswijziging, zoals die aanhangig is
gemaakt bij uw Kamer, geen antwoord biedt op een aantal andere vraagstukken. In de eerste
plaats de voortgaande groei van het beroep dat wordt gedaan op de Wsw. Doordat de uitstroom
uit de Wsw zeer beperkt is, zullen de wachtlijsten naar verwachting in snel tempo toenemen.
Bij de groep Wajongers is eveneens sprake van een voortgaande groei. Daarnaast speelt het
feit dat er op dit moment verschillende regelingen zijn voor mensen met een arbeidsbeperking,
de Wsw, de Wia en de Wajong, die er allemaal op gericht zijn waar mogelijk de
arbeidsparticipatie van mensen met een arbeidshandicap te bevorderen. Bovendien zijn er ook
mensen met een arbeidsbeperking in de WWB. Deze regelingen moeten in onderlinge
Ons kenmerk AM/SAM/07/20299
samenhang worden bezien om problemen die zich voordoen binnen de afzonderlijke
regelingen aan te kunnen pakken. Hiertoe is een meer fundamentele herbezinning nodig. Ik zal
u over dit verder gaande traject separaat informeren.
De wetswijziging: versterking regie gemeenten en meer zeggenschap Wsw-geïndiceerden
De wetswijziging is er op gericht gemeenten beter in staat te stellen om hun reeds bestaande
verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Wsw invulling te geven door hen meer
mogelijkheden te bieden om te sturen op het realiseren van de doelstelling van de wet.
Gemeenten voeren de Wsw in medebewind uit en bepalen binnen de regels van de wet op
welke wijze zij de uitvoering van de Wsw ter hand nemen en welke organisaties daarvoor
ingeschakeld worden. Dit zijn vaak de sw-bedrijven, maar het kunnen ook andere organisaties
zijn. Sw-bedrijven voeren ook niet exclusief de Wsw uit, maar worden in toenemende mate
door gemeenten ingeschakeld voor andere doelgroepen aan de onderkant van de arbeidsmarkt.
Dit is ook toegestaan mits dit niet gebeurt met inzet van het Wsw-budget en sprake is van
gescheiden boekhoudingen.
Om de gemeentelijke regie te bevorderen en daarmee ook de democratische controle op de
uitvoering van de Wsw te versterken krijgen individuele gemeenten het budget voor hun eigen
Wsw-geïndiceerden net als bij de WWB. Tevens zal de wijze van financiering sterk worden
vereenvoudigd en wordt een heldere scheiding aangebracht tussen de verantwoordelijkheden
van de gemeenten en de verantwoordelijkheden voor uitvoerders in het private domein. Door
introductie van cliëntenparticipatie wordt geregeld dat Wsw-geïndiceerden invloed kunnen
uitoefenen op het lokale beleid en via een persoonsgebonden budget voor begeleid werken
kunnen Wsw-geïndiceerden zelf invulling geven aan een begeleid werkenplaats bij een
reguliere werkgever.
Aanpassingen wetswijziging en concept-Besluit
Ik heb in bovengenoemde brief ook aangekondigd dat ik het bij uw Kamer ingediende
wetsvoorstel en het concept-Besluit op een aantal punten wil aanpassen. Ook deze
aanpassingen zijn niet fundamenteel van aard en alle gericht op een betere uitvoerbaarheid van
de Wsw en daarmee een betere realisering van het doel van deze wet. Met de aanpassingen
wordt beoogd de wachtlijstproblematiek te verzachten, begeleid werken te bevorderen en de
uitvoering verder te vereenvoudigen door vermindering van de regeldruk.
Verzachten wachtlijstproblematiek
Met aanpassing van het wetsvoorstel en het concept-Besluit wil ik gemeenten snel meer
mogelijkheden bieden om het wachtlijstprobleem te verzachten. In de eerste plaats door toe te
staan dat re-integratiemiddelen worden ingezet om Wsw-geïndiceerden te activeren in
afwachting van een Wsw-plaats. Daarnaast wil ik regelen dat gemeenten de vrijheid krijgen
om zelf plaatsingsbeleid te formuleren om bijvoorbeeld extra kwetsbare groepen zoals
Wajongers met voorrang vanaf de wachtlijst te plaatsen.
---
Ons kenmerk AM/SAM/07/20299
Tevens wil ik gemeenten stimuleren hun wachtlijsten op te schonen en alleen Wsw-
geïndiceerden op hun wachtlijst te plaatsen die ook daadwerkelijk beschikbaar zijn voor Wsw-
arbeid. Van gemeenten die zijn gestart met het opschonen van wachtlijsten, heb ik begrepen
dat hier veel winst te behalen valt.
Bevorderen begeleid werken
Een belangrijk doel van de wetswijziging is om meer Wsw-geïndiceerden die dat kunnen aan
het werk te laten gaan op een Wsw-gefinancierde aangepaste arbeidsplaats bij een reguliere
werkgever. Dit kan door middel van detachering of begeleid werken in dienst van de reguliere
werkgever zelf. Vooral het instrument begeleid werken komt nog maar moeizaam (2% van het
totaal) van de grond, zeker gezien het aantal mensen waarvan bij indicatie wordt vastgesteld
dat zij in staat worden geacht begeleid te werken (ca. 50%). Ik wil daarom de 18 mln. die
vanaf 2008 structureel beschikbaar is, inzetten om gemeenten te belonen bij het realiseren van
begeleid werkenplaatsen.
Vereenvoudiging uitvoering/ verminderen regeldruk
Het bij uw Kamer ingediende wetsvoorstel betekent al een forse vermindering van regels ten
opzichte van de huidige Wsw. Tijdens de regionale voorlichtingsbijeenkomsten die vorig
voorjaar voor gemeenten en sw-bedrijven zijn georganiseerd, bleek echter dat er op dit punt
nog enige verbeteringen in het wetsvoorstel en het concept-Besluit mogelijk zijn. Ik heb
daarom van de gelegenheid gebruik gemaakt om op deze punten het wetsvoorstel en het
concept-Besluit aan te passen. Het betreft wijzigingen van technische aard die bijdragen aan
een forse vermindering van administratieve lasten voor gemeenten.
Tot slot wil ik uw Kamer wijzen op het belang om gemeenten, uitvoerders en Wsw-
geïndiceerden zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden over de komende wijzigingen. Het
gezamenlijke implementatietraject dat vorig jaar met de betrokken partijen VNG, Cedris,
cliëntenorganisaties en de vakbonden is ontwikkeld, zal verder worden uitgevoerd en waar
nodig geïntensiveerd zodat alle partijen klaar zijn voor invoering van de wetswijziging per 1
januari 2008.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(A. Aboutaleb)
Bijlagen: nota van wijziging en aangepast concept-Besluit
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid